لزوم ورود دستگاه های نظارتی به نحوه توزیع آرد در فیروزکوه/ کمبود آرد یا عدم توزیع عادلانه؟

توزیع عادلانه آرد بین نانوایان شهرستان فیروزکوه وجود ندارد، به عبارتی نانوایی هایی که در محل های شلوغ تری هستند و رفت و آمد بیشتری در آنها است آرد بیشتری می گیرند اما نانوایی هایی که در منطقه های دور افتاده هستند آرد کمتری می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، طی روزهای اخیر گزارش های متعددی مبنی بر کمبود آرد برای نانوایی های شهرستان و متضرر شدن بسیاری از نانوایی‌ها منعکس شد، تا جایی که حتی برخی مدیران در فرمانداری فیروزکوه گزارش‌های متعدد و از زبان های مختلف نقل کردند، با این مضمون که مشکل آرد شهرستان حل شده است.

بطور مثال معاون برنامه ریزی فرمانداری شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: قرار شد از اول دی ماه ۲۵ تن آرد مازاد به سهمیه شهرستان فیروزکوه اختصاص پیدا کند تا کمبود آرد در این شهرستان برطرف شود.

از سوی دیگر چندی پیش رییس اتحادیه نانوایان شهرستان فیروزکوه عنوان کرد: سهمیه آرد شهرستان فیروزکوه بسیار کم می باشد و به ازای جمعیت حدود ۳۶هزار نفری این شهرستان آرد دریافت می کند.

به همین جهت برای پیگیری موضوع و ریشه یابی مشکلات به گفته مسئولین شهرستان اکتفا نکرده و به سراغ نانوایان شهرستان رفتیم.

عدم توزیع عادلانه آرد بین نانوایی ها 

یکی از نانوایان شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: آردی که به شهرستان فیروزکوه اختصاص داده می شود تقسیم بر ۳ شده، بدین صورت که برای هر فصلی سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در فصل گرم و سرد سال متفاوت است.

وی گفت: اما مشکل اصلی این است که توزیع عادلانه آرد بین نانوایان شهرستان فیروزکوه وجود ندارد، به عبارتی نانوایی هایی که در محل های شلوغ تری هستند و رفت و آمد بیشتری در آنها است آرد بیشتری می گیرند و دائماً در طول روز در حال پخت نان هستند اما نانوایی هایی که در منطقه های دور افتاده هستند آرد کمتری می گیرند و به خاطر آرد کمتر ساعت کاری کمتر و در نتیجه فروش کمتری دارند و در حقشان اجحاف می شود.

این نانوا بیان داشت: ما بار ها به این موضوع اعتراض کردیم اما همواره در پاسخ به اعتراض ما این دلیل را می آورند که چون فلان نانوایی شلوغ‌تر است باید سهمیه آرد بیشتری داشته باشد اما این پاسخ، پاسخ صحیح نیست چرا که همین نانوایی شلوغ نان رستوران‌ها و مصارف دیگر را هم تأمین می کند در حالی که در گذشته چنین نبوده و واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها که مصرف نان بیشتری دارند معمولاً از نانوایی های شلوغ اجازه تامین نان نداشتند و مجاب می شدند تا از نانوایی هایی که مشتریان کمتری دارند نان خود را تامین کنند تا عدالت بین نانوایان رعایت شود و نانوایی هایی که در محله‌ای دورافتاده تری هستند هم بتوانند ارتزاق کنند.

وی افزود: به همین جهت ما در نانوایی های شلوغ میبینیم که گاهی با اینکه مردم به مدت طولانی در صف می ایستند تا نان بگیرند، ناگهان شخصی وارد نانوایی می‌شود و با حداقل ۵۰ عدد نان خارج می شود و همین امر موجب آزرده خاطر شدن مردم می‌شود اگر هم اعتراض کنند با این توجیه که کاسب است و یا رستوران دار است کار خود را توجیه می کنند همین مسئله باعث می‌شود که یک نانوایی در شهرستان حدود ۴ کیسه آرد در روز پخت کند و یک نانوایی دیگر با ۲۰ کیسه آرد باز هم معترض باشد که سهمیه آرد ما پایین است.

بی عدالتی بلای جان نانوایان فیروزکوهی شده است

نانوای دیگری گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد برخی موضوعات هستیم، به این صورت که شخصی که در طول روز ۱۵ کیسه آرد مصرف می کند.

وی افزود: در کنار این مطالب ما شاهد برخی تخلف ها در نانوایی ها هستیم به این شکل که شخصی جواز نانوایی تافتون دارد و وقتی وارد نانوایی اش می‌شوید انواع نان های مختلف را مشاهده می کنید که این کار خلاف قانون است.

این نانوا بیان داشت: تداخل صنفی نیز در شهرستان رعایت نمی شود مثلاً به شخصی جواز نانوایی بربری آزاد پز داده شده و ایشان نانوایی اش را نانوایی نان محلی و تافتون کرده است؛ بی عدالتی بلای جان نانوایان فیروزکوهی شده اگر پخت نانوایی های خیابان ۴۵ متری و خیابان پاسداران زیاد است، نوش جانشان اما چرا سهمیه اضافه به ایشان می دهند اگر روزی ۱۰ کیسه سهمیه شان است چرا ۱۵ کیسه میدهند، این نانوایی می‌تواند روزی ۱۰ کیسه بگیرد و طبق ساعت کار کار کند و کم نیاورد نه این که از ساعت ۳ صبح شروع به پخت کند و تمام روز پخت نانوایی ادامه پیدا کند.

گفتنی است؛ مشکلات و موضوعات مطرح شده توسط نانوایان می طلبد جهت تحقق عدالت و توزیع عادلانه آرد در شهرستان فیروزکوه نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کرده و تا با هرگونه بی عدالتی برخورد شود، از طرفی توزیع عادلانه آرد در شرایط اقتصادی کنونی می توانند به کاهش مشکلات اقتصادی میان نانوایی هایی که از سهمیه آرد کمتری برخوردار هستند منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا