فیروزکوه از ورزش‌های زمستانی تنها ظرفیتش را دارد

شهرستان فیروزکوه با وجود ظرفیت‌های طبیعی در ورزش‌های زمستانی، اما کمترین بهره را در این حوزه برده و عملا تنها پیست اسکی آن در خواب زمستانی است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، فیروزکوه یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در خاوری‌ترین ناحیه استان واقع شده است.

از ویژگی‌های این شهرستان آب و هوای سرد و خشک است که به واسطه آن زمستان‌های سخت و تابستان‌های خنکی دارد و این ظرفیت‌ آب و هوایی زمینه را برای توسعه ورزش‌های زمستانی در این شهرستان فراهم آورده است.

در این راستا احداث پیست اسکی از جمله اقداماتی است که سال‌های گذشته در حوزه ورزش‌های زمستانی در شهر فیروزکوه صورت گرفته، پروژه‌ای که با صرف هزینه‌های زیاد متاسفانه بلااستفاده باقی مانده است.

با توجه به جذابیت‌هایی که در ورزش اسکی وجود دارد، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری این ورزش فوق‌العاده هستند و وجود ظرفیت‌های فیروزکوه در این حوزه ورزشی در جذب سرمایه‌گذار یک مزیت محسوب می‌شود.

ورزش کوهنوردی در تابستان و زمستان و همچنین یخ‌نوردی از دیگر رشته‌های ورزشی است که شهرستان فیروزکوه پتانسیل‌هایی در گسترش آنها دارد؛ ویژگی‌های منحصر به‌فرد این شهرستان و مزیت‌های طبیعی می‌طلبد توجه مسئولان در فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز در توسعه ورزش‌های زمستانی افزون گردد.

گسترش ورزش‌های زمستانی در توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای شهرستان قطعاً اثرگذار خواهد بود؛ پیشنهاد ساخت اولین دیواره یخ‌نوردی در شهرستان فیروزکوه گام خوبی در جهت تمرکز بر این بخش از ظرفیت‌های شهرستان خواهد بود.

استقبال از پیشنهاد ساخت اولین دیواره یخ‌نوردی در فیروزکوه

رییس هیئت کوهنوردی شهرستان فیروزکوه در خصوص پیشنهاد ساخت اولین دیواره یخ‌نوردی در این شهرستان گفت: پیشنهاد ساخت اولین دیواره مصنوعی یخ‌نوردی فیروزکوه با حمایت هئیت کوهنوردی و صعودهای ورزشی در شهر زیبای فیروزکوه به شهردار داده شد و مورد استقبال قرار گرفت.

عبدالمجید حسینی با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده در خصوص احیای ظرفیت‌های موجود و خلق مزیت‌های جدید در حوزه گردشگری شهرستان فیروزکوه، اظهار داشت: برنامه عملیاتی جامعی برای توسعه گردشگری ورزش کوهنوردی فیروزکوه طراحی شده و اکنون در حال اجرای آن هستیم و احداث این دیواره یخ‌نوردی به برگزاری رویدادهای ملی جذاب در این رشته ورزشی پرطرفدار در شهرستان فیروزکوه منجر خواهد شد.

وی افزود: دیواره یخی فیروزکوه به همت مسئولان شهرستان فیروزکوه به سرعت محقق خواهد شد که بر روی این دیواره امکان برگزاری مسابقات یخ‌نوردی نیز وجود خواهد داشت.

صخره طبیعی در فیروزکوه جزو برترین‌های کشور است

در این راستا رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه به خبرنگار ما گفت: جاذبه‌های کوهنوردی در شهرستان فیروزکوه در فصل تابستان و زمستان وجود دارد؛ هیئت‌های کوهنوردی از نقاط مختلف کشور از جمله مازندران، سمنان، تهران و غیره در شهرستان حضور می‌یابند.

حسن نام‌آور ادامه داد: با توجه به اینکه صخره‌ای طبیعی در منطقه پشت راه‌آهن شهرستان وجود دارد، مسیرها بازگشایی و میخ‌کوبی انجام شده و تلاش‌ها و پیگیری در راستای فعالیت کوهنوردان و صخره‌نوردان در حال انجام است.

وی بیان داشت: جلسه‌ای با حضور رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان و شهردار فیروزکوه در خصوص رفع موانع در توسعه منطقه پشت‌ راه‌آهن به منظور صخره‌نوردی برگزار شد که مقرر گردید با همراهی نماینده مجلس شورای اسلامی و فرماندار فیروزکوه بازدیدی از منطقه انجام و موانع در این راستا برطرف شود تا این قسمت از شهرستان کاربری ورزشی پیدا کند؛ کمپی احداث و زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات به کوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم گردد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه در کل کشور این جزو برترین صخره‌های طبیعی است، خاطرنشان کرد: می‌توان از این ظرفیت در جهت میزبانی مسابقات ورزشی در استان تهران و مسابقات کشوری استفاده کرد.

احداث دیواره یخ‌نوردی، در گرو ایجاد زیرساخت‌ها

نام‌آور در خصوص احداث دیواره یخ‌نوردی اشاره داشت: در تنگه امامزاده اسماعیل (ع) در سال‌های قبل شهرداری آبشار مصنوعی احداث کرد که در ماه‌های سرد سال یخ می‌بندد، بنابراین به پیشنهاد هیئت کوهنوردی می‌کوشیم فضا را برای احداث دیواره یخ‌نوردی فراهم نماییم؛ بررسی‌ها و بازدیدهای اولیه صورت گرفته و نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها است.

وی در خصوص فعالیت‌ها در حوزه ورزش کوهنوردی در شهرستان فیروزکوه، گفت: کمپی در روستای شهرآباد احداث شده و به صورت هفتگی یا در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برنامه‌هایی برای کوهنوردی اجرا می‌شود، همچنین کلاس‌های آموزشی نیز در سطح شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان فیروزکوه با اشاره به ثبت باشگاه کوهنوردی و تقاضاها برای این منظور، اظهار کرد: ثبت باشگاه‌های کوهنوردی از اقدام به کوهنوردی افراد به صورت انفرادی که عموماً منجر به حوادث جبران‌ناپذیری خواهد شد، جلوگیری می‌کند.

سرنوشت تلخ پیست اسکی فیروزکوه

نام‌آور در خصوص ظرفیت‌های فیروزکوه در حوزه ورزش‌های زمستانی، بیان داشت: پیست اسکی در سال‌های گذشته احداث شده بود که متاسفانه جانمایی کارشناسانه و درستی نداشت؛ امروز با توجه به کاهش بارش برف در فیروزکوه این پیست عملاً بلااستفاده شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌هایی در راستای تغییر مکان پیست اسکی انجام شده تا امکانات موجود به منطقه گدوک یا امین‌آباد منتقل شود، همچنین پیگیری‌هایی از طریق مجموعه‌های گردشگری فیروزکوه به منظور احداث پیست‌ اسکی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شده و تلاش بر احداث پیست اسکی بین‌المللی است تا مسابقات کشوری و بین‌المللی را برگزار نماید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا