روایت کاربران شبکههای اجتماعی از امام حسین (ع)

همزمان با سالروز شهادت امام حسین (ع)، کاربران شبکههای اجتماعی بهمناسبت این روز، پستها و نوشتههای بسیار زیبا و آموزندهای را منتشر کردند.
به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، همزمان با دهم ماه محرم و شهادت امام حسین علیهالسلام (ظهر عاشورا)، کاربران شبکههای اجتماعی بهمناسبت این روز، پستها و نوشتههای بسیار زیبا و آموزندهای را منتشر کردند.
هزاران کاربر در توییتر، اینستاگرام و تلگرام یاد امام سوم شیعیان را زنده نگاه داشته و نوشتههایی را منتشر ساختند. کاربران توییتر و اینستاگرام با به کار بردن هشتگ انگلیسیwhoishussein # یک رویه و روند ثابتی را برای انتشار پستهای خود استفاده کردند و اینگونه این هشتگ در عرض چند ساعت به یکی از مهمترین و پرکاربردترین هشتگها در شبکه های اجتماعی تبدیل شد.
تحلیل هشتگ و پستهایی که کاربران منتشر ساختهاند، نشان میدهد که نویسندگان توانستند توجه مخاطبان را در سراسر جهان نسبت به نام امام حسین علیهالسلام جلب کنند. هدف اصلی که در توییتها و پستهای اینستاگرامی قابل مشاهده است، معرفی نام، مرام، اهداف، تاریخ مبارزات امام سوم شیعیان، مجاهدتها، فلسفه و ایدئولوژی مذهب شیعه و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام همزمان با روز شهادت این امام همام است.
کاربران توییتری ۸۱۲۵ توییت در عرض چند ساعت پست کردند و نزدیک به ۹ هزار مخاطب در این روند تعامل داشتند. همچنین برای ۲۴ ساعت، بیش از سه میلیون نفر از پست ها بازدید به عمل آوردند که این نشانگر موفقیت کاربران برای رساندن پیام است.
بانوان در رساندن پیام هشتگ حضور چشمگیرتری داشتند و ۶۲ درصد از مشارکت کنندگان خانم بودند. این تشابه بسیار زیبایی با حوادث بعد از عاشورا و زنده نگاه داشتن قیام کربلا توسط حضرت زینب سلامالله علیها دارد.
هشتگ #whoishussein در عرض چند ساعت به یکی از ترندهای توییتر فارسی تبدیل شد و کاربران عشق و علاقه خود را به قیام کربلا به زبانی پر از مفهوم نشان دادند.
پراکندگی جغرافیایی به کارگیری هشتگ نشان میدهد که به غیر از ایران، مخاطبانی از کشورهای مختلف از آسیا، آفریقا و حتی اروپا در آن مشارکت داشتند و پیامهای خود را به زبانهای مختلف منتشر کردند. پیامی که عالمگیر است و تمام دلهای آزادیخواه را به سوی حسین و یارانش جذب میکند. امریکا، تانزانیا، آذربایجان، عربستان، پاکستان، سوئد، آلمان و هند و … تنها بخشی از کشورهایی هستند که بر روی نقشه نمایانگر هستند.
براساس آنالیزهای صورت گرفته، هزاران توییت و ریتویت با هشتگ #whoishussein صورت گرفت و این هشتگ از جمله موضوعات مشترکی بود که در تاریخ فعالیتهای کاربران فارسی زبان، توانست مورد اقبال کاربران قرار گیرد. امری که گویای واقعیت جهانی بودن ایدئولوژی قیام کربلا و زنده بودن آن است. امام خمینی (ره) بهخوبی عنوان کرده بودند که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است و میل و استقبال کاربران آزادیخواه و حقطلب جهان از راه و رسم قیام کربلا و امام سوم شیعیان، این واقعیت را بهدرستی نشان داده است. با توجه به این ظرفیت بالا و پویا میتوان گفتمان شیعه را در قالبهای جامعهپذیر و جهانی عرضه کرد و جبهه حق و باطل در دوره آخرالزمان را به افکار عمومی جهان عرضه داشت.
#whoishosein در میان سایر هشتگهایی که در این روز از سوی کاربران استفاده شد، برجستهتر از همه بود.
هرچند مخاطبان با کلمات و عبارات مختلف یادآور قیام کربلا و پیامهای آن بودند ولی زبان مشترک بیشتر آنها هشتگ #whoishosein بود.
کاربران توییتری که توانستند بیشترین پستها را در این روز با هشتگ #whoishosein ارسال کنند.
اقدام کاربران شبکههای اجتماعی در روز عاشورا و همزمان با شهادت امام سوم شیعیان، امام حسین علیهالسلام با استفاده از هشتگ مشترک #whoishosein میتواند آغازگر رویه و روندی ثابت در انعکاس الگو و گفتمان برجسته مذهب شیعه و درسهای کربلا باشد؛ موضوعاتی که قابلیت پذیرش جهانی در میان کاربران مختلف با مرامهای گوناگون دارد.
ایموجیهای استفاده شده از سوی کاربران نشانگر چند نوع واکنش به هشتگ است که در برگیرنده غم، عشق و علاقه به قیام کربلا و حسین و یارانش، اظهار محبت به اهل بیت علیهمالسلام و … است.
در نقشه ترندمپ که اختصاص به نشان دادن هشتگهای پرکاربرد در مناطق مختلف این هشتگ استفاده شده است. تنها در عرض چند ساعت هشتگ #whoishosein در مناطقی در ایران و جهان در میان سایر هشتگها بر روی نقشه قرار گرفت.
در ایران، هشتگ #whoishosein در میان هشتگهای مختلف بر روی نقشه هشتگها، مورد استقبال بسیاری از کاربران توییتر فارسی قرار گرفت.
با هشتگ #whoishosein، کاربران عبارات و کلمات متناسب با آن را نیز در پستها و نوشتههای خود به کار بردند و کاربرانی به زبان انگلیسی و عربی نیز به استقبال این هشتگ رفته و مفاهیمی از عاشورا و کربلا را به مردم جهان معرفی کردهاند.
کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز به فراخور دیگر شبکهها با استفاده از هشتگ #whoishosein به یاد امام شهید و دلاور شیعیان و راه وی در آزادگی و ایثار در مسیر کربلا پرداختهاند.
در این شبکه پرمخاطب اجتماعی مخاطبان پستهایی را ارسال کردند و میلیونها نفر از آن بازدید بهعمل آوردند.
هشتگ #whoishosein در اینستاگرام نیز به میزان قابل توجهی از سوی کاربران مورد استقبال قرار گرفت و در کنار سایر هشتگهای مرتبط با این روز استفاده شد.
روند انتشار پستهای اینستاگرام نیز نشان میدهد که در ۲۵ مرداد تا ۲۷ مرداد هشتگ #whoishosein بهصورت تصاعدی و افزایش مورد کاربرد مخاطبان هشتگ قرار گرفته است.
استفاده زیاد و حضور مخاطبان از طیفها و کشورهای مختلف در استفاده از یک هشتگ و محتوا، لاجرم سبب میشود تا این محتواها و پیامها در دیگر شبکههای اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد و تلگرام نیز از این هشتگ بینصیب نبود و تا لحظه درج این گزارش، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از ۱۸ پست مرتبط بازدید داشتند.
انتهای پیام/