اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه:

عدالت اجتماعی مهم ترین مسئله است/ بیشترین تمرکز بر روی خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه است

عموزاده گفت: بیشترین تمرکز ما بر روی خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) بوده است.این طرح در ۲۴ روستای فیروزکوه شروع به فعالیت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، علی اصغر عموزاده، رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه، در نشست خبری که با حضور روابط عمومی اداره بهزیستی استان تهران و اصحاب رسانه برگزار شد، با ارائه گزارشی از عملکرد اداره بهزیستی شهرستان در ارتباط با بحث روستاها بیان کرد: ۱/۳ جمعیت کشور را در مناطق روستایی داریم و با توجه به فرمایشات دین مبین اسلام در جهت حفظ کرامت انسانی و همچنین رعایت عدالت اجتماعی، موظف به ارائه خدمات عالیه در روستاها نیز همچون شهر ها می باشیم.

وی افزود: ۵۳ روستا در دوبخش مرکزی و ارجمند در شهرستان فیروزکوه وجود دارد که متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات ما نبود مراکز بهزیستی در مناطق روستایی است. از این میان تنها یک مرکز روستایی در حصاربن وجود دارد؛ در صورتیکه در سال های گذشته حداقل ۴ مرکز روستایی در روستاهای شهرستان فعال بودند و متاسفانه به عنوان اماکن مازاد به فروش رسیده اند.

رئیس اداره بهزیستی در حوزه خدمات روستایی اظهار داشت: بیشترین تمرکز ما بر روی خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) بوده است. (cbr) راهبردی است در درون برنامه توسعه جامعه برای اجرای توانبخشی، عدالت اجتماعی و با پیوستن تمام افرادی که به نوعی ناتوانی دارند، خانواده های آنان، افراد جامعه و خدمات ویژه مناسب بهداشتی، آموزشی، حرفه ای و اجتماعی تحقق می یابد. این طرح در ۲۴ روستای فیروزکوه شروع به فعالیت کرده است.

عموزاده با اشاره به سیاست نماینده محترم مجلس در جهت بازگشت جمعیت مراکز روستایی تصریح کرد: تمام تلاش ما در این جهت است که امکانات در روستاها فراهم باشد. تعداد ۷۰ مورد مدد جوی روستایی به صورت رایگان فیزیوتراپی شدند.

این مقام مسئول در رابطه با بحث اشتغال در حوزه روستایی اذعان داشت: ۲۷ پرونده اشتغال در روستاها تشکیل شده ، که از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به این پرونده ها وام اختصاص داده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت وجود مراکزبهزیستی در روستاها گفت: پیگیر ایجاد مرکزی جامع در بخش ارجمند هستیم؛ در سطح روستاهای پر جمعیت نیز آمادگی جذب نیرو وآموزش را داریم.

رئیس بهزیستی شهرستان فیروزکوه بیان کرد: در سطح شهرستان نیاز به مراکز سالمندان بشدت احساس میشود که در این امر نیز معاونت محترم توانبخشی بصورت جدی پیگیر هستند.

عموزاده در خصوص مراکز مثبت زندگی خاطر نشان کرد: در شهرستان فیروزکوه سه مرکز به نام های پرواز دوباره، زندگی برتر و هزار راه نرفته خود را مهیای شروع فعالیت و خدمات رسانی به مرد شریف فیروزکوه می کنند.

وی در ادامه افزود: مراکز مثبت زندگی یکی از تحولات بزرگ سازمانی بود که در کیفیت و دقت خدمات رسانی نقش قابل توجهی خواهد داشت؛ چرا که پیش از این مراکز با ۱۱ هزار پرونده ۴ مددکار داشت و در این طرح هر ۱۵۰ پرونده ۱ مددکار دارد.

رئیس بهزیستی با اشاره به مزایای مراکز مثبت زندگی ادامه داد: بیشترین مزیت مورد بحث طرح مثبت زندگی خانواده محور بودن آن است؛ یعنی تنها برای یک شخص معلول در خانواده تشکیل پرونده نمیشود؛ بلکه مشمول همه ی اعضای خانواده است و کارت بانکی صادر میشود. از دیگر مباحث مورد توجه مراکز مثبت زندگی محله محور بودن آن است، به این معنا که خانواده به نزدیکترین مرکز مراجعه می کند.

عموزاده در خصوص وضعیت حال حاضر مهد کودک ها نیز اظهار داشت: با وجود مسائل و شرایط خاص پیش آمده در کرونا بیمه پرسنل این مراکز طبق دستورالعمل ها پرداخت شدند و در مواردی نیز وام های کم بهره به مهد کودک ها تعلق گرفته است.وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نظارت مهد کودک ها بر عهده بهزیستی است؛ اما به زودی تحت نظارت آموزش و پرورش قرار می گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه در پایان به طرح صندوق های خرد اشاره کرد و افزود: در بحث ایجاد اشتغال در روستا ها، ۱۱ صندوق از صندوق های تشکیل شده، به کمک بانک کشاورزی به مرحله پرداخت وام رسیدند که در چند مورد به ثمر رسیده و باعث ایجاد اشتغال و کارافرینی شده است.دکتر محمود ابراهیمی سرپرست روابط عمومی بهزیستی استان تهران، ضمن تقدیر از تلاش های آقای عموزاده، در خصوص این نشست علمی خبری اظهار داشت: در مراکز بهزیستی استان تهران، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، بنا را بر ارتقاء سطح رسانه ای گذاشته ایم تا این حوزه تقویت گردد، چرا که روابط عمومی زبان گویای سازمان است.

وی بیان کرد: در جهت انعکاس خواسته های سازمان و گفته های جامعه هدف نیز از حضور خبر نگاران و برگزاری این جلسات استقبال میکنیم؛ هم اینک با توجه به وجود ۱۶ شهرستان در سطح استان تهران این نشست چهاردهمین جلسه می باشد.

ابراهیمی با تائید سخنان رئیس اداره بهزیستی فیروزکوه در رابطه با اهمیت رسیدگی به روستاها افزود: هدف اصلی این است که حداکثر دسترسی را در روستاها برای جامعه هدف ایجاد کنیم تا مهاجرت رخ ندهد؛ به عبارتی به بیان علمی نحوه برخورد با جامعه معلول و یا آموزش نگهداری از معلول و سالمند بپردازیم تا این عزیزان بتوانند به زندگی عادی خویش ادامه دهند.

سرپرست روابط عمومی بهزیستی استان تهران با اشاره به مراکز مثبت زندگی تصریح کرد: مثبت زندگی مرکزی است که درگاه ورود به بهزیستی حساب میشود؛ ۲۲ نوع خدمت ارائه می دهد و هر مرکز می تواند ۴۵۰ پرونده داشته باشد؛ این مراکز توسط بخش خصوصی ارائه می شود و هدف آن دسترسی هر چه آسانتر جامعه هدف به خدمات آن است.

وی ادامه داد: مراکز مثبت زندگی (حدود ۲۴۰۰ مرکز) در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.این مراکز در حال آماده سازی تحویل پرونده ها و تکمیل کادر برای ارائه خدمت می باشند.

ابراهیمی با استقبال از طرح صندوق های خرد اذعان داشت: این بسیار خوب است که چنین طرح هایی به نتیجه برسد و کار آفرینی صورت بگیرد؛ رسانه نیز باید ثمرات ان را به نحو احسن به گوش مردم برساند تا سبب ایجاد انگیزه گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا