حجت الاسلام سراج:

حجاب مسئله‌ای عقلی، فطری و طرفینی است

کارشناس مذهبی گفت: اصل قضیه حجاب یک مسئله عقلی و فطری است؛ ما از نظر شرع مقدّس اسلام نیز یک قاعده کلی داریم، آن هم این است که هر چه را که عقل یعنی عقلا بپسندد، دین آن را امضا می کند و هر چه را که دین می پسندد عقل تایید می کند، زیرا اسلام دین عقلی است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام یدالله سراج کارشناس مسائل مذهبی ضمن عرض تبریک اعیاد قربان و غدیر خم، درباره فلسفه عفاف و حجاب، بیان داشت: این مسئله به فطرت، عقل و وجدان باز می گردد، یعنی پیش از مراجعه به ادیان، عقل و وجدان در طول تاریخ وجود آدمی، بر حجاب و عفاف تکیه داشته است.

وی افزود: لذا به هر کتابی درباره جامعه شناسی مراجعه کنیم، پیش از آنکه دین اظهار نظر کند، مسئله حجاب یک مسئله فطری در جامعه حاکمیت و رواج داشته که عقل آدمی در تاریخ خود مسئله حجاب را به عنوان یک مسئله ضروری و ارزشی برای انسان به ارمغان آورده و خلاف آن را قبیح دانسته است.

کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: البته حجاب طرفینی است؛ نه تنها برای بانوان، بلکه عقل آدمی برای آقایان هم این حکم را دارد، پیش از آنکه به دین و آیین مراجعه کنیم؛ اما از آنجایی که قشر بانوان یک موجود ظریف و عاطفی محسوب می شوند در مورد آنها عقل بیشتر حکم میکند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به داستانی درباره‌ی کمک حضرت موسی علیه السلام که تربیت شده و بزرگ شده کاخ فرعون و فراعنه بود در نوجوانی، به دختران شُعیب پیغمبر، بیان داشت: حضرت موسی (ع) که در حریم او نه در ذات خلق و خوی فراعنه وجود داشت، وقتی پس از کمک به دختران حضرت شُعیب، همراه آنان به منزل حضرت رفت و در مسیر جلوتر از دختران آن حضرت حرکت میکرد تا آنان را نبیند، این امر به فلسفه وجودی عفاف و حجاب باز میگردد.

وی تصریح کرد: بنابراین اصل قضیه حجاب یک مسئله عقلی و فطری است؛ ما از نظر شرع مقدّس اسلام نیز یک قاعده کلی داریم، آن هم این است که هر چه را که عقل یعنی عقلا بپسندد، دین آن را امضا می کند و هر چه را که دین می پسندد عقل تایید می کند، زیرا اسلام دین عقلی است.

حجت الاسلام سراج عنوان کرد: ما ۲ جاهلیت داریم، یک جاهلیت قبل از آمدن پیامبر اسلام و جاهلیت دیگر همزمان با آمدن رسول مکرم اسلام است؛ جاهلیت دوم از جاهلیت اول شدیدتر و سخت‌تر بوده است‌، این را وحی الهی میگوید؛ ما وقتی درباره مردم حجاز، ایران، و سایر بلاد در آن عصر، مطالعه میکنیم مشاهده میکنیم که حجاب رواج داشته و زینتی برای بانوان بوده و این دلیل بر این است که جامعه بداند مسئله حجاب یک مسئله وجودی فطری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حجاب مانع آزادی و فعالیت بانوان در اجتماع می‌شود؟ گفت: این مسئله به افراد کار دیده و فراز و نشیب دیده در جامعه باز می گردد نه یک جوان تازه به دوران رسیده‌ای که قلم به دست بگیرد و بخواهد بنویسد که حجاب مانع آزادی، کار و پیشرفت است.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان داشت: از دیدگاه بنده، نه به عنوان یک روحانی بلکه به عنوان شخصی که به کار کشاورزی هم مشغول است، در روستاها در سرتاسر کشور یا حتی در شهرها، خانواده‌های متوسط در جامعه را مشاهده کنید می‌بینید که زن همراه با مرد در راه عمران آبادی و رفاه زندگی خود قدم بر می دارد و حجاب او هم محفوظ است و کوچک‌ترین مانعی برای بانوان ایجاد نمی کند.

وی افزود: امروزه خیلی از بانوان با حفظ حجاب فعالیت اجتماعی دارند و هیچ گونه ممانعتی ایجاد نمی کند بلکه کار آنها بهتر و بیشتر برکت و پیشرفت دارد.

حجت الاسلام سراج همچنین اظهار داشت: من مخالف این هستم که کسی بخواهد بگوید حجاب مانع پیشرفت و آزادی است؛ آزادی به معنای اهم کلمه در جای خود محفوظ است و حجاب هم مانع پیشرفت و آزادی نیست؛ حتی جامعه خود نیز قضاوت می کند و دیگر نیازی نیست که من این را نقل کنم.

وی درباره مزایای عفاف و حجاب عنوان کرد: امروز در دنیا گل را سنبل زیبایی میدانند، برای مثال برای ملاقات بیمار در بیمارستان، زیارت اموات، مجالس عروسی و … شاخه گل می‌بریم، اما اگر بخواهیم از دیدگاه عقلا عالم این را ببینیم، عقلا میگویند درست است که گل زیبا، رنگارنگ و دلپذیر است اما نمی‌تواند سنبل زیبایی باشد، زیرا طراوت و شادابی این گل برای روز اول است و روز دوم و سوم دیگر این گل پژمرده و دور انداخته میشود.

حجت الاسلام سراج بیان داشت: من بانو را یک گل میبینم، اما نه این گلی که دنیای امروز به عنوان سنبل معرفی میکند؛ من آن گلی میدانم که برای همیشه زیبا است، او اگر بی حجاب باشد، برای مدتی طراوت و زیبایی‌اش برای اجنبی دلنشین است اما چند صباح که بگذرد پژمرده است و کسی که از روی هوس به او نگاه میکرد دیگر نگاه نمیکند، زیرا دیگر از نگاه به آن گل سیر شده است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین ارزش حجاب در این است که آن سنبل زیبایی را حفظ میکند و نمی‌گذارد که گل پژمرده شود تا او را بعد چند روز دور بیندازند، برای همیشه گل را با نشاط نگه میدارد؛ از طرفی اگر حجاب باشد، مرد برای همیشه همسر خود را با نگاه امانت‌دار و با زینت میبیند، مگر اینکه مرد غیرتمند نباشد و اجازه دهد زیبایی همسرش آشکار باشد.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم میفرماید “من به بشریت ارزش دادم”؛ علاوه بر اینکه شاخه‌های زیادی برای ارزش بانوان قائل هستیم، بزرگ‌ترین شاخه‌ای که ارزشمندترینِ او است مسئله حجاب او است.

وی در ادامه درباره تلاش‌های سازمان یافته برای قبح‌شکنی حوزه حجاب و عفاف گفت: جامعه شناسان علت پیشرفت و سقوط تمدن را نشان میدهند، اما کسانی که میخواهند از این ابزار استفاده کنند بر دو بخش هستند، یک بخش کسانی هستند که ما به آنها میگوییم استکبار، اما در واژه‌های دیگر میتوان به آنها منافع طلب گفت؛ در گذشته، کشور اسپانیا حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ سال زیر پرچم اسلام بود که آن زمان اندلس نام داشت و این کشور پیشرفت بسیار زیادی کرد.

حجت الاسلام سراج افزود: یکی از جامعه شناسان این کشور گفت که برای سقوط تمدن، با برداشتن حجاب از دختران، توزیع مشروبات بین جوانان و مختلط کردن جوانان در مدارس و …، ثمره اینها بعد از یک دهه مشاهده خواهد شد، و با استفاده از این ابزارها، اندلس به روزگاری درآمد که خورشید اسلام در آنجا غروب کرد.

وی اذعان کرد: امروز استکبار و کسانی که دنبال منافع هستند، همان ابزاری که جامعه شناسان نشان دادند را به دست گرفتند و آن ابزار را در کشورهای اسلامی خصوصاً کشور مقدّس ایران دارند اعمال می کنند، تا جایی که تا دیروز شعار آنها “تک فرزندی” بود اما امروز شعار “سگ فرزندی و میمون فرزندی” است، تا دیروز شعار آنها “بد حجابی” بود اما امروز شعار “بی حجابی” است، این حربه‌ای است که دشمن با آن دارد به ما ضربه میزند، و یک عده ناآگاه هستند و باید به آنها آگاهی داد.

امام جمعه موقت فیروزکوه عنوان کرد: سخنی که عرض میکنم به عنوان یک شخص نمی‌گویم بلکه به عنوان یک مکتب است، ما برای ایجاد یک راه واضح و روشن سرمایه های عظیمی را فدا کردیم، خون های پاکی ریخته شد و دانشمندان و اندیشمندان بزرگی فدا شدند و ما الان در میان راه هستیم.

حجت الاسلام سراج افزود: حرف ما به کسانی که در داخل کشور به این مفسده ها دامن میزنند این است که شما مطمئن باشید که سرمایه های عظیمی که در این راه فدا شده، هیچ وقت جامعه جوان غیور ما در میان راه میدان را رها نمیکند تا شما میدان بگیرید.

وی عنوان کرد: ما الآن در برابر دشمنی خارج از کشور واقع شده‌ایم که مجبوریم اهتمام خود را برای آنجا خرج کنیم که دشمن از این برنامه ها را نداشته باشد و وقتی آنجا پیروز شویم دشمنان داخلی با یک نهیبی کنار می روند، اینها برای ما خطر سنگینی نیستند اما دارند خود را رسوا میکنند، لذا میگوییم دست از این رسوایی بردارید.

این کارشناس مذهبی همچنین اذعان داشت: به استکبار هم میگوییم که ما یک روزی در مسیر این هدف اسلام ناب محمدی که نیروهای زیادی را فدا کرده بودیم و این مسیر را در دست گرفتیم، مرز خاکی ما شلمچه و مرز آبی ما اروند رود بود و با آن وضعیت تسلیم استکبار نشدیم؛ الان که الحمدالله مرز خاکی ما تل‌آویو و حیفا شده مرکز اسرائیل و مرز آبی ما هم به کانال سوئز و دریای مدیترانه آمده و اسلام ناب محمدی را به سه قاره بزرگ دنیا اروپا، آفریقا، آسیا صادر میکنیم.

حجت الاسلام سراج در پایان عنوان کرد: استکبار بداند که ما آن زمان تسلیم نشدیم، آیا امروز تسلیم میشویم؟؟؟ هیهات هیهات؛ اگر استکبار چنین آرزویی دارد ان شاءالله به گور ببرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا