مدیر امور عشایر استان تهران:

ابتلا به کرونا در جامعه عشایری استان تهران نداشتیم

مدیر امور عشایر استان تهران گفت: جمعیت جامعه عشایری استان تهران بالغ‌ بر دو هزار و ۲۷۸ خانوار ساکن است و بالغ‌بر ۶۰۰ خانوار هم جمعیت عشایری میهمان در این استان وجود دارد که از استان‌های سمنان، البرز، مرکزی و قم وارد می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از فارس، هاتف ممیزی، مدیر امور عشایر استان تهران گفت: جمعیت جامعه عشایری استان تهران بالغ‌ بر دو هزار و ۲۷۸ خانوار ساکن است و بالغ‌بر ۶۰۰ خانوار هم جمعیت عشایری میهمان در این استان وجود دارد که از استان‌های سمنان، البرز، مرکزی و قم وارد می‌شوند.

مدیر امور عشایر استان تهران در خصوص تولیدات جامعه عشایری استان تهران افزود: تولیدات این جامعه بالغ‌بر ۱۱ هزار و ۴۶۰ تن گوشت قرمز و ۱۴ هزار و ۳۵۰ تن تولیدات لبنی و فرآورده‌های لبنی است؛ جامعه عشایری استان تهران متشکل از چهار ایل و ۱۱ طایفه است که در شهرستان‌های استان تهران پراکنده هستند؛ ییلاقات عشایر استان تهران در شهرستان‌های فیروزکوه، شمیرانات، دماوند و پردیس واقع شده که این موضوع از ارتفاعات گدوک در شهرستان فیروزکوه تا دماغه وردآورد مرز استان‌های تهران و البرز را شامل می‌شود.

ممیزی با بیان اینکه نزدیک به ۱۴۷ سامانه عرفی در شهرستان فیروزکوه وجود دارد، تصریح کرد: مسیرهای عشایری در استان تهران نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که تهران، نخستین استانی در کشور بوده که تمام این راه‌ها را جهت صیانت از حقوق عشایر ثبت رسمی کرده است.

وی هم چنین بیان کرد: خدمات به جامعه عشایری در قالب طرح پشتیبانی به کوچندگان ارائه می‌شود که در این زمینه، بیشتر دو شاخصه آب و راه مد نظر ماست؛ یعنی امکانات زیربنایی را که نیاز تولید است، از طریق فراهم کردم مسیر اصلی و همچنین آب شرب سالم در سامانه خیل عشایر تأمین می‌کنیم.

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به اینکه تقویت معیشت جامعه عشایر از دیگر اقداماتی است که در این استان به آن پرداخته‌ایم، افزود: این اقدام، از طریق اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در قالب طرح‌های حمایتی اتحادیه‌های استان تهران و شرکت تعاونی عشایری و توزیع کنسانتره دامی به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان و افزایش وزن در لاشه‌ها اجرا می‌شود.

ممیزی ادامه داد: عشایر استان تهران از حیث جمعیت تعداد نفر ۱۴ هزار و ۱۳۵ نفر است که در مقایسه با جمعیت ۱۴ میلیونی استان، یک دهم درصد جمعیت آن را شامل می‌شود؛ ارزش تولیدات تلاشگران عرصه عشایری منتج به تأمین ۲۰ درصد گوشت قرمز دام سبک در استان تهران می‌شود که تأثیرگذاری آنها در محور اقتصادی با جمعیت اندک بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأخیر یک ماهه در کوچ عشایر و خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در عشایر اظهار داشت: کوچه عشایر با تأخیر یک ماه همراه نشد؛ ما به دلیل ملاحظات و وضعیت خاصی که امسال در آن به سر می‌بردیم، کوچ را با تاخیر انجام دادیم.

مدیر امور عشایر استان تهران تاکید کرد: سازمان عشایر ایران به واسطه اتفاقی که افتاده و این مشکلی که در کل کشور فراگیر بوده، تمهیداتی را دیده که بتواند در قالب تسهیلات ماده ۱۰ و ۱۲ کمک کند تا جامعه عشایری وضعیت تولیدهایشان را حفظ کنند.

ممیزی اضافه کرد: خوشبختانه ابتلا به کرونا در جامعه عشایری استان تهران نداشتیم؛ از عمده‌ترین دلایل آن هم این است که با توجه به نظم اجتماعی که عشایر دارند به طور طبیعی فواصل اجتماعی را رعایت کردند و خوشبختانه موردی را در این جامعه نداشتیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا