سید عبدالمجید حسینی:

اهدا خون اهدا زندگی/شهرستان فیروزکوه از نظر انتقال خون زیر نظر استان سمنان قرار دارد

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) فیروزکوه گفت: در شهرستان فیروزکوه مرکز ثابت اهدا خون نداریم، اگر ببینیم که هر ماه یکبار اهدا خون توسط شهروندان عزیز انجام میشود میتوانیم چنین مرکزی راه اندازی کنیم؛ به دلیل اینکه استان تهران بیشترین جمعیت را دارد و فشاری که‌ از این جهت برای سازمان انتقال خون استان وجود داشت، شهرستان فیروزکوه از نظر انتقال خون زیر نظر استان سمنان قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، سید عبدالمجید حسینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) و سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه گفت: اهدای خون اهدای زندگی است؛ بنده با چند نفر از کارمندان و پزشکان قدیمی سازمان انتقال خون کشور و دو نفر از اهدا کنندگان حرفه ای خون که رکورد اهدا خون را در کشور در دست خود دارند، انجمن استانی ترویج اهدا خون را تاسیس کردیم.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) فیروزکوه تصریح کرد: همین انجمن بود که‌ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ با هماهنگی های انجام شده توانستیم گروه انتقال خون استان‌ تهران را به شهرستان بیاوریم و ۲ روز در یکی از مدارس شهرستان اقدامات مربوط به اهدا خون انجام شد و سایر امکانات را هلال احمر در اختیار گذاشتند، در همین‌ جا از رئیس اداره آموزش و پرورش و رئیس هلال احمر قدردانی میکنم.

وی افزود: تصمیم داشتیم که بعد از عید هم مجدد این گروه را به شهرستان بیاوریم اما درگیر پیک های کرونا شدیم و این موضوع به تعویق افتاد؛ به دلیل تمایلی که در مردم شهرستان فیروزکوه وجود دارد و از طرفی موضوع پُر خونی که به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتفاع شهرستان _هرچه ارتفاع منطقه ای بیشتر باشد پُر خونی ساکنان آن منطقه هم بیشتر است_ در مردم وجود دارد امیدواریم بعد از این پیک ها یکبار دیگر بتوانیم این عزیزان را به شهرستان بیاوریم.

حسینی درخصوص فواید اهدا خون بیان داشت: اهدا خون از حجامت و فصد خون بهتر است، زیرا در حجامت فرد ۵۰ سی سی خون میدهد و احتمال کمی هم وجود دارد که فرد توسط آن تیغ ها هپاتیت بگیرد _مواردی در این خصوص گزارش شده است_ اما فرد در اهدا خون ۴۵۰ سی سی خون میدهد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه خاطر نشان کرد: یعنی در اهدا خون هم حجم بیشتری از خون فرد گرفته میشود، هم یک زندگی دیگر احیا میشود و نه تنها فرد به هپاتیت مبتلا نمیشود بلکه اگر هپاتیت داشته باشد تشخیص داده میشود؛ قبلاً سازمان انتقال خون به آدرس افراد نامه ای ارسال میکرد که برای مثال تست هپاتیت فرد منفی است اما الآن به خاطر هزینه دیگر نامه را ارسال نمیکند ولی اگر فرد مبتلا به هپاتیت باشد خون فرد را اوت _حذف_ میکند و بعد از آن به شخص اطلاع میدهند که هپاتیت دارد.

وی اظهار داشت: بنابراین همه عزیزان در سطح شهرستان و منطقه، به دلیل اینکه منطقه ارتفاع بالایی دارد، بزرگواران خون اهدا کنند؛ همچنین افراد با خون های کمیاب _ -O و… _در شهرستان فیروزکوه نسبت به استان تهران بیشتر هستند، بنابراین اهدا خون در شهرستان فیروزکوه هم یک کار نیک است.

حسینی با اشاره به عدم وجود مرکز ثابت اهدا خون در فیروزکوه، اذعان داشت: در شهرستان فیروزکوه مرکز ثابت اهدا خون نداریم، اگر ببینیم که هر ماه یکبار اهدا خون توسط شهروندان عزیز انجام میشود میتوانیم چنین مرکزی راه اندازی کنیم، ان شاءالله کرونا تمام شود ببینیم آیا چنین تمایلی وجود دارد؟ و آیا انقدر مراجعه کننده برای اهدا خون هستند؟ که بعد بتوانیم با سازمان انتقال خون رایزنی کنیم تا ان شاءالله در شهرستان یک تیم برای ماهانه بفرستند.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) فیروزکوه تصریح کرد: به دلیل اینکه استان تهران بیشترین جمعیت را دارد و فشاری که‌ از این جهت برای سازمان انتقال خون استان وجود داشت، شهرستان فیروزکوه از نظر انتقال خون زیر نظر استان سمنان قرار گرفت که بانک خون استان سمنان مجهز است اما میزان جمعیت این استان کمتر است.

وی افزود: استان سمنان از نظر انتقال خون با ما ارتباط بسیار‌ خوبی دارند و تاکنون هیچ وقت ما را بدونِ خون و فرآورده _مانند پلاکت، فاکتور های انعقادی و …_ نگذاشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا