آبرسانی به ۱۵ روستای فیروزکوه تا اردیبهشت ماه /استان تهران به لحاظ منابع آبی محروم است

مراسم کلنگ زنی طرح آبرسانی به ۱۵ روستای فیروزکوه اعم از روستای لاسم چشمه، سرخه دشت، امیریه، سیاهده، سرانزا، کلارخان پایین، گورسفید، مهن، طرود، کمند، کندیان، طارن، شیخ وزرا، کرک بنه، با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، مراسم کلنگ زنی طرح آبرسانی به روستاهای فیروزکوه اعم از روستای لاسم چشمه، سرخه دشت، امیریه، سیاهده، سرانزا، کلارخان پایین، گورسفید، مهن، طرود، کمند، کندیان، طارن، شیخ وزرا، کرک بنه، با حضور محمدی، مدیر عامل آبفای شرق استان تهران، بختیاری، مدیر عامل آبفای استان تهران، رسولی نژاد، نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین امیری ارجمند، امام جمعه، مهدی یوسفی جمارانی، فرماندار و سایر مسئولین شهرستان در مسجد روستای طرود برگزار شد.

تلاش می شود تا اردیبهشت ۱۴۰۰ طرح آبرسانی بهره برداری شود

آقای محمدی، مدیر عامل آبفا شرق استان تهران، در مراسم کلنگ زنی طرح آبرسانی به روستاهای شهرستان فیروزکوه گفت: وضعیت کل خط انتقال مشخص شده که از طریق ۴ سامانه تامین آب از محل پایین دست سد نمرود استحصال و به این بخش منتقل می شود؛ در این فاصله تمام روستاها و تمام مراکز جمعیتی در این محور از این امر بهره مند خواهند شد.

مدیر عامل آبفای شرق استان تهران در ادامه خاطر نشان کرد: کل این پروژه شامل دو بخش اساسی است؛ بخش اصلی شامل پروژه های مهم در جهت استحصال آب از محل پایین دست سد نمرود و انتقال به بخش های مختلف است؛ این پروژه باعث توسعه و آبادانی منطقه خواهد شد؛ پیمانکاران مشخص شده که با مراسم کلنگ زنی مراحل اجرایی آغاز می شود و درصدد هستیم تا اردیبهشت ماه این طرح را به بهره برداری برسانیم.

استان تهران؛ بعد از سیستان فقیرترین استان کشور از لحاظ منابع آبی

آقای بختیاری، مدیر عامل آبفا استان تهران، در ادامه این مراسم بیان داشت: در کشوری زندگی می کنیم که بیش از ۹۰ درصد کشور در مناطق خشک و نیمه خشک است؛ این بدین معنی است که بزرگ ترین مسئله کشور آب است؛ طبیعتاً آب در راس برنامه های کشور قرار دارد؛ کشور ما یک سوم بارندگی دنیا را دارد؛ استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور به لحاظ منابع آبی است؛ ما در استانی هستیم که به لحاظ آبی محروم است.

مدیر عامل آبفا استان تهران خاطر نشان کرد: ما در استانی زندگی می کنیم که بیش از ۳۸ درصد منابع ابی در حوزه شرب استفاده می شود که این امر بدلیل جمعیت فراوان در گستره اندک است؛ بنابراین مدیریت منابع آب در کشور و استان تهران کار بسیار مشکلی است.

بختیاری هم چنین تاکید کرد: امروز طرح آبرسانی به ۵۰ درصد روستاهای شهرستان فیروزکوه کلنگ زنی می شود و این به همت پیگیری های نماینده این شهرستان، فرماندار و مسئولین مربوطه است؛ امیدواریم در طی کمتر از ۸ ماه تمام این ۱۵ روستا آبرسانی شود؛ با اجرای این پروژه بیش از ۴۰۰ نفر مشغول بکار خواهد شد که از نیروهای بومی شهرستان خواهند بود.

۳۱ روستا به شدت مشکل آب آشامیدنی دارند

سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یازدهم، در خصوص این پروژه گفت: در شهرستان فیروزکوه نزدیک به ۸۰ روستا است که ۳۱ روستا به شدت مشکل آب آشامیدنی دارند که عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۵ روستا امروز شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما قرار گرفتن در استان تهران است که مظلومیت و محرومیت ما را بیشتر کرده است، شهرستان های استان تهران پنج و نیم میلیون نفر جمعیت دارند، ما ده برابر برخی از استان های کشور جمعیت داریم و اعتبارات عمرانی آن ها ده برابر شهرستان های استان تهران است، نگاهی که دولت و مجلس به شهرستان های استان تهران دارد نگاه به شهر و شمال شهر تهران است، تا این نگاه اصلاح نشود مظلومیت ها و محرومیت ها ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: ما مدیون خون شهدا هستیم، ما روستاهایی را در فیروزکوه داریم که بیش از ۳۰ شهید تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی کردند؛ ما از وزیر محترم نیرو می خواهیم که از محل اعتبارات ملی کمک کنند، محل اعتبارات داخلی و استانی کفایت نمی کند.

وی درخصوص گازرسانی به روستاهای شهرستان فیروزکوه گفت: چرا بعضی از اشخاص در گازرسانی به روستاها مانع تراشی می کنند! ما ۱۶۰ کیلومتر گاز را از پارچین به شهرستان فیروزکوه آوردیم اما از فیروزکوه تا روستا طرود مسافت زیادی نیست که گازرسانی زود انجام نمی شود! دادستان و رئیس دادگستری باید هر چه زودتر مشکل را برطرف کنند و اداره گاز را بیشتر از این معطل نکنند.

رسولی نژاد اظهار داشت: در زمان جنگ هشت سال دفاع مقدس روستا طرود تعداد زیادی رزمنده داشت و در بحث تدارکات و پشتیبانی جبهه بیشترین خدمات را داد، خدا می داند که انقدر معطلی در گازرسانی درست نیست، بنده پشیمان هستم که چرا بعد از دوره هفتم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیامدم و نماینده نشدم.

نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند درخصوص ورود مدعی العموم شهرستان در عملیات گازرسانی بیان داشت: در مشکل جزئی عملیات گازرسانی به روستاها دادستان و رئیس دادگستری اینجا باید به عنوان مدعی العموم ورود کنند، اگر سند دارند پولشان را بدهند و اگر هم ندارند بروند، چرا مردم باید معطل شوند و نمی شود که هر روز مسیر گاز را تغییر داد، مردم درست می گویند که آبرسانی به سرخه به سرعت دارد پیش می رود اما عملیات گازرسانی زمان زیادی برده و به نتیجه نرسیده است.

این مقام مسئول درباره وضعیت سوخت روستاهای شهرستان گفت: درخصوص وضعیت سوخت هم مردم مشکل دارند، به غیر از اهالی روستا باغدارانی هستند که کارگران آنها به سوخت نیاز دارند و گروه های مختلف در بخش های مختلف هم هستند که همه جا گاز در دسترس آنها نیست و باید وضعیت سوخت هم سریع پیگیری شود؛ صرفاً کلنگ زدن پروژه ای مهم نیست مهم این است که افتتاح داشته باشیم.

در منطقه پشتکوه مهم ترین مسئله آب شرب است

مهدی یوسفی جمارانی، فرماندار شهرستان فیروزکوه همچنین در این خصوص بیان داشت: مطالبات پروژه آبرسانی به روستاهای فیروزکوه از سال ۹۷ بود؛ بررسی در حوزه روستاها در اوایل سال ۹۷ انجام شد تا مشکلات روستاها احصاء شود؛ جمع بندی این امر منتهی به این شد که در هر منطقه چه مشکلاتی باقی مانده است تا بر مبنای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

فرماندار شهرستان فیروزکوه افزود: در منطقه پشتکوه مهم ترین مسئله آب شرب بود؛ مهم ترین اولویت در توسعه روستاها بحث آب شرب سالم و بهداشتی است که در اکثر روستاها وضعیت مناسب بود ولی در منطقه پشتکوه مشکل منابع آبی داشتیم و امکان تامین آب سخت و محدود بود.

یوسفی جمارانی اذعان داشت: یکی دیگر از مهم ترین مسائل منطقه پشتکوه مسئله گازرسانی به این روستاها بود؛ در مجموع این منطقه از لحاظ زیرساختی کمترین برخورداری را داشت؛ لذا تمرکز ما در شهرستان معطوف به این منطقه بود چون محدودیت های انباشته داشت با توجه به این که سکونت دائم در این مناطق وجود داشت.

وی با تاکید بر این که اقدامات خوبی در حوزه گازرسانی انجام شده، بیان کرد: کار از اوایل سال ۹۸ آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و این طرح به بهره برداری می رسد؛ در حوزه آب شرب هم با پیگیری های انجام شده، امروز شاهد کلنگ زنی آبرسانی این منطقه هستیم؛ تلاش داریم زودتر از وعده داده شده، آبرسانی برخی از روستاها را بهره برداری کنیم؛ در حوزه مخابرات هم اتفاقات خوبی را طی یکی دو ماه اخیر شاهد بودیم؛ در محدوده بخش ارجمند از محور نجفدر تا وزنا و زرمان تمام روستاها به اینترنت پرسرعت مجهز شدند؛ در این زمینه نیز اقدامات خوبی را در روستاهای شهرستان فیروزکوه پیگیر هستیم تا روستاها به جهت امکانات زیرساختی در حد مطلوب قرار گیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا