حجت الاسلام سراج:

حضرت خدیجه(س)؛ بانویی که بهشت مشتاق او بود

کارشناس مذهبی گفت: برای حضرت خدیجه(س) معیارهای اخلاقی و رفتاری در زندگی ایشان بسیار اهمیت داشت و به همین دلیل اولین فردی که به پیامبر ایمان آوردند حضرت خدیجه (س) بود.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام محمدابراهیم سراج، کارشناس مذهبی در خصوص شخصیت حضرت خدیجه (س)، تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) شخصیتی بود که از بعد فکری، اخلاقی و رفتاری حتی قبل از بعثت با زنان و سایر افراد دوره جاهلیت آن روز کاملاً متفاوت بود؛ یکی از ویژگی های حضرت خدیجه(س)که در جاهلیت هم از آن یاد می شد صفت طاهره به معنای زن پاکدامن بود.

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: حضرت خدیجه (س) بیوه بودند، معمولاً زنانی که در جاهلیت بیوه می شوند به سمت رفتارهای غیر اخلاقی می رفتند چون برای حضرت خدیجه(س) معیارهای اخلاقی و انسانی در زندگی اهمیت داشت؛ بنابراین زمینه در ایشان برای پذیرش دین خیلی بیشتر از دیگران فراهم بود.

وی در ادامه با اشاره به این که حضرت خدیجه (س) اولین فردی بودند که به پیامبر ایمان آوردند، اذعان داشت: حضرت خدیجه (س) وقتی دریافتند که حضرت محمد(ص)، پیامبر خداست به او ایمان آورد؛ زمینه های اخلاقی و انسانی اگر وجود داشته باشد، پذیرش راحت تر در انسان صورت می گیرد.

حجت الاسلام سراج همچنین بیان داشت: چهار زن بزرگ هستند که به صورت الگو مطرح شدند؛ طبق گفته پیامبر اکرم چهار زن هستند که بهشت مشتاق آنهاست؛ اگر سایر مردم مشتاق این هستند که به بهشت روند، ولی بهشت مشتاق یکسری افراد است که این چهار زن بزرگوار آسیه، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: می توان از ویژگی های حضرت خدیجه(س) اعم از رعایت حیا، عفاف، اخلاق انسانی و غیره الگو برداری کرد؛ می توانیم از روش های آن حضرت قبل از پذیرش اسلام یاد کنیم؛ بعد از پذیرفتن اسلام اندک اموال یا ثروت خود را برای پیشبرد و اهداف اسلام در اختیار پیامبر قرار دادند؛ ایثار حضرت دومین موضوع مهمی است که زنان ما می توانند از حضرت خدیجه الگو بگیرند.

حجت الاسلام سراج همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مواضعی که در زندگی حضرت خدیجه مطرح بود اخلاق نیک در خانه، خانواده و عشق به همسر بود و این الگوی بزرگ هم برای آقایون و هم برای خانم ها است؛ در همین راستا تاریخ شهادت می دهد که ایشان با پیامبر اکرم(ص) به نیکی رفتار می کردند؛ حتی در شرایط و مشکلاتی که پیش می آمد هیچ زمانی حضرت خدیجه با پیامبر به تندی برخورد نمی کردند و یا مطالباتی از پیغمبر داشته باشند که در وسع این حضرت نبود.

این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: فردی برای تسلی دادن به پیامبر در غم از دست دادن خدیجه(س) گفت:« یا رسوال الله حضرت خدیجه(س) در سن جوانی از دنیا نرفته اند که شما هربار با به یاد اوردن ایشان ناراحت شده و اشک می ریزید»؛ حضرت فرمودند:« شما حضرت خدیجه (س) را نمی شناسید؛ زمانی که همه مرا تکذیب و انکار می کردند ایشان من را تصدیق و حمایت می کرد؛ زمانی که مشرکان من را بر سر آن نداها و تبلیغ های توحیدی ام سنگ باران می کردند و بدنم مصدوم می شد این خدیجه بود که مرهم بر زخم بدنم می گذاشت و آرامم می کرد و با آن اخلاق و رفتار نیک از من حمایت می کرد».

این کارشناس مذهبی در پایان تاکید داشت: از نگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان که به صورت اختصاصی شخصیت حضرت خدیجه (س) را بررسی و مورد تحقیق قرار دادند، مقام اخلاق، انسانی و مقام ایثار حضرت خدیجه(س) وجه مشترک بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا