بلاتکلیفی در اجرای طرح انتقال شرکت تامین ماسه/مروری بر تصمیمات مسئولین شهرستان

همواره به جهت ماهیت کار شرکت تامین ماسه و ریخته گری فیروزکوه، نوع مواد اولیه مورد استفاده و فرآیند کار، اعتراضات و گلایه مندی هایی از سوی شهروندان نسبت به آلایندگی آن وجود داشته و دارد. در این راستا بر آن شدیم تا مروری بر تصمیمات مسئولین در راستای انتقال این شرکت در دهه های مختلف داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه در سال ۱۳۵۱ به عنوان اولین تولید کننده ماسه های سیلیسی آرایش شده مهندسی با هدف تامین نیاز صنعت ریخته گری کشور تاسیس گردید.

قطعاً در زمان تاسیس، این شرکت خارج از محدوده شهر واقع شده بود، اما با گذشت زمان و توسعه شهر هم اینک در قلب شهر فیروزکوه قرار دارد. همواره به جهت ماهیت کار این شرکت، نوع مواد اولیه مورد استفاده و فرآیند کار، اعتراضات و گلایه مندی هایی از سوی شهروندان نسبت به آلایندگی آن وجود داشته و دارد. در این راستا بر آن شدیم تا مروری بر برخی تصمیمات مسئولین در راستای انتقال این شرکت در دهه های مختلف داشته باشیم.

در سال ۹۱ فرماندار وقت شهرستان فیروزکوه با اشاره به آلایندگی شرکت تامین ماسه و گسترش حریم شهر، انتقال شرکت تامین ماسه ریخته گری را منوط به تامین زیرساخت های آب، برق و گاز می داند؛ هر چند فرماندار وقت به اقداماتی همچون ایجاد فضای سبز، آسفالت محوطه، خارج ساختن یکی از خطوط فرسوده از مسیر تولید، نصب فیلترها و بک فیلترها، ایجاد حوضچه ها، عملیات مه پاش و غیره را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی زیست محیطی این شرکت اشاره می کند ولیکن به اذعان بسیاری از کشاورزان گرد سیلیس در اطراف این کارخانه باعث خشکی درختان و باغات شده است.

به گفته فرماندار وقت ۲۰ هکتار زمین در منطقه دوشه سرانزا واقع در نزدیکی معادن سیلیس شرکت از سوی اداره منابع طبیعی اختصاص داده شد. قابل توجه است که از سال ۹۱ و هم چنین تاکید فرماندار شهرستان در خصوص گازرسانی به روستاهای درده و پیرده این عمل محقق نشده است تا به واسطه آن، گازرسانی به محل جدید شرکت تامین ماسه نیز عملیاتی و اجرایی شود.

از آن زمان با طرح تعطیلی این شرکت به عنوان یکی از راهکارها برای فشار بر اجرایی شدن انتقال شرکت، همواره چنین مطرح می شد که پلمپ این واحد صنعتی بیکاری بیش از ۱۷۰ نفر از پرسنل آن و نگرانی های امرار معاش خانواده های آنان را برای اعضای شورای تامین شهرستان به دنبال خواهد داشت.

گفنی است این واحد تولیدی به دلیل انباشت بی حد و اندازه باطله در محدوده بیرونی و حاشیه کارخانه و حوضچه ها، انباشت بیش از حد بار معدنی و فعالیت در دو تا سه نوبت کاری، در سال ۸۵ با دستور مراجع قضایی پلمب شد اما به مدت کوتاهی پس از آن به دلیل اعتراضات کارگران و کارکنان شرکت، شورای تامین وقت شهرستان تصمیم به بازگشایی مجدد آن گرفت.

پس از پیگیری های جدی از سوی اداره حفاظت محیط زیست و مصوبه کمیته صنعت و معدن، مقرر شد که سایت کامل کارخانه حداکثر ظرف مدت پنج سال به خارج از محدوده و حریم شهری یعنی محل جدید (جاده درده- پیرده) و در منطقه ‘دوشه’ (ماسلی) در منطقه شکار ممنوع انتقال یابد که با گذشت حدود ۱۳ سال از تعیین مدت زمان ۵ ساله انتقال شرکت همچنان در رفت و برگشت های اداری وامانده است.

هم چنین در دی ماه سال ۹۲ رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از ضرب الاجل ۱۸ ماهه برای انتقال این شرکت به محل تعیین شده، به دلیل ایجاد آلودگی شدید هوا و پیگیری های این اداره و تاکید فرماندار در کمیته صنعت و معدن شهرستان خبر داد.

در آن زمان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان از اجرای عملیات انتقال شرکت تامین ماسه نیز خبر داد که این امر به دلیل آلودگی های سیلیسی و شکوائیه های زیاد شهروندان بود.

همچنین در سال ۹۷ در پی انتشار فیلم آلاینده‌های شرکت تامین ماسه و ریخته‌گری توسط سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه، وی حل مشکل آلودگی این شرکت را در انتقال کارخانه دانست و اذعان داشت برنامه‌ریزی‌ها در زمینه انتقال کارخانه انجام شده است، مکان تعیین شده و مانعی که وجود داشت بحث آب بود که به گفته دکتر بنداد کرمانی در آن زمان مشکل آب نیز برطرف شد.

نکاتی در خصوص بیماری ناشی از آلاینده های سیلیسی این شرکت در سال ۹۱ نیز از سوی سرپرست وقت شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه بیان شد که بنا به گفته این مسئول از سال ۸۷ که مرکز طب کار در شبکه بهداشت و درمان راه اندازی شده است تا سال ۹۱ از مجموع دو هزار و ۶۵۹ کارگر شناسایی شده در سطح شهرستان، ۵۰ نفر آلوده شده به سیلیس شناسایی شده اند که ۱۰ نفر آنان به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شده اند. همچنین خبر فوت دو نفر از کارگران این شرکت اندکی پس از ورود به دوران بازنشستگی در سال ۸۶ منتشر شد.

اخیراً نیر ضرب الاجل ۶ ماهه دادستان شهرستان فیروزکوه مهلتی چند باره برای انتقال شرکت تامین ماسه است که امید چندانی به اجرایی شدن این مهم وجود ندارد.

آلایندگی این شرکت بعد از گذشته سال ها و اعلام نظر کارشناسان و متخصص بر کسی پوشیده نیست و شکایات مردمی از آلایندگی شرکت تامین ماسه ریخته گری فیروزکوه که دارای سابقه ای طولانی است، به اوج خود رسیده است. قطعاً وقتی صحبت از آسیب به سلامت شهروندان می شود این امر بدیهی است که عوارض به صورت طولانی مدت بروز خواهد کرد. طرح انتقال شرکت تامین ماسه شهرستان فیروزکوه مسئولین بسیاری را دیده ولیکن اجرای این طرح همچنان بلاتکلیف باقی مانده است!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا