امام جمعه فیروزکوه:

برای توده مردم افراد مهم نیستند، بلکه مدیریت و کارآمدی فرد مهم است/رای دادن نه تنها حق است بلکه وظیفه است

امام جمعه فیروزکوه‌ گفت: نسبت به سرنوشت کشور همگی مسئول هستیم؛ هنوز داغ شهید سلیمانی برای ما تازه است و به فضل الهی انتقام سخت را با بیرون کردن ذلّت بارِ آمریکا از منطقه جشن خواهیم گرفت.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه، در خطبه های نماز عبادی-سیاسی جمعه با توصیه نمازگزاران به تقوای الهی تصریح کرد: حضور نمازگزاران در نماز جمعه مصداق رعایت تقواست؛ تقوا فقط تقوای فردی نیست که انسان نماز خود را بخواند، غیبت نکند و روزه بگیرد؛ تقوا تنها تقوای فردی نیست؛ خدای نماز و روزه خدای سیاست و خدای اجتماع و جامعه هم می باشد.

وی در ادامه افزود: همانطور که باید در خلوت خود خدا را در نظر بگیریم و تقوا داشته باشیم باید در عرصه سیاست و عرصه اجتماع هم اهل تقوا باشیم؛ دستورات دینی برای همه جا وجود دارد لذا نسبت به جامعه خود موظف هستیم؛ کسی گمان نکند نسبت به جامعه خود، وظیفه ای ندارد.

خطیب نماز جمعه شهرستان فیروزکوه با اشاره به عبارتِ کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ خاطر نشان کرد: همه مردم مسئول هستید و در قیامت از همه سوال می شود که نسبت به مردم و همسایه، نسبت به همشری ها، نسبت به کشور و جامعه خود مسئولیت داشتید درست اجرا کردید؟ البته وظیفه کسانی که مسئولیت و پُستی دارند بیشتر و سنگین تر است.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری بیان داشت: نسبت به سرنوشت کشور همگی مسئول هستیم؛ وقتی در کشوری انقلاب شده، به برکت خون هزاران شهید این انقلاب که آرزوی همه آزادی خواهان دنیا است، به بار نشسته است، من نمی توانم بیان کنم نسبت به این انقلاب وظیفه ندارم، در روز قیامت باید پاسخگو باشیم؛ در این کشور زندگی می کنیم و به ما حق رای داده شده است.

وی تاکید کرد: رای دادن فقط حق نیست، برخی گمان می کنند رای دادن تنها حق است و می گویند از حق خود استفاده نمی کنیم؛ رای دادن نه تنها حق است بلکه وظیفه است؛ بنده اگر رای بدهم یا رای ندهم در سرنوشت یک امّت و ملّت تاثیر گذاشتم؛ آن که رای نمی دهد در حقیقت عرصه را برای کسان دیگر خالی می کند؛ ممکن است کسی که شایستگی ندارد رای بیاورد و مقدرات کشور بدست او بیفتد.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه در ادامه افزود: لذا همه ما وظیفه هم نسبت به خود و هم نسبت به اطرافیان خود داریم، حضرت امام (ره) در ایام انتخابات می فرمودند طلبه ها درس را رها کنند و تبلیغ انتخابات کنند؛ وقتی مردم بصیرت کافی نداشته باشند ممکن است عرصه را خالی کنند یا به کسانی که صلاحیت ندارند رای بدهند لذا این وظیفه است و در روز قیامت انسان چه رای بدهد و چه رای ندهد باید پاسخگو باشد؛ تقوای سیاسی و اجتماعی لازم است؛ تقوا و بندگی خدا تنها این نیست که انسان نماز بخواند و روزه بگیرد.

وی اشاره داشت: اسلام همچون مسیحیت تحریف شده نیست که بگوید در غار هم زندگی کنید مشکلی نیست؛ اسلام می گوید باید در عرصه سیاست باشید؛ حضرت امام (ره) می فرمودند تمام اسلام سیاست است؛ نماز ما هم بُعد سیاسی دارد، روزه ما هم بُعد سیاسی دارد لذا نسبت به این مسئله وظیفه داریم؛ رای ما حق الناس است، انتخابات حق الناس است؛ حق الناس تنها این نیست که مال کسی را ضایع و غصب کنم.

حجت الاسلام حیدری با تاکید بر این که انتخابات یک روز است اما تاثیر آن سالیان سال بر روی کشور است، اظهار داشت: اگر بد رای بدهم یا رای ندهم مسئول هستم و در روز قیامت باید جواب بدهم؛ بالاخره یک نفری رئیس جمهور می شود و اگر بد رای بدهم یا رای ندهم ممکن است کسی که صلاحیت ندارد در این مقام قرار گیرد و سال ها تاثیرات تصمیمات آن فرد در کشور و بر روی مردم باقی بماند؛ باید این را بعنوان حق الناس توجه کنیم؛ تقوای الهی بدین معناست، کسی که اهل تقوای الهی است باید در این عرصه توجه کافی داشته باشد.

وی در ادامه درباره شورای نگهبان اظهار داشت: عده ای در جامعه این شُبهه را مطرح می کنند که وجود شورای نگهبان چه ضرورتی دارد؟ مگر امام راحل نفرمودند که میزان رای ملّت است؟ آیا وجود شورای نگهبان با جمهوریت و دموکراسی منافاتی ندارد؟ بنده در جواب عرض میکنم اولاً شورای نگهبان وظیفه انتخاب ندارد، انتخاب با مردم است، وظیفه شورای نگهبان آن است که بر اساس مُرّ قانون صلاحیت کاندیداها را مشخص کند.

حجت الاسلام حیدری افزود: ممکن است یکی بگوید صلاحیت را مردم مشخص می‌کنند چرا شورای نگهبان مشخص کند؟ در جواب عرض می کنیم که بررسی صلاحیت یک کار کارشناسی است و از عهده توده مردم خارج است، باید پرونده ها بررسی شود، ما بسیاری از پرونده‌ها را نمی دانیم و چه بسا صلاح نیست که بدانیم.

وی تصریح کرد: نظر شورای نگهبان یک نظر کارشناسی و جمعی است، ۶ نفر فقیه اسلام‌ شناس و ۶ نفر حقوقدان در جلسه شورای نگهبان حضور دارند، لذا نظر، نظرِ فردی نیست؛ در آخر هم انتخاب با مردم است، در حقیقت فلسفه شورای نگهبان این است که مردم را در انتخاب یاری کند، آنطور نشود که مثل بعضی از شورای شهرهایی که متاسفانه درست نظارت نشد، مردم نمیدانستند که فلانی چطور آدمی است و در نهایت اعضای شورا دستگیر کردند، شورای نگهبان برای این است که از این کار جلوگیری شود و چنین اتفاق هایی کاهش یابد.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه اذعان داشت: نمی‌گوییم که شورای نگهبان معصوم است، ممکن است شورای نگهبان هم اشتباه کند اما اصل وجود شورای نگهبان برای این است که چنین اتفاقات تلخی رخ ندهد که یک نفری که اصلاً صلاحیت ندارد چنین منصبی را در کشور بگیرد؛ چنین مکانیزمی در بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی، در آمریکا و کشورهای دیگر وجود دارد اما ممکن است اسم آن فرق کند، وجود چنین نهادی براساس عقلانیتِ سیاسی لازم است.

حجت الاسلام حیدری گفت: همانطور که گفته شد ممکن است شورای نگهبان هم خطا کند اما با وجود چنین ترکیبی که ۶ فقیه و ۶ حقوقدان هستند درصد خطای آنها خیلی کاهش می یابد؛ نکته ای هم که حضرت آقا فرمودند اگر صلاحیت کسی احراز نشد دلیل بر این نیست که فلانی فاسد است، گاهی مردم اینطور برداشت می‌کنند که این برداشت خطا است؛ لذا وجود شورای نگهبان ضروری است.

امام جمعه فیروزکوه اظهار داشت: بعضی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا فلانی تایید صلاحیت نشد در حالیکه قبلا تایید شده بود! از این افراد سوال می پرسیم که آیا شما به همه مستنداتی که شورای نگهبان دارد دسترسی دارید؟ تا وقتی من ندانم بر چه اساسی آن کاندیدا برای شورای نگهبان احراز نشده است نمی توانم قضاوت کنم.

وی افزود: بعضی ها می گویند چرا ما به آن مستندات دسترسی نداریم و یا چرا شورای نگهبان اینها را اطلاع رسانی نمی کند؟ عرض میکنیم که از جهت قانونی شورای نگهبان نمی‌تواند این کار را کند و شورای نگهبان هم ملزم به رعایت قانون است؛ شاهد بودیم که شورای نگهبان آن قدر به قانون عنایت دارد که خود شورای نگهبان لیست کاندیداها را اعلام نکرد و گفت طبق قانون اعلام لیست بر عهده وزارت کشور است، وقتی این منع قانونی وجود دارد این انتظار از شورای نگهبان انتظارِ درستی نیست.

حجت الاسلام حیدری خاطر نشان کرد: دو کار را شاید بتوان انجام داد، یکی اینکه خود کاندیداها دلایل رد صلاحیت خود را اعلام عمومی کنند، راه دیگر این است که اگر موانع حقوقی و اخلاقی ندارد، که دارد اما اگر فرض کنیم ندارد، مجلس محترم قانون انتخابات را اصلاح کند و شورای نگهبان را ملزم کند که این کار را انجام دهد، البته این یک بحث کارشناسی است و نیاز به بررسی دارد؛ ما هم مجلس اصولگرا و هم مجلس اصلاح طلب داشتیم، اگر واقعاً می شود این کار را انجام دهند.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه بیان داشت: یکی دیگر از اشکالاتی که به شورای نگهبان وارد می کنند این است که شورای نگهبان مصلحت اندیشی کند، می گویند که مصلحت این است که از همه طیف ها در انتخابات باشد، ما در جواب عرض می‌کنیم که وظیفه شورای نگهبان مصلحت اندیشی نیست، شورای نگهبان باید براساس مُرّ قانون عمل کند، مصلحت اندیشی وظیفه دیگران است.

وی تصریح کرد: برای مثال چند سال بعد از انقلاب، در قانون، دیدند بین بعضی از قوانین و مصلحت تزاحم ایجاد می شود، حضرت امام (ره) مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای همین به وجود آورد که این مجمع مصلحت اندیشی کند، شورای نگهبان نباید مصلحت اندیشی کند.

امام جمعه فیروزکوه افزود: گاهی اوقات حکم حکومتی می تواند مصلحت باشد، برای مثال در سال ۸۴ که آقایان معین و مهرعلیزاده تایید صلاحیت نشدند، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ضمن تشکر از عملکرد شورای نگهبان فرمودند مصلحت بر این است که این دو نفر در عرصه باشند؛ لذا انتظار مصلحت اندیشی از شورای نگهبان انتظار درستی نیست.

حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه پرشور شدن انتخابات وظیفه رسانه ها و احزاب است، اذعان داشت: بعضی‌ها از شورای نگهبان انتظار دارند که انتخابات را پر شور کند، میگویند برای اینکه تنور انتخابات را پرشور کنید از قانون دست بردارید، این هم انتظار درستی نیست، پرشور شدن انتخابات وظیفه رسانه ها و احزاب است.

وی در ادامه گفت: اینکه می گویند از جناح های مختلفی در انتخابات نیست یک دروغ است، برای مثال آقای همتی از اعضای ارشد حزب کارگزاران است که این حزب اصلاح طلب است یا جناب آقای مهرعلیزاده، نکته دیگر اینکه برای توده مردم افراد مهم نیستند، بلکه برای مردم مهم این است که کسی بیاید که مدیر و کارآمد باشد، برای توده مردم کارآمدی مهم است.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه تصریح کرد: لذا بحث هایی که در فضای مجازی نسبت به شورای نگهبان می شود بحث ها و اشکالات درست و منطقی نیست، همه ما وظیفه داریم براساس قانون از این نهاد قانونی حمایت کنیم، البته مخالف انتقاد نیستیم اما از تخریب این نهاد قانونی باید به شدت اجتناب شود.

حجت الاسلام حیدری اذعان داشت: اولاً در انتخابات تلاش کنیم اخلاق را رعایت کنیم، رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی بسیار مهم است، ما با انگیزه الهی از هر کاندیدایی که احساس میکنیم اصلح است تبلیغ میکنیم و نتیجه انتخابات هم هرچه شد قبول میکنیم، طبق قانون باید هم رعایت اخلاق کنیم و هم به نتیجه انتخابات پایبند باشیم.

وی افزود: از دوقطبی های کاذب به شدت اجتناب کنیم، امروز مسئله اصلی مردم دیپلماسی، مذاکره و یا نظر فلان کاندیدا درباره مسئله فرهنگی نیست، مسئله فرهنگ بسیار مهم است اما مسئله اصلیِ امروز اقتصاد، معیشت، بیکاری جوانان، رانت بازی ها، مافیای واردات و الی ماشاءالله است؛ مطالبه ما باید اینها باشد، هر کجا دیدید یک کاندیدایی دارد جاده خاکی میرود بدانید برنامه ندارد.

امام جمعه فیروزکوه با اشاره به سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۵۹، گفت: حضرت آقا هم روز گذشته در دیدار با نمایندگان محترم مجلس فرمودند به حمدالله مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پرتلاش، هم دارای همت بلند و هم کارآمد است.

حجت الاسلام حیدری اذعان داشت: بنده برحسب وظیفه خود از زحمات همه نمایندگان محترم مجلس بالاخص از زحمات نماینده محترم فیروزکوه جناب آقای دکتر رسولی نژاد تشکر میکنم، وقتی بنده شاهد هستم که نماینده محترم فیروزکوه با تلاش و پشتکار و با کار جهادی پیگیر مشکلات مردم هستند.

وی تصریح کرد: البته ممکن است بعضی ها انتقاد داشته باشند، ممکن است نسبت به همه انتقاد وجود داشته باشد، اما واقعاً باید تشکر کنیم؛ به حمدالله این مجلس، مجلس خوبی است علیرغم اینکه دشمنان ما تلاش میکنند تخریب کنند این مجلس عملکرد خوبی داشته است، اگر می بینید شاید کارهای بزرگی انجام نشده است، در مقام اجرا دولت باید اجرا کند.

امام جمعه فیروزکوه گفت: همچنین مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان فرمودند حضور در کنار مردم را ترک نکنید و مراقب باشید با عمل یا گفتار خود به مخالفین خود کمک نکنید.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه با اشاره به انتخاباتِ باشکوه در کشور سوریه اظهار داشت: انتخابات باشکوه را در کشور دوست و برادر خود سوریه داشتیم که علیرغم تبلیغات دشمنان، ۷۸ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و ۹۵.۱ درصد به آقای بشار اسد رای دادند.

حجت الاسلام حیدری بیان داشت: اولاً به مردم عزیز سوریه و جریان مقاومت تبریک میگوییم، این یک پیروزی بزرگ برای جریان مقاومت بود، سلام و درود خدا بر شهدای مدافع حرم و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی که اینها برکت خون این شهدای عزیز است.

خطیب نماز جمعه فیروزکوه در پایان گفت: آمریکایی ها بدانند که ملّت قهرمان ایران و جریان مقاومت خون خواهی سردار دلها را از یاد نبرده است، هنوز داغ شهید سلیمانی برای ما تازه است و به فضل الهی انتقام سخت را با بیرون کردن ذلّت بارِ آمریکا از منطقه جشن خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا