برگزاری هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگی عمومی فیروزکوه

هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگی عمومی شهرستان به ریاست امام جمعه و با حضور فرماندار و دیگر اعضاء شورای فرهنگ عمومی، در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، هفتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه و با حضور اعضاء شورای فرهنگ عمومی، در محل سالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسن حیدری در خصوص تاریخچه جلسات شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۳، شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت.

وی در ادامه افزود: این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به امور فرهنگی را به عهده داشت؛ پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال ۱۳۶۴، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده است.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ­و ارشاد اسلامی فعالیت دارد؛ در سال ۱۳۷۲ شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها شکل گرفت که عالی ترین نهاد قانونی، شورای فرهنگ عمومی است که ادارات و نهادهای عضو بصورت مستقیم و غیر مستقیم در امر فرهنگ مشارکت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری در ادامه بیان کرد: ما بدون کار فرهنگی نمی توانیم مسائل را پیش ببریم؛ فرهنگ ابعاد مختلفی دارد که یکی از شاخص های مهم آن معنویت و اخلاق است که می تواند در جامعه تزریق شود. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ همه‌ حرکت ها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است.

وی همچنیم ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی در شهرستان متولی اموری است و همه دستگاه های فرهنگی اعم از شخصیت های حقوقی و حقیقی باید در امر فرهنگ مشارکت فعال داشته باشند و معضلات فرهنگی شهرستان در این جلسات طرح و بررسی گردد.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه در ادامه به تلاش در جهت حذف سنت های غلط و رواج و حفظ ارزش های دینی، برنامه ریزی در جهت همسو کردن برنامه ها، ایجاد وحدت رویه و همسویی، تشکیل کارگروه های تخصصی و بحث و بررسی در مورد معضلات شهرستان و مطرح شدن آن در شورای فرهنگ عمومی، اولویت بندی معضلات شهرستانی، تاکید نمود.

در ادامه ابوالقاسم مهری فرماندار و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی، بر اولویت بندی برنامه اجرایی فرهنگی در شهرستان تاکید داشت و عنوان کرد: دستگاه اجرایی شورای فرهنگ عمومی ماموریت خطیری در جهت توسعه فرهنگی دارند؛ فرهنگ یک امر اجتماعی است یعنی نمی‌‌‌‏توان آن را به یک فرد نسبت داد و یک امر تحقق یافته است؛ فرهنگ یک جامعه، ناظر به کیفیت موجود در آن جامعه است و واقعیتی است که اکنون در جامعه وجود دارد.

در ادامه جلسه سید حسن حسینی دبیر جلسه شورای فرهنگ عمومی و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارش از اقدامات یکساله صورت گرفته در حوزه شورای فرهنگ عمومی، اولویت های سرفصل های شورای فرهنگ عمومی شامل ایثار و شهادت، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، زنان و خانواده، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ و فضای مجازی عنوان نمود و خواستار اجرایی شدن این سرفصل ها در برنامه ها و جلسات شد.

این جلسه بعد از بحث و بررسی و تبادل نظر دیگر اعضا مصوباتی از جمله بررسی معضلات فرهنگی شهرستان و ارائه راهکار، اعلام برنامه های فرهنگی در سال ۱۴۰۰ و ارسال آن به دبیرخانه شورا را بهمراه داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا