دادستان فیروزکوه:

تکالیف دهیاران درخصوص جلوگیری از ساخت و ساز غیر‌مجاز ابلاغ شد

دادستان فیروزکوه گفت: با هدف پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها تکالیف ویژه ای در ۱۴ بند به دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با توجه به وسیع بودن اراضی شهرستان ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، توحید مظفری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در آستانه شروع فصل تابستان، تذکرات لازم در رابطه با ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی در ۱۴ بندابلاغ و مقررشد که تصویر ۱۴ بند اعلامی در ورودی تمامی روستاها جهت اطلاع عموم مردم نصب شود.

وی تصریح کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی چنانچه به وظایف قانونی خویش در نظارت، اعلام جرم به مراجع قضایی ،کوتاهی یا قصور کنند و به تبع آن جرم و تخلفی صورت بگیرد، با احراز شرایط ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی تحت عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

دادستان فیروزکوه درخصوص ۱۴ بند اعلامی، توضیح داد: دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها باید تمامی تخلفات و جرائم روستاها بخصوص در بحث ساخت و ساز غیرمجاز را مستقیم یا از طریق بخشداری مربوطه به مراجع ذیربط منعکس کنند تا اقدامات لازم جهت توقیف عملیات اجرایی با اعمال تشریفات قانونی با فوریت صورت پذیرد.

مظفری افزود: استفاده از مهر شورا صرفا برای امور اداری شورا بوده و استفاده از مهر شورا در نامه ها و اختلافات خانوادگی غیرمجاز و ممنوع بوده و درصورت انجام هرگونه تخلف، مجازات های کیفری نیز متوجه اعضای شورا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دهیاران و شوراها حق اعطا مجوز ساخت و ساز چه به صورت کتبی یا شفاهی را ندارند و این تخلفی آشکار بوده و اخذ مجوز و پروانه ساخت تابع تشریفات قانونی است و ارائه هرگونه خدمات از جمله،آب، برق و گاز به بناهای غیرمجاز غیرقانونی است و دهیاران و شوراها اجازه صدور چنین اموری را ندارند.

دادستان فیروزکوه گفت:هرگونه تصرف اراضی ملی‌ و همچنین اجاره دادن اراضی ملی‌ و مراتع جرم است و دهیاران و شوراها اجازه صدور چنین اموری را ندارند، دهیاران و شوراها از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز قبل از اخذ استعلامات قانونی خودداری کرده و در صورت مشاهده شروع هرگونه ساخت و ساز در خارج بافت و حریم رودخانه، جاده و راه آهن مراتب را به اداره مربوطه اعلام تا اقدامات لازم بعمل آید.

مظفری تاکید کرد:دهیاران و شوراها موظف هستند با کارشناسان گشت دستگاه های اجرایی؛ ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، امورآب، راهداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، بخشداری همکاری لازم بعمل آورند و دهیاران و شوراها موظف هستند در صورت خرید ملک توسط اشخاص بومی و غیربومی در روستا، از آنان دعوت به عمل آورده و توضیحات لازم درخصوص چگونگی دریافت پروانه ساخت و همچنین تذکرات لازم درخصوص عدم ساخت و ساز غیرمجاز را ارائه کنند.

وی ادامه داد: در صورت قطعی شدن احکام کمیسیون ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها دهیاران و شوراها نسبت به تکالیف خود در راستای اجرای احکام صادره اقدام نمایند و در صورت تعلل و عدم اقدام به موقع ،در خصوص آنان در مراجع قضایی تشکیل پرونده صورت خواهد پذیرفت.

دادستان فیروزکوه گفت: نقشه بافت روستا و همچنین حریم های موجود در روستا توسط دهیاران و شوراها در اختیار مالکین روستاها قرار داده شود و بخشداری ها اقدامات لازم نسبت به تشکیل دوره های آموزشی توجیهی جهت آشنایی کلیه دهیاران و شوراهای روستایی شهرستان به وظایف وتکالیف قانونی در دایره ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آنها به عمل آورد.

مظفری افزود: ارائه هرگونه اظهارنظر توسط دهیاران و شوراهای روستا پیرامون نوعیت اراضی، کلی، مستثنیات از حیث شمول مقررات ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور ممنوع است و دهیاران و شوراها نسبت به برگزاری گشت مشترک مستمر در روستا اقدام نموده و گزارش آن را در اختیار بخشداری ها قرار دهند.

وی ادامه داد: دهیاران و شوراها باید نظارت بر مهندسین ناظر ساختمان ها در برخورد با تخلفات ساختمانی را تشدید کنند و صرفا با مکاتبه رفع مسئولیت نکنند و دهیاران و شوراها باید با نصب بنر در وردی روستاها، تبعات ساخت و ساز غیرمجاز را برای عموم اطلاع رسانی کنند.

شهرستان فیروز کوه با جمعیت سیال ۵۰ تا ۱۵۰هزار نفر در فصول مختلف سال در شرق پایتخت قرار دارد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل