کارشناس تغذیه:

روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است

کارشناس تغذیه گفت: فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشیح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند که در طی روزه داری بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حمیده هنرور، کارشناس تغذیه در خصوص تغذیه در دوران کرونا تصریح کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها بخصوص بیماری کووید ۱۹ دارد؛ با رعایت تعادل در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه های غذایی و جایگزینی های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

هنرور در ادامه افزود: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت می باشد، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صیحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری، موجب تضیعف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را افرایش دهد.

وی در ادامه همچنین خاطرنشان شد: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند؛ در اغلب بیماری هایی که عادات غذای غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود، اذعان داشت: هم چنین فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشیح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند که در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

هنرور همچنین ببان داشت: بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A ،D ،E ،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

وی با اشاره به نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند، اظهار داشت: نوجوانانی که وزن و قد مناسبی با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکاتی روزه کامل بگیرند؛ توصیه می شود ازمصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب نمایند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون گردیده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه خطاب به نوجوانانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، بیان داشت: این عزیزان به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند؛ رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است؛ منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات) باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود؛ از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شوید (حداقل در دو وعده سحر و افطار).

هنرور در ادامه تاکید داشت: نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله ها و میواد غذایی کم ارزش دارند که فقط سیر کننده معده هستند که در ایام روزه داری نباید مصرف شوند؛ از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا