فرخی:

طاعون نشخوار کنندگان یکی از بیماری های خطرناک برای حیات وحش می باشد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه گفت: طاعون نشخوار کنندگان یکی از بیماری های خطرناک برای حیات وحش می باشد که از طریق دام هایی که در فصل بهار به این شهرستان مهاجرت می کنند، منتقل شود.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، داریوش فرخی رئیس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت هفته محیط زیست و همچنین تبریک ولادت با سعادت علی ابن موسی الرضا و روز محیط بان تصریح کرد: شهرستان فیروزکوه با وسعت بیش از ۲۲۰ هزار هکتار، بیش از ۸۰ هزار هکتار آن جزء پناهگاه حیات وحش و ۳۶۰۰ هکتار آن جزء منطقه اثر طبیعی ملی تنگه واشی می باشد که محیط زندگی کل و بز و قوچ و میش وگونه های کمیابی چون خرس و پلنگ ایرانی است.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش کاوه ده و منطقه اثرطبیعی ملی تنگه واشی از جمله مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان فیروزکوه به شمار می رود که توسط عوامل محیط بانی مستقر در ۴ پاسگاه موجود حفظ و حراست می شود.

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه بیان داشت: باتوجه به اهمیت موضوع مدیریت پسماندهای بیمارستانی بویژه پسماند های عفونی و جهت جلوگیری از خطرات محیطی ناشی از آن پیگیری این موضوع در دستور کار این اداره قرار گرفت.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده با دستگاه های ذی ربط خوشبختانه با نصب دستگاه اتوکلاو فرایند بی خطرسازی پسماند های عفونی انجام شده و سپس به محل مجاز جهت دفع زباله منتقل می گردد.

فرخی با تاکید بر لزوم تسریع در روند اجرایی طرح فاضلاب شهری شهر فیروزکوه ابراز امیدواری کرد: با رایزنی های صورت گرفته با اداره آبفا شهرستان و همچنین پیگیری های مستمر نماینده مردم دماوند وفیروزکوه در تامین منابع مالی پروژه امیدواریم هرچه سریع تر شاهداجرای کامل این پروژه در شهر فیروزکوه باشیم.

این مقام مسئول به دیگر بخش های محیط انسانی تحت نظارت این دستگاه اجرایی اشاره کرد و بیان داشت: دو شهرک صنعتی فیروزکوه و کارخانجات سیمان فیروزکوه ،سیمان فراز،تامین ماسه،آهک البرز وتهران گوار از جمله بخش انسانی محیط زیست محسوب می شود که همواره تحت نظارت این ارگان قرار دارد

فرخی یادآور شد:پایش واحدهای صنعتی سیمان فیروزکوه ،سیمان فراز و تهران‌گوار به صورت آنلاین از اداره کل مربوطه رصد می شود؛ باتوجه به عدم هماهنگی ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی قدیم با میزان پساب خروجی آن ،در این راستا، در سال گذشته تصفیه خانه شرکت پاک پویای مهر، وزین برگ سابق راه اندازی شد که متاسفانه این تصفیه خانه نیز نتوانست بطور کامل میزان آلودگی را کاهش دهد.

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه ادامه داد: براین اساس مقررگردید در زمینی به این واحد تولیدی واگذار گردد تا در اسرع وقت با احداث تصفیه خانه بزرگتر و مجهزتر این معضل مرتفع گردد.

فرخی با اذعان به اینکه شرکت تامین ماسه ریخته گری یکی از واحدهای آلاینده شهرستان محسوب می شود خاطرنشان کرد: با توجه به همجواری شرکت با منطقه مسکونی شهر فیروزکوه، فعالیت واحد در مکان فعلی مورد تایید محیط زیست نبوده و سال هاست موضوع جابجایی وانتقال آن از اصلی ترین مطالبات اداره محیط زیست می باشد.

وی افزود: جانمایی و همچنین تمهیدات لازم برای تامین زیر ساخت این واحد صنعتی انجام شده اما تاکنون آن شرکت با عنوان عدم توانایی در تامین اعتبار لازم جهت جابجایی، از انتقال کارخانه سرباز زده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه انتقال این واحد صنعتی از اصلی ترین خواسته های محیط زیست شهرستان، شهروندان و مسئولان و مدیران شهرستان می باشد، انتظار می رود مدیران آن واحد صنعتی اهتمام و جدیت بیش از پیش در جابجایی کارخانه به محل جدید داشته باشند؛ لازم به ذکر است پرونده شرکت تامین ماسه ریخته گری در حال حاضر با شکایت محیط زیست در دادگستری شهرستان در مرحله رسیدگی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اداره محیط زیست شهرستان گفت: کمبود نیروی انسانی در بخش محیط بانی که شغلی است سراسر عشق وایثار، مشکلات معیشتی کارکنان ازجمله مشکلات این دستگاه به شمار می رود که امید است با نگاه ویژه سازمان این مشکلات مرتفع گردد.

فرخی در خصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان در میان حیات وحش شهرستان فیروزکوه گفت: طاعون نشخوار کنندگان یکی از بیماری های خطرناک برای حیات وحش می باشد که از طریق دام هایی که در فصل بهار به این شهرستان مهاجرت می کنند، منتقل شود اما ما حیات وحش را تحت نظارت داریم تا اگر مورد مشکوکی مشاهده شد سریعا با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان نمونه برداری صورت گرفته و مورد آزمایش قرار گیرد تا در صورت اثبات طاعون نشخوار کنندگان اقدام به پاکسازی منطقه، معدوم سازی لاشه حیوان، استریل کردن آبشخورها و چشمه های مناطق و آهک پاشی گردد.

وی در پایان ضمن قدردانی از مردم، دستگاه قضا، نیروهای بسیج، سپاه و نیروی انتظامی جهت صیانت از محیط زیست و کمک به محیط بانان خاطر نشان کرد: ما شدیداً نیازمند همکاری مردم عزیز شهرستان برای حفظ و حراست از محیط زیست شهرستان فیروزکوه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا