امام جمعه فیروزکوه:

حضور در انتخابات و انتخاب درست، از مصادیق حق الناس است/براساس آموزه های اسلام، کرسی قدرت برای خدمت به مردم است

امام جمعه شهرستان فیروزکوه گفت: یکی از مصادیق حق الناس حقوق اجتماعی و انتخابات است؛ یکی از مصادیق دیگر حق الناس این است که ما مردم درست انتخاب کنیم؛ مسئولیت امانت الهی است؛ هم کاندیدای عزیز ما و هم هوادارن کاندیداها دقت کنند، انتخابات یک روز است و تمام میشود اما آن چیزی که باقی می ماند اخلاق، فتوّت، جوانمردی و صداقت است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حیدری، امام جمعه شهرستان فیروزکوه، در خطبه های عبادی-سیاسی نماز جمعه تصریح کرد: من خود و بر حسب وظیفه شما نمازگزاران را به تقوای الهی توصیه می کنم؛ تقوایی که کلید بهشت و وصیت همه اولیای الهی است؛ خوشا به حال متقین و کسانی که در چند روز دنیا تلاش می کنند بندگی خدا را پیش گیرند.

وی در ادامه با اشاره به مصادیق رعایت تقوا، اذعان داشت: یکی از مصادیق رعایت تقوای الهی توجه به حق الناس است؛ در جامعه اسلامی مومنین نسبت به هم حقوقی دارند؛ بنده بر گردن شما حقوقی دارم، شما بر گردن بنده حقوقی دارید؛ همسایه نسبت به همسایه خود، فرزندان نسبت به والدین، والدین نسبت به فرزندان در این جامعه حقوقی دارند؛ رعایت حقوق مسئله مهمی است؛ این حقوق باید رعایت شود.

خطیب نماز جمعه شهرستان فیروزکوه ادامه داد: شاید خداوند به راحتی از حق الله بگذرد اما از حق الناس به راحتی نمی گذرد لذا فرمودند شلوغ ترین موقف در قیامت موقف حق الناس است؛ در آن لحظات و گردنه هایی که در پیش داریم، فرمودند شلوغ ترین موقف، موقف حق الناس است؛ حقوقی که ما نسبت به هم داریم لذا مسئله جدی است و شوخی بردار نیست؛ کسی که به قیامت اعتقاد دارد، کسی که می داند از پس امروز فردایی بود باید توجه به مسئله حق الناس داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری، با اشاره به این که ممکن است انسان ولی خدا باشد و شهید در راه خدا باشد اما اگر حق الناس داشته باشد باید ادا شود، بیان کرد: روایت تکان دهنده ای از حضرت امیرالمومنین (ع) است که فرمودند یک زمانی محضر رسول خدا بعد از نماز صبح بودیم؛ یک زمانی رسول خدا بعد از نماز جماعت به طرف مردم برگشت و فرمودند آیا کسی از طایفه بنی نجار در میان شماست؟

وی ادامه داد: عرض کردند چه شده است؟ حضرت فرمودند یکی از افراد طایفه بنی نجار به شهادت رسیده است و روح این شهید به من متوسل شد که قبل از شهادت سه درهم به یک یهودی بدهکار بودم؛ قصد پرداخت داشتم اما فراموش کردم وصیت کنم که این پرداخت شود؛ حال که من شهید شدم اجازه نمی دهند وارد بهشت برزخی شوم؛ در راه خدا شهید شده و آنقدر مقام دارد که به رسول خدا متوسل شده است اما حق الناس است، مبلغ زیادی هم بدهکار نبوده و به مومن هم بدهکار نبوده بلکه به یهودی بدهکار بود اما فرقی نمی کند.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه خاطرنشان کرد: مراقب حق الناس باشیم؛ حق الناس را جدی بگیریم؛ خدا می داند در قیامت خیلی سخت است انسان صاحب حق را راضی کند؛ در این دنیا راحت است؛ بنده اگر حقی از شما بر گردنم باشد عذرخواهی می کنم و شما بزرگواری می کنید و من را می بخشید؛ مومنین در دنیا راحت می بخشند، نبخشند هم آن حق را ادا می کنید اما در قیامت این خبرها نیست! در قیامت کسی به راحتی از حق خود نمی گذرد.

وی افزود: حق الناس مسئله مهمی است؛ آن اندازه اهمیت دارد که شخصیت اول عالم رسول خدا آن لحظاتی آخر عمر خود بیمار بود و در بستر بیماری بودند و نای راه رفتن نداشتند اما فرمودند زیر بغل ایشان را گرفتند و به سمت مسجد آوردند پای حضرت زمین کشیده می شد؛ با این حالت رسول خدا وارد مسجد شدند و به منبر رفتند و گفتند آیا حقی از شما به گردن من است؟ همه تعجب کردند اما رسول خدا فرمودند حق الناس شوخی بردار نیست؛ باید حق الناس را ادا کنید.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری اظهار داشت: یکی از میان جمع بیان کرد یا رسول الله یک زمانی سوار مرکب بودید و با چوب دستی مرکب را می راندید، این چوب دستی به پهلوی من خورد؛ من این حق را بر گردن شما دارم؛ رسول خدا پیراهن خود را بالا زدند و فرمودند چوب دستی را از خانه بیاورید و به این فرد گفتند قصاص کنید که مبادا حقی بر گردن ما باشد؛ این فرد سمت رسول خدا رفت و خود را به پای حضرت انداخت و به بوسیدن بدن حضرت شروع کرد؛ بیان کرد من می خواستم بدن شما ببوسم که بدنم بر آتش جهنم حرام شود.

وی اشاره داشت: مسئله حق الناس مسئله جدی است و باید بترسیم؛ آن زمانی که ما را کفن کنند و داخل قبر بگذارند کاری از دست ما برنمی آید؛ حق الناس را جدی بگیریم؛ یکی از مصادیق حق الناس حقوق اجتماعی و انتخابات است؛ انتخابات حق الناس است، ما در یک جامعه زندگی می کنیم؛ ما نسبت به هم حقوقی داریم و رای مردم حق مردم است؛ کسانی که متصدی انتخابات هستند باید دقت کنند رای مردم حق الناس است و باید از حق مردم پاسداری کنند.

امام جمعه شهرستان فیروزکوه با تاکید بر دقت در انتخابات بیان داشت: یکی از مصادیق دیگر حق الناس این است که ما مردم درست انتخاب کنیم؛ مسئولیت امانت الهی است؛ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید امانت را باید به اهل آن بسپارید، چه امانتی بزرگ تر از مسئولیت در نظام اسلامی است؟ مسئولیتی که پای آن خون هزاران شهید ریخته شده است؛ حقیقتاً مسئله این است؛ مسئولیتی که من و شما می توانیم به کسی بسپاریم که خون هزاران شهید پای این صندلی ها ریخته شده است؛ مسئولی که به صندلی تکیه می زند باید دقت کند!

وی ادامه داد: این مسئول باید بداند چه امانتی بدان سپرده شده است؛ ما مردم باید دقت کنیم و انتخاب درست داشته باشیم و نسبت به رایی که می دهیم همانطور که رای ما حق ماست، همانطور از این سوال می شود که به چه کسی رای دادید و چرا رای دادید؛ میزان رای ملّت است اما باید بدانند فردا نسبت به حق بزرگ باید پاسخگو باشیم.

امام جمعه فیروزکوه درباره شرکت در نمازجمعه اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه جمعه میفرماید فَاسْعَوْا یعنی بشتابید، نمی فرماید فذهبوا یعنی بروید، خداوند در سوره جمعه مردم را به نمازجمعه دعوت میکند.

حجت الاسلام حیدری گفت: یکی از مصادیق رعایت تقوا حق الناس است و مسئولیت در نظام اسلامی یکی از بزرگ ترین مسئولیت ها و امانت بزرگ الهی است و ما وظیفه داریم این را به اهل آن بسپاریم.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه خاطر نشان کرد: دشمنان ما تلاش میکنند مردم را مایوس و از انتخابات دور کنند، یکی از مسائلی که شما حتماً شنیدید، رسانه های بیگانه میخواهند اینطور القا کنند که رئیس جمهور هیچ کاره است و فرقی ندارد چه کسی بیاید؛ متاسفانه روسای جمهور ما بعضاً هم اینطور به مردم القا میکنند که ما کاره ای نیستیم فلان مشکل به خاطر ما نبوده؛ فرافِکنی میکنند.

وی تصریح کرد: بنده عرض میکنم اگر کسی به قانون اساسی مراجعه کند میبیند که رئیس جمهور بیشترین مسئولیت اجرایی را در کشور دارد، دومین مقام رسمی کشور است اما از نظر اجرایی بالاترین اختیارات را دارد.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه افزود: ۳۶ اصل قانون اساسی مربوط به اختیارات و وظایف رئیس جمهور است؛ طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی عالی ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری، که اجرای قانون اساسی را برعهده دارد شخصِ رئیس جمهور است، تشکیل هئیت وزیران، انتخاب وزرا، امضای عهدنامه ها و مقاوله نامه ها و قراردادهای بین المللی، مسئولیت تدوین و طراحی و توزیع برنامه و بودجه کشور که بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور دست رئیس جمهور است.

حجت الاسلام حیدری اذعان داشت: مسئولیت امور اداری و استخدامی کشور، انتخاب استانداران و فرمانداران و بخشداران با واسطه وزیر کشور به دست رئیس جمهور است، ریاست ۲۷ شورای مهم در کشور به صورت مستقیم و ۱۳ شورا به صورت غیر مستقیم، مانند شوراهای عالی فضای مجازی، اشتغال، انرژی، توسعه صادرات غیرنفتی، جوانان و مسائل و شوراهای مهم کشور دیگر توسط رئیس جمهور اداره میشود.

امام جمعه فیروزکوه با بیان اینکه رئیس جمهور تصمیم گیرنده است، اذعان داشت: سه شورا داریم که در حکم مجلس قانون گذاری هستند، ریاست شورای عالی امنیت ملّی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اقتصاد به دست رئیس جمهور است، با این همه مسئولیت ها شوخی است که بگوییم رئیس جمهور هیچ کاره است، اتفاقاً رئیس جمهور همه کاره است.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در زمینه مسائل اجرایی کشور و در زمینه های مختلف باید پاسخگو باشد، لذا اینکه میگویند رئیس جمهور هیچ کاره است درست نیست؛ از طرف دیگر مسئولیتِ ما مشخص میشود، ما باید در انتخاب خود بسیار دقت کنیم، بدانیم که انتخابات یعنی تعیین سرنوشت کشور، انتخابات یک روز است اما ۴ و یا ۸ سال آینده کشور توسط همین انتخاب مردم مشخص میشود.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه گفت: میگویند فلانی با فلانی فرقی نمیکند، مردم که بصیر هستند و می دانند رئیس جمهورهای مختلف در دوره های مختلف با یکدیگر فرق داشتند، تصمیم ها فرق میکند، رئیس جمهور است که میتواند مثلاً در زمینه مسکن تصمیمی به نفع مردم بگیرد و یا تصمیم نگیرد، رئیس جمهور میتواند در زمینه مسائل ارزی یک تصمیمی بگیرد و کشور شکوفا شود و آن ارز و نقدینگی کشور به سمت تولید برود و یا میتواند این کار را نکند، تصمیم گیری اینها به عهده رئیس جمهور و قوه مجریه است، لذا مسئله مسئله مهمی است و ما باید در این زمینه دقت کنیم.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به ایام انتخابات بیان داشت: براساس آموزه های اسلام کرسیِ قدرت برای خدمت است، اگر کسی میخواهد مسئولیتی بگیرد برای خدمت است لذا نباید برای کسب قدرت از هر راهی استفاده است، نمیشود ایام انتخابات انسان بد اخلاقی کند، کسی نمیتواند و حق ندارد به خاطر علایق شخصی به کسی توهین کند، کسی را تخریب کند، دروغ بگوید و حُرمت شکنی و نفرت افکنی کند، ما حق اینها را نداریم.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه خاطر نشان کرد: هم کاندیدای عزیز ما و هم هوادارن کاندیداها دقت کنند، انتخابات یک روز است و تمام میشود اما آن چیزی که باقی می ماند اخلاق، فتوّت، جوانمردی و صداقت است لذا بنده هم به کاندیداهای عزیز، چه کاندیداهای ریاست جمهوری و مخصوصاً به کاندیداها و نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا و هواداران آنها توصیه اکید میکنم که اخلاق را رعایت کنید.

وی تصریح کرد: ما پیرو آن آقا و مولایی هستیم که فرمودند فکر نکنید معاویه از من زرنگ تر و حیله گر تر است، امام علی (ع) در خطبه ۲۰۰ نهج البلاغه فرمودند اگر مکر و فریب کار زشتی نبود منِ علی از همه حیله گر تر بودم؛ اما سیاستِ علی بر مدار تقوا است، سیاستِ صداقت، فتوّت و جوانمردی است، لذا امیرالمومنین میفرمایند من حکومت هم نداشته باشم اما منِ علی مردِ تقوا هستم، این است که باقی می ماند.

امام جمعه فیروزکوه اظهار داشت: امروز بعد از هزار و خرده ای سال ما چطور قضاوت میکنیم؟ دنیا در مورد امام علی (ع) چطور قضاوت میکند؟ لذا توصیه ما به کاندیداهای محترم این است که تقوا و اخلاق را رعایت کنید، بگذارید مردم انتخاب کنند، خدایی نکرده با تخریب و حرمت شکنی ان شاءالله فضای انتخابات را کثیف نکنیم.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به ضعیف بودن فرهنگ کار و تلاش در کشور و شهرستان فیروزکوه به عنوان یکی از مشکلات، گفت: از دیدگاه اسلام کار و تلاش عبادت است، فرمودند کسی که برای زن و بچه خود تلاش و کار میکند مثل مجاهد فی سبیل الله است.

وی تصریح کرد: ابن عباس نقل میکند که رسول خدا (ص) هر موقع از کسی خوشش می آمد میفرمودند آیا فلانی کاری دارد؟ آیا اهل کار و تلاش است؟ اگر میگفتند خیر کاری ندارد، پیامبر میفرمودند او از چشم من افتاد و دیگر به او علاقه ای ندارم، پیامبر علت آن را میفرمودند آدم مومن اگر کار نداشته باشد از دین خود میخورد؛ انسان مومن باید اهل کار و تلاش باشد.

حجت الاسلام حیدری بیان داشت: در روایت نقل شده که رسول خدا از جنگ تبوک بازمیگشتند، سعد انصاری به پیشواز حضرت رفتند و به حضرت دست دادند، آقا رسول خدا دید دست سعد پینه بسته است و به تعبیر ما دستِ کارگری است، حضرت دست این شخص را بوسیدند و فرمودند این دست دستی است که آتش آن را نمیسوزاند.

امام جمعه فیروزکوه خاطر نشان کرد: کار و تلاش در دیدگاه اسلام ارزشمند است، انسان باید اهل کار و تلاش باشد، بزرگ ترین درد این است که جوان ما بگوید من کار ندارم، کار هست اما ممکن است کاری که جوان عزیز ما میگوید نباشد؛ عزیزانی به ما مراجعه میکنند و کار میخواهند و از طرف دیگر کارفرماهایی داریم که دنبال کارگر هستند، وقتی بررسی میکنیم میبینیم که عده ای از جوانان ما بیشتر دنبال پشت میز نشستن هستند و دنبال کار و تلاش نیستند.

خطیب نمازجمعه فیروزکوه گفت: به هر حال کسی که میخواهد به جایی برسد باید از همین جاها شروع کند، جوان ما نباید انتظار داشته باشد که یک مدرکی گرفت از همان اول رئیس شود و پشت میز بنشیند، خیلی از کسانی که به جایی رسیدند از همین کارها شروع کردند، بعضی از شخصیت های بزرگ حتی شخصیت های خارجی مدتی از عمر خود را کارگری کردند و با کارگری شروع کردند.

حجت الاسلام حیدری خاطر نشان کرد: جوانان ما باید اهل کار و تلاش باشند، خانه ننشینند بگویند کار نیست، شروع و حرکت کنند؛ ما باید فرهنگ کار و تلاش را در جامعه زنده کنیم، بنده اولاً عرض میکنم به جوانان و عزیزان دیگر که تلاش کنیم اهل کار و تلاش باشیم، کار و کارگری باید افتخار باشد، کسی که کارگر است باید با افتخار بگوید من کارگر هستم، چه اشکالی دارد؟ رسول خدا بر دست کارگر بوسه زد، چه افتخاری بالاتر از این است؟ وقتی شنیدیم کسی کارگر است باید از او تجلیل کنیم.

وی افزود: مسئولین ما هم وظیفه دارند، باید برای ترویج فرهنگ کار و تلاش هم باید از کارگر به خوبی تجلیل شود و ثانیاً حقوق کارگر ها باید استیفا شود، هم کارگران ما باید امنیت شغلی داشته باشند، من از مسئولین درخواست میکنم ان شاءالله پیگیری میکنیم، معیشت کارگران ما باید به درستی تامین شود تا کارگر ما با افتخار و راحتی بتواند این مسئولیت را اجرا کند، چرا که کارگران ما ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند؛ اگر ما میخواهیم اقتصاد کشور ما پیشرفت کند و تولید خوبی داشته باشیم باید حقوق کارگران ان شاءالله ادا شود.

امام جمعه فیروزکوه ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) تصریح کرد: در روایات داریم که حضرات معصوم فرمودند کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند در حالی که عارف به حق ایشان است و مقام ایشان را بداند، سزاوار بهشت میشود؛ علیرغم اینکه حضرت فاطمه معصومه معصوم و امام نیست اما انسان میتواند آنقدر مقام پیدا کند که نه تنها خود او بهشتی شود بلکه میتواند بهشت را به تملیک دیگران در بیاورد.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به حضور مردم در انتخابات هفته آینده گفت: این ملّت ملّتِ بصیری است، امروز دشمنان و نفوذی های داخلی تلاش میکنند مردم را که صاحبان اصلی انقلاب هستند ناامید کنند، اما بنده عرض میکنم به فضل الهی و به عنایت امام زمان (عج) ملّت ایران ان شاءالله با حضور باشکوه خود در انتخابات و انتخابِ درست ان شاءالله پاسخ دشمن را خواهند داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا