بلاتکلیفی در واریز معوقات پرستاران/ چرا متخصص دائمی در بیمارستان فیروزکوه حضور ندارد؟/فشار کاری پرستاران بدلیل کمبود نیرو

حضور شرافتمندانه و ایثارگرانه قشر زحمتکش پرستار در همه ایام به خصوص مبارزه با ویروس کووید۱۹ و تلاش خستگی‌ناپذیر این عزیزان برای سلامتی و بازگشت مبتلایان به آغوش خانواده، برگ زرین دیگری بر افتخارآفرینی جامعه پرستاری افزود.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، نامگذاری سالروز ولادت بزرگ پرستار سرزمین کربلا و قیام عاشورا، مظهر صبر و شکیبایی، اسوه مهر و نجابت، عقیله بنی هاشم، زینت انسانیت، حضرت زینب کبری(س) به عنوان روز پرستار نماد ارزش والای این شغل شریف و احترام جامعه به پرستاران است.

حضور شرافتمندانه و ایثارگرانه قشر زحمتکش پرستار در همه ایام به خصوص مبارزه با ویروس کووید۱۹ و تلاش خستگی‌ناپذیر این عزیزان برای سلامتی و بازگشت مبتلایان به آغوش خانواده، برگ زرین دیگری بر افتخارآفرینی جامعه پرستاری افزود و این تلاش‌ها هرگز از حافظه مردم قدرشناس پاک نمی‌شود.

معوقات پرستاران هنوز واریز نشده است

در مهر ماه سال جاری، وزیر بهداشت و درمان، در بازدید سرزده از بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه به پرستاران قول پرداخت معوقات را داد، اما بنابر گفته یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان فیروزکوه معوقات ماه های شهریور، مهر، آبان و آذر و همچنین حق کرونای پرستاران از مرداد ماه تاکنون واریز نشده است؛ این موضوع برای پرستاران بسیار اذیت کننده می باشد.

پرستاری با بیان این امر که در بیمارستان دستگاه سی تی اسکن وجود ندارد خاطر نشان کرد: همین امر سبب می شود تا مثلاً تصادفی ها از سوی پزشک برای اطمینان خاطر بیشتر به بیمارستان شهدا تجریش تهران اعزام شوند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای بیمار می شود.

متخصص دائمی در بیمارستان حضور ندارد

پرستار دیگری درباره متخصصین بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: بیمارستان شهرستان فیروزکوه متخصص دائمی ندارد؛ برای مثال بیمارستان متخصص عفونی که افراد مشکوک به کرونا را این متخصص باید ویزیت کند ندارد و به دلیل نبودِ متخصص عفونی، متخصص داخلی بیمار را ویزیت می کند.

وی افزود: همچنین این بیمارستان متخصص ارتوپد ندارد و این خلا با رِزیدِنت هایی که به اجبارِ دانشگاه خود طرح یک ماهه خود را باید بگذرانند، جبران می شود.

این پرستار خاطر نشان کرد: ساده ترین موضوع، چشم پزشک است که متاسفانه در بیمارستان فیروزکوه چشم پزشک فقط یک روز در هفته حضور دارد و به دلیل عدم حضور چشم پزشک در روزهای دیگر هفته در بیمارستان، مردم مجبور هستند برای حل مشکل خود به شهر دیگری مراجعه کنند.

این امر قابل توجه است که اغلب پرستاران اظهار داشتند که این مشکلات سبب بی اعتمادی مردم نسبت به بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان شده است و همچنین کاهش درآمد بیمارستان را به دنبال خواهد داشت.

کمبود نیرو انسانی در بیمارستان و فشار کاری زیاد و خستگی مفرط پرستاران

پرستار دیگری درباره کمبود نیرو انسانی در بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه گفت: در بیمارستان فیروزکوه به دلیل کمبود نیرو برای پرستاران برای مثال در ماه ۳۰ الی ۳۱ کشیک می گذارند، این امر سبب خستگی مفرط پرستار که در پی آن تشخیص نادرست در رسیدگی به بیمار را دارد، می شود.

وی افزود: در بیمارستان فیروزکوه، شیفت بندی برای پرستاران دل بخواهی است و شرایط پرستار بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد؛ برای مثال طبق قانون کار اگر پرستاری یک شب شیفتِ شب باشد روز بعد باید استراحت داشته باشد اما در بیمارستان فیروزکوه این قانون اجرا نمی شود.

در ادامه خبرنگار پایگاه خبری دیمه نیوز، پای سخنان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه نیز نشست و مطالباتِ پرستاران و بیمارستان امام خمینی(ره) را هم از زبان این مقام مسئول شنید.

بنابر گفته دکتر مهدی رجب ترقی، کادر پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) فیروزکوه حدود ۶۰ نفر می باشد؛ در کادر پرستاری آنچنان کمبود نیرو وجود ندارد اما به دلیل اینکه گاهی برخی پرستاران مرخصی می گیرند، این فشار بر بقیه کادر وارد می شود؛ اگر ۳ الی ۴ نیروی پرستار دیگر به بخش پرستاران اضافه شود بهتر خواهد بود؛ البته بیمارستان فیروزکوه به پرستار بومی نیاز دارد، متاسفانه بسیاری از پرستاران به شهر مازندران رفت و آمد می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه در خصوص عدم واریز معوقات پرستاران تصریح کرد: در چهار ماهی که بنده ریاست بیمارستان را بر عهده داشتم، مطالبات پرستاران برای آبان ماه سال ۹۸ بود؛ در حال حاضر مطالبات پرستاران تا مهر ماه و همچنین معوقات نیز پرداخت شده است و هیچ معوقه ای وجود ندارد.

برای چشم پزشک صرفه اقتصادی ندارد تا چهار روز در هفته در بیمارستان حضور داشته باشد

بنابر گفته مهدی رجب ترقی بیمارستان امام خمینی(ره) ۳۰ پزشک دارد که در چهار ماه ریاست وی در بیمارستان، هفت پزشک طرحی متخصص و دو پزشک عمومی در بیمارستان مشغول به کار شدند؛ البته در بیمارستان جراح طرحی حضور داشت که علاوه بر جراح طراحی یک جراح نیز استخدام شد.

بنا بر گفته های سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه، معمولاً برای چشم پزشک صرف اقتصادی ندارد که به شهرستان بیاید و وزارت بهداشت و درمان هم به این پزشکان طرح نمی دهد یا بسیار سخت به پزشکی طرح می دهد تا حداقل بتوانند طرح خود را در بیمارستان بگذرانند و در نتیجه بیمارستان مجبور است با پزشک قرارداد ببندد.

در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان به صورت طرح یک ماهه به بیمارستان فیروزکوه پزشک می دهد؛ همچنین به گفته رجب ترقی، تقریباً یک هفته در ماه متخصص ارتوپد در بیمارستان حضور دارد و اینطور نیست که بیمارستان اصلاً متخصص ارتوپدی نداشته باشد؛ برای چشم پزشک هم درخواست داده شد و تلاش بر این است تا چشم پزشک مدت بیشتری در بیمارستان حضور داشته باشد.

پنج رشته اصلی برای فیروزکوه در اولویت قرار دارد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه درباره پنج رشته اصلی بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: به طور کلی ساخت و شرایط بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه به گونه‌ای است که پنج رشته اصلی اطفال، داخلی، زنان، جراحی و بیهوشی دارد؛ سایر رشته ها در اولویت قرار ندارند و همچنین باید جاذبه مالی داشته باشند؛ وقتی پزشک مرتبط با یک رشته در شهرستان درآمدی نداشته باشد تمایل به حضور در شهرستان نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی ورود پزشک طرحی به شهرستان فیروزکوه ممنوع است زیرا شهرستان فیروزکوه جزو استان تهران است؛ مصوبه وزارت خانه این است که پزشک طرحی باید به خارج از استان تهران برود.

گفتنی است با توجه به اینکه فیروزکوه شهرستان محروم است، تقریباً خارج از مصوبه به بیمارستان فیروزکوه پزشک طرحی داده می شود، اما با وجود تعداد کم پزشکان در برخی رشته ها و نیاز شهرستان های خارج از استان به این پزشکان و همچنین عدم طرح محرومیت فیروزکوه در هیئت وزیران، همچنان دو سال است که به فیروزکوه نیرو طرحی اختصاص داده می شود.

قابل ذکر است از جمله مطالبات بیمارستان امام خمینی(ره) فیروزکوه دستگاه سی تی اسکن، دستگاه اکسیژن ساز، حضور فوق تخصص گوارش و غیره می باشد که سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه، برای حضور فوق تخصص گوارش پیگیر است تا بتوان از دستگاه تهیه شده توسط خیرین در این حوزه استفاده کرد.

دستگاه سی تی اسکن در سال آینده فعال خواهد شد

در تماس تلفنی سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه با معاونت پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی مقرر شد طی روزهای اخیر دستگاه سی تی اسکن به شهرستان فیروزکوه منتقل شود تا زمانی که جایگاه دستگاه در بیمارستان آماده شود و در نهایت این دستگاه فعال خواهد شد.

بنابر گفته رجب ترقی، طراحی نقشه جایگاه دستگاه سی تی اسکن تمام شد و فقط نیاز است تا فردی اجرای این طرح را بر عهده بگیرد؛ آماده سازی جایگاه دستگاه سی تی اسکن حداقل در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا