معاون قضائی دادستان کُل کشور:

شعار قوه قضائیه این است که هیچ کارخانه ای تعطیل و هیچ کارگری بیکار نشود/مطالبه گری مردم شکایت نیست بلکه نوعی مشارکت مدنی است

معاون قضائی دادستان کُل کشور اظهار داشت: این که آمار جرائم در شهرستان فیروزکوه پایین است خودش یک نعمتی است، خدمت به مردم امانت هایی است که به برکت خون شهدا به ما رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، مهدی یوسفی جمارانی فرماندار فیروزکوه در دومین نشست کمیته حقوقی و قضایی شرق استان تهران گفت: شهرستان فیروزکوه قریب به یک دهم درصد جمعیت استان تهران را در بر می گیرد و کم جمعیت ترین شهرستان استان تهران است اما به لحاظ جغرافیایی با وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع وسیع ترین شهرستان استان تهران محسوب می شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به وسعت جغرافیایی بالا شهرستان فیروزکوه شاید در ابتدا چنین برداشت شود که امکان وقوع جُرم راحت تر است اما با زحمات نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، مجموعه قضایی، سپاه پاسداران و بسیج و اعضا شورای تامین شهرستان و همدلی که ایجاد شده میزان وقوع جرائم در فیروزکوه به مراتب از میزان جمعیت آن کمتر است.

وی خاطر نشان کرد: می توان از شهرستان فیروزکوه با پایین ترین آمار جرائم به عنوان امن ترین شهرستان استان تهران نام بُرد؛ در حوزه مواد مخدر علی رغم این که کمپ ترک اعتیاد در شهرستان نداریم اما تقریباً مشکل جدی در این حوزه به چشم نمی آید، عمدتاً نوع نگاه به این مسئله پیشگیرانه بوده است.

فرماندار فیروزکوه با بیان این که عمده اقدامات صورت گرفته معطوف به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و ترک معتادین است گفت: نیاز است حمایت هایی بعد از این که افراد معتاد اعتیاد را ترک می کنند صورت گیرد و این افراد در فرایندی به جامعه بازگردند و شرایط زیست برای آن ها مانند سایر شهروندان فراهم گردد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که ظرفیت هایی در شهرستان فیروزکوه ایجاد کنیم که اگر فردی درگیر اعتیاد است و از این دام نجات پیدا کرد بتوانیم با حمایت هایی که در مجموعه های صنعتی و صنفی انجام می شود این افراد در این حوزه به کار گرفته شوند تا مجدداً گرفتار اعتیاد نشوند.

در ادامه جلسه سعید عمرانی معاون قضائی دادستان کل کشور بیان داشت: آمار معتادین متجاهر در سایر شهرستان های استان تهران در وضعیت بحران است اما در شهرستان فیروزکوه این آمار کمتر و قابل مدیریت است، به نظر بنده ایجاد کمپ در این شهر بیشتر نکته منفی دارد البته نگاه قانون هم اینطور نیست که در ابتدا معتاد را مجرم بدانیم، مردم در این زمینه مطالبه گر هستند و حق هم دارند، باید با فرماندار و مسئولین مربوطه تدبیری صورت گیرد تا این آمار متوقف بماند و سپس رشد منفی پیدا کند.

وی درباره حقوق عامه اظهار داشت: وقتی دنبال اجرای یک اصل باشیم که روی زمین مانده است خود به خود مصادیق آن پیدا می شود، ما در حال حاضر درباره حقوق عامه شاید ۳۰۰ الی ۴۰۰ مصداق در دادستانی کُل احصاء کردیم که تعریف واحدی از حقوق عامه وجود ندارد؛ متاسفانه گاهی افراد با نفوذی خصوصاً در شهرستان ها و حتی از داخل مجموعه ما هستند که باعث می شوند چندین هزار هکتار مراتع طبیعی و منابع و غیره ما به تاراج می رود.

دکتر عمرانی خاطر نشان کرد: این که آمار جرائم در شهرستان فیروزکوه پایین است خودش یک نعمتی است؛ اگر در جایی مردم مطالبه نکنند مسئولین انگیزه ای برای ادامه کار نخواهند داشت، مطالبه گری مردم شکایت تلقی نمی شود بلکه نوعی مشارکت مدنی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: لباسی که ما به تَن کردیم لباس خادمی است، کار در نظام جمهوری اسلامی باید به این صورت باشد که به مردم خدمت کنیم، ارتباط ما مسئولین با مردم باید به گونه ای باشد که میخواهیم کفش های مردم را در کنار هم قرار دهیم، کسانی که مردم را رعیت خود می دانند و خود را در جایگاه ارباب می دیدند نه تنها هیچ وقت مورد توجه مردم قرار نگرفتند بلکه در کارشان هم موفق نشدند زیرا خداوند استکبار را دوست ندارد.

وی در ادامه گفت: خدمت به مردم امانت هایی است که به برکت خون شهدا به ما رسیده است و ما هیچ وابستگی به میز نداریم مگر آن که امانت مردم را ادا کنیم، ما حق نداریم کار مردم را اگر امروز می شود انجام داد به فردا موکول کنیم، این منسب ها به ما داده شد تا حافظ مردم باشیم، زحماتی که کشیده می شود را خرج خداوند کنیم.

معاون قضائی دادستان کُل کشور درباره رسیدگی به مسائل تولیدکنندگان اظهار داشت: ما باید شنوا مشکلات این افراد باشیم، تولید کننده کسی است که باعث می شود چند نفر دیگر درآمدی کسب کنند و این فرد مغتنم است، امروزه دیده می شود که در بحث تولید چوب در چرخ تولیدکنندگان می گذارند.

وی افزود: رسیدگی به امور تولیدکنندگان در نگاه اول ولایی و نگاه دوم اداری است، وقتی که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرمان می دهند حتی اگر کسی ولایتمدار نیست باید انجام وظیفه کند، شعار ما در قوه قضائیه این است که اجازه نمی دهیم هیچ کارخانه ای تعطیل و هیچ کارگری بیکار شود، حتی اگر قرار شد تملکی صورت گیرد کارخانه نباید تعطیل و کارگری بیکار شود.

دکتر عمرانی در پایان تاکید داشت: اگر روش و اخلاقمان بیست درصد مانند سردار سلیمانی بود می توانستیم مردم را عاشقِ خود کنیم نه این که مردم امروز بخواهند از ما گِله ای داشته باشند، حالا که این فرصت ها سوخت بیاییم در ایامی مانند هفته دفاع مقدس و غیره از فرصتمان استفاده کنیم و بیشتر با مردم ارتباط داشته باشیم.

دکتر سعید عمرانی معاون قضائی دادستان کُل کشور در جمع خبرنگاران گفت: از مدت های قبل بحث ضربه زدن به بنیان های مالی قاچاقچیان هم در دستور کار قوه قضائیه بوده و هم این که خلا هایی بوده که اکنون چند هفته ای است اصلاح قانون با چند رویکرد که یکی از مهم ترین آن بحث ضربه زدن به بنیان های مالی قاچاقچیان است شروع شده است، قوانین قبلی مان هم آن قدر ناقص نیست که کاری انجام نشود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز پرونده های مهم مان به محض این که یک قاچاقچی تحت رصد قرار می گیرد از سازمان های ثبت، سیستم های مالی، موسسات مالی و هر جایی که می تواند مال تعریف شده باشد استعلام می شود و تقریباً زمانی که قرار است آن قاچاقچی محاکمه شود کلیه اموالش در کیفر خواست ذکر می شود، قانون پول شویی مستقل هم داریم اما برخورد با تخلفی که از طریق مواد مخدر است محکم تر خواهد بود.

دکتر عمرانی درباره دستگیری خرده فروشان مواد مخدر گفت: قاچاقچی یا کسانی که مجرم هستند ترفند هایی برای فرار از مجازات دارند، اگر خرده فروشی دستگیر شود و چند نفر بگویند که از او مواد خریدند قطعاً دست برای برخورد با آنان باز است، قالباً با متهم هایی مواجه هستیم که به اسم خرده فروش دستگیر شدند اما مدارکی موجود نیست، امیدواریم در قانون جدید برای تعریف خرده فروش تمهیداتی باشد که بیشتر بتوان با این قشر برخورد کرد هر چند که امروزه در اکثر موارد آماری که داریم خرده فروشان دستگیر می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در وهله اول ما معتاد را تشویق می کنیم که گواهی ترک اعتیاد بگیرد و این گواهی به منظور مصونیت از تعقیب کیفری است، معتاد کسی است که وقتی به این احوال دچار می شود به گونه ای اخراجی جامعه محسوب می شود، حضرت امام خمینی (ره) هم فرمودند که “نجات معتاد نجات جامعه است”، این امر هم برای معتاد و هم برای کسانی که هنوز به سوی مواد مخدر سوق پیدا نکردند بازدارندگی دارد.

معاون قضائی دادستان کُل کشور با بیان این که دیدِ مردم نباید نسبت به معتاد مجرمانه باشد گفت: خانواده، اجتماع و کسانی که خیّر هستند باید کمک کنیم و دیدِ ما مردم نسبت به آن افراد نباید مجرمانه باشد همان طور که قوه قضائیه در انتهای کار آنان را مجرم می داند، اگر کمک کنیم معتادین بعد از ترک مواد به کاری مشغول باشند هم اینکه به حالت قبل بر نمی گردند و هم معیشتشان تامین می گردد، مراقبت های بعد از درمان مهم تر از خودِ درمان است.

وی درباره حقوق عامه اظهار داشت: یک بخش حقوق عامه کوه خواری، زمین خواری، مراتع، جنگل و منابع طبیعی است، حقوق عامه یعنی حقوق مردم مورد تجاوز و آزادی های مشروعشان مورد تَعَدّی قرار گرفته باشد، اکنون در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری که از حقوق عامه باید دفاع کرد با وجود آیت الله رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه کشور و به کمک حقوقدان ها، قضات متخصص و قدیمی و دادستان ها این قول را می دهیم که اجازه نمی دهیم یک وجب از چیزی که به همه مردم تعلق دارد مورد تجاوز قرار گیرد.

دکتر عمرانی درخصوص پروژه دهکده سیب در فیروزکوه بیان کرد: دوستان بنده با دقت و منطبق با قانون کارِ خود را انجام می دهند و هر جایی که لازم باشد ما نظارت های دادستانی کُل را خواهیم داشت و گاهی اگر نیاز به راهنمایی باشد راهنمایی می کنیم، برای ما ملاک این است که هر چیزی که اتفاق می افتد مطابق با قانون باشد که قانون بهترین خط کش برای اجرای عدالت است، چه این پروژه چه هر پروژه دیگر فقط این نیست که در شهرستان تصمیم بگیرند و اقداماتی که در هر شهرستان انجام می گیرد قابل بازبینی و بررسی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پروژه های این چنینی از مردم یک شهری مانند فیروزکوه که مردمی متدین و متعصبی دارد باید تعهدات را گرفته باشد، در این شهرستان گردشگری منافاتی ندارد اما خدایی نکرده محل گردشگری نباید به جایی که کارهای ضد فرهنگی و اخلاقی باشد کشیده شود، همه این ملاک ها در اتخاذ آخرین تصمیم ها نقش دارد، ما در حوزه تولید و اشتغال هم حرف برای گفتن زیاد داریم اما در هیچ جای کشورمان نباید اجازه دهیم که هیچ کارخانه ای و بنگاه اقتصادی تعطیل و یا کارگری بیکار شود، بنده قول می دهم این موارد مطابق با قانون پیش برود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا