کارشناس مذهبی عنوان کرد:

حلم و بردباری ویژگی شخصیتی شاخص حضرت موسی بن جعفر (ع)/اعتقادات دینی قوی، مهم ترین نیرو حفظ انسان در برابر خشم و غضب

کارشناس مذهبی گفت: بعضی صفات در زندگی بعضی از امام ها از نمود بیشتری برخوردار است، در زندگی امام موسی بن جعفر (ع) بحث حلم و بردباری یا همان کنترل خشم، از جلوه و نمود بیشتری برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج کارشناس مذهبی ضمن تبریک ولادت امام موسی کاظم علیه السلام گفت: امام موسی بن جعفر (ع) در سن ۲۰ سالگی _پس از شهادت پدر بزرگوار ایشان_ به امامت رسید و مدت امامت حضرت هم حدود ۳۵ سال بوده است.

وی تصریح کرد: ویژگی های شخصیتی امام موسی کاظم (ع) متعدد و زیاد است، مانند حلم و بردباری، سخاوت و بخشش، عبادت و بندگی، اخلاق حسنه حتی با دشمنان خود، اما حلم و بردباری یا همان کظم غیظ یا به تعبیر امروزی که در دانش روانشناسی هم به آن کنترل خشم میگویند یکی از ویژگی های شخصیتی شاخص آن حضرت بود.

کارشناس مذهبی اذعان داشت: همه امامان به این صفات نیک متصف هستند اما بعضی صفات در زندگی بعضی از امام ها از نمود بیشتری برخوردار است، در زندگی امام موسی بن جعفر (ع) بحث حلم و بردباری یا همان کنترل خشم، از جلوه و نمود بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام سراج با اشاره به صبر و بردباری گفت: بردباری یکی از کاربردی ترین اخلاقیاتی است که همه آدم ها در زندگی خود _هم در زندگی خانوادگی، هم در جامعه در برخورد با دیگران و هم در بحث سیاسی و …_ به آن نیاز دارند، متاسفانه بعضی از افراد هم که آستانه تحمل پایینی دارند همیشه هم برای اطرافیان خود مشکلاتی ایجاد میکنند، هم خود را آزار میدهند و هم اینکه ممکن است گاهی در بحث های اجتماعی هم آثار و تبعات بدی از خود برجای بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: در روانشناسی برای کنترل خشم راه حل هایی ارائه میشود اما بنده فکر میکنم مهم ترین نیرویی که میتواند انسان را در برابر خشم و غضب حفظ کند اعتقادات دینی قوی است، بعضی مواقع آیاتی از قرآن کریم و پیام های خداوند به یاد انسان می آید و باعث میشود آدم خشم خود را کنترل کند.

کارشناس مذهبی افزود: درباره امام موسی بن جعفر (ع) هم نقل شده است که آن حضرت هر زمان مسئله ای ایشان را دچار عصبانیت و خشم میکرد، فوراً آیه ۱۳۴ سوره آل عمران را برای خود تلاوت و بر خشم خود غلبه میکردند؛ آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل عمران میفرماید “الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ : همانان که در فراخى و تنگى انفاق مى کنند و خشم خود را فرو مى ‏برند و از مردم در مى‏ گذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد”.

وی تصریح کرد: یعنی خداوند متعال میفرمایند کنترل خشم و بخشیدن دیگران از سیره محسنین است و اگر کسی چنین کند باید انتظار پاداش از خداوند متعال داشته باشد؛ این مهم ترین نیرویی است که میتواند انسان را در برابر خشم و غضب کنترل کند.

حجت الاسلام سراج درباره نقش امام موسی کاظم (ع) در گسترش معارف شیعی بیان داشت: هر امامی در عصر خود مهم ترین تاثیر را برجای گذاشته است اما شرایط و اقتضائات زمان به گونه ای بوده که هر امامی مجبور بود که بهترین موضع را اتخاذ کند؛ نقش امام موسی بن جعفر (ع) در گسترش معارف اسلام و شیعی بسیار بسیار قوی و گسترده بوده، فعالیت ها و تلاش های امام ابعاد مختلفی دارد، اما “اهتمام به تربیت یاران و شاگردان خوب و زبده” و “جلوگیری از اندیشه های افراطی و افراط گرایی” از دو کار مهم حضرت برای حفظ، حراست و گسترش دین می باشد.

کارشناس مذهبی درخصوص تربیت یاران و شاگردان خوب و زبده توسط امام موسی کاظم اظهار داشت: افرادی مانند هشام بن حکم، مومن طاق، علی بن یقطین و امثال اینها، افرادی بودند که در مکتب حضرت موسی بن جعفر (ع) به شایستگی تربیت شدند و هر کدام چه در زمان امام چه بعد از امام، توانستند نقش های بسیار موثری در هدایت درست جریان تشیع و حفظ و حراست از دین داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع جلوگیری حضرت موسی بن جعفر (ع) از اندیشه های افراطی و افراط گرایی، گفت: انحرافات فکری که یا رواج می یافت یا در حال رواج یافتن بود، حضرت به سرعت اقدام میکرد و پاسخ شبهات را میداد، از شاگردان خود میخواست که به شهرهای مختلف سفر کنند و در جماعت های مختلف حاضر شوند و به شبهاتی که ایجاد میشد و ممکن بود عده ای را به گمراهی بکشد پاسخ دهند و مردم را از انحرافات ایمن کنند.

حجت الاسلام سراج افزود: سحرخیزی و توجه به نماز شب، عبادت و سجده های طولانی، اهتمام ویژه به نماز و نماز جماعت، امر به معروف و نهی از منکر، اخلاق نیکو و حسنه، عفو و گذشت، اهتمام حضرت به تربیت اسلامی و رفتار عقلانی شیعیان و شاگردان و مبارزه و تقابل با ظلم از دیگر سبک های زندگی امام موسی کاظم (ع) است.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: انحرافاتی که حکومت عباسی ایجاد میکردند و ستم هایی که بر مردم روا میداشتند، حضرت هم با این امر مبارزه میکرد که نهایتا ایشان در پی همین مسئله تقابل با ظلم به شهادت میرسد، امام موسی بن جعفر با ۴ خلیفه عباسی معاصر بود که طولانی ترین زمان امامت حضرت در عصر هارون رشید بود و در نهایت حضرت به دستور هارون رشید دستگیر میشود، سالها زندان را تحمل میکند و در آخر حضرت در زندان به شهادت میرسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا