توصیه های سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه در خصوص مصرف گوشت قربانی

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه گفت: براساس آمارها ۴۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام ازجمله تب کریمه –کنگو ، سل ، تب مالت ، سیاه زخم و … شناسایی شده است. در سال جاری ۸۰ مورد بیمار مبتلا به تب کریمه- کنگو با ۵ مورد مرگ در سراسر کشور گزارش گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، دکتر مهدی رجب ترقی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه، گفت: روز دهم ماه ذی الحجه مصادف یا عید سعید قربان از گرامی ترین اعیاد مسلمانان است، بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز گوسفند و گاو را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند، لذا شایسته است در این روز ذبح گوسفند و گاو با رعایت مسائل بهداشتی و در اماکن بهداشتی صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: براساس آمارها ۴۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام ازجمله تب کریمه –کنگو ، سل ، تب مالت ، سیاه زخم و … شناسایی شده است. در سال جاری ۸۰ مورد بیمار مبتلا به تب کریمه- کنگو با ۵ مورد مرگ در سراسر کشور گزارش گردیده است.

رجب ترقی هم چنین خاطر نشان کرد: مردم برای خرید دام به اماکنی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است مراجعه شود؛ محل ذبح دام باید تمیز و قابل شستشو و ترجیحا با کف کاشی و سرامیک باشد، از ذبح دام در کوچه و خیابان به علت خطر انتشار آلودگی باید پرهیز گردد؛ بهداشت فرد ذبح کننده بسیار مهم است و باید از لباس کار مخصوص ( دستکش ، عینک ، لباس ) برای ذبح دام خصوصا برای پیشگیری از تب کریمه- کنگو به فرد ذبح کننده استفاده شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه با تاکید بر این که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کشنده تب کریمه- کنگو مردم باید گوشت های حاصل از دام های ذبح شده را حتما به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و از توزیع آن بین همسایگان و مصرف بلافاصله آن خودداری کنند، اذعان داشت: هم چنین مردم از بازی کردن کودکان با دام های نذری به دلیل انتقال بیماری تب کریمه- کنگو ،  تب مالت ، سیاه زخم و … باید به شدت پرهیز گردد؛ در صورت بروز علائم شبیه آنفلوانزا همراه با خونریزی های پوستی چند روز پس از مواجهه با دام باید سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی –درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید و از مصرف جگرو سایر متعلقات حیوان ذبح شده به شکل نیمه پخته و خام جدا خودداری نمایید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا