مرمت حمام های تاریخی در روستاهای فیروزکوه

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزکوه از مرمت حمام های تاریخی روستاهای درده، آسور و زرمان شهرستان با همکاری بخش خصوصی، دهیاری و بخشداری خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از ایرنا، ابراهیم اکبری، رییس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه، در خصوص حمام های تاریخی در شهرستان فیروزکوه گفت: حمام تاریخی روستای درده با قدمت دوره قاجاری با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با نظارت کامل اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزکوه به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه نخستین موزه مردم شناسی شهرستان و شمال شرق استان در این بنا ایجاد خواهد شد، خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت گردشگرپذیری روستا، این موزه می تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه گردشگری این منطقه داشته باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه از آغاز مرمت حمام صفوی روستای آسور نیز اشاره کرد و افزود: مرمت این بنا با همکاری مالی دهیاری و بخشداری ارجمند و نیز با نظارت و کارشناسی میراث فرهنگی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده که مرمت این اثر تاریخی تا هفته دولت به اتمام برسد خاطر نشان کرد: برای مرمت این اثر ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از طریق بخشداری و دهیاری تخصیص یافته است.

به گفته اکبری به علت فرسودگی، بافت این بنا کاملا از بین رفته بود که امید است با نهضت بهره مندی از توان بخش خصوصی آثار تاریخی شهرستان دوباره ماهیت گذشته خود را حفظ کند.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزکوه به مرمت حمام زرمان بخش ارجمند نیز اشاره کرد و افزود: مرمت این حمام دوره صفوی در نشست اخیر با دهیاری و بخشداری شهرستان مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مرمت این بنا نیاز به تخصیص حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

اکبری تاکید کرد: این حمام‌ها شامل دالان و دهلیز، بینه و سکوهای سربینه، میان در و گرم خانه است که با توجه به نیاز و جمعیت روستا در دوره های صفویه و قاجاریه بر اساس نیاز روستاها در شهرستان فیروزکوه ساخته شده است.

حمام های زرمان، آسور و درده در روستاهایی به همین نام قرار دارند که در بخش ارجمند فیروزکوه قرار گرفته اند.

اکبری با بیان اینکه با شیوع کرونا، هم اینک هیچ خدمات گردشگری در این شهرستان ارائه نمی شود، افزود: طبق مصوبات شورای تامین شهرستان و قرار گرفتن فیروزکوه در وضعیت زرد و قرمز، هیچ خدمات گردشگری در این منطقه ارائه نمی شود.

این مسئول به شهروندان توصیه کرد که برای حفظ سلامتی، سفرهای تفریحی خود را پس از فراهم شدن شرایط ایده آل به زمانی دیگر موکول کنند.

هم اینک ۷۱ اثر فرهنگی، تاریخی و باستانی این شهرستان شهرستان در فهرست آثار ملی قرار دارند.

شهرستان فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران واقع شده که دارای بخش مرکزی و ارجمند است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا