سید محمد میر عماد عنوان کرد:

مواجه با “انفجار هیجان” در دوران پسا کرونا

روانشناس گفت: مردم در موضوعاتی که مربوط به فضای رشد فردی است دچار ممنوعیت شدند، به همین دلیل در دوران پسا کرونا ما با یک انفجار هیجان مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، سید محمد میرعماد، روانشناس با اشاره به دغدغه‌های دوران پسا کرونا گفت: یکی از دغدغه‌هایی که ما داریم، دوران پسا کرونا است، دغدغه‌های پسا کرونای ما این است که افراد سوگ‌هایی را تجربه کردند که سوگواری نکردند، زمانی را در زندگی خود تجربه کردند که نیاز سرگرمی و تفریح آنها ارضاء و اقناع نشده، زمانی را تجربه کردند که فضای صمیمیت و فضای مشترک نداشتند؛ ما در دوران پسا کرونا امکان دارد یک شرایط ولنگار اجتماعی یا فرهنگی پیش‌رو داشته باشیم.

وی درباره سوگ‌های سوگواری نشده بیان داشت: وقتی افراد عزیزی را از دست میدهند، حق طبیعی افراد است‌ که حداقل ۲ ماه عزاداری کنند، به دلیل کرونا خیلی از افراد دور هم جمع نمیشوند و نمیتوانند همدردی و تسلی خاطر دهند، این غم از دست دادن، به خاطر سوگواری نکردن در وجود افراد باقی می ماند و این سوگ حل نشده بعداً دچار اختلال‌های روانی میشود.

میرعماد در ادامه عنوان کرد: هلال احمر یک قسمتی به نام حمایت روانی دارد، هلال احمر و همچنین یک قسمتی بسیج، باید وارد شوند و برای افرادی که در کرونا عزیزی را از دست دادند در چند مرحله _به صورت عمومی و جمعی_ مراسم‌های درستی گرفته شود.

وی افزود: ستاد پژوهش اثبات کرده است که وقتی یک فرد برای عزیز از دست رفته‌، عزداری جمعی کنند و آن فرد ببیند دیگرانی هم هستند که عزیزی را از دست داده‌اند، پذیرش آن سوگ راحت‌تر است.

روانشناس خاطر نشان کرد: دستگاه‌های متولی باید به فکر این موضوع باشند که برای افراد درجه ۱ که عزیزی را از دست دادند مراسمی برگزار کنند، شاید تعداد این افراد بسیار زیاد باشد اما این مراسم در چند مرحله باید برگزار شود.

میرعماد گفت: به دلیل اینکه مردم چیزهایی _به صورت حلال_ را تجربه نکردند حریص شدند، در قرآن کریم هم آمده که انسان از هر چیزی منع شود حریص میشود؛ الآن تقریباً ۱۸ ماه است فضای صمیمیت و فضای مشترک مردم کم شده است _هر انسانی در ۱۰ زمینه باید فضای مشترک داشته باشد، که این فضاها کم شده است_ در حوزه سرگرمی و تفریح نیاز مردم برآورده نشده است.

روانشناس تصریح کرد: مردم در موضوعاتی که مربوط به فضای رشد فردی _مانند رفتن به باشگاه، شنا، فعالیت‌های خاص ورزشی، اجتماعی و …_ است دچار ممنوعیت شدند، به همین دلیل در دوران پسا کرونا ما با یک انفجار هیجان _هیجان‌های ارضاء نشده_ مواجه هستیم، بنا بر این احتمال اینکه افراد در بعضی کار‌های هیجانی از خود رفتار‌های پر خطر نشان دهند زیاد است، یعنی زیاد سفر بروند، زیاد دورهمی داشته باشند و … این قبیل رفتار‌ها را زیاد داشته باشند.

وی اذعان داشت: شور و نشاط بیشتر شود خوب است اما اینکه رفتار پر خطر، هیجان منفی به همراه داشته باشد که منجر آسیب‌ها شود این موضوع کمی نگران کننده است؛ اگر مسئولین همین الآن برای دوران پسا کرونا دغدغه دارند و میخواهند کار انجام دهند، باید پلکانی محدودیت‌ها را بردارند، تا مردم در دوران پسا کرونا با فضای رها شده فنر گونه مواجه نشوند.

میرعماد تصریح کرد: ما روانشناسان میگوییم هیجان حکم آب و عقل حکم خاک را دارد، هیجان با عقل ترکیب شود تلفیق آب و خاک میشود که سرشت آدمی را به وجود می آورد، اگر میزان هیجان زیاد شود فرد دچار وارفتگی شده و از آن تعادل و استحکام خارج میشود، این وارفتگی ها حالت سهل گیری را افزایش میدهد.

وی افزود: به همین دلیل احتمال اینکه در دوران پسا کرونا آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم زیاد است، باید حواس ما به این موضوع باشد، زیرا همه مردم منتظر هستند این شرایط تمام شود.

روانشناس خاطر نشان کرد: از همین الآن به کارشناسان اجتماعی و متولیان فرهنگی باید گوشزد کنیم که توجه کنید برای ایام پسا کرونایی چه برنامه‌ای دارید که مردم را شاد نگه دارید؟ اگر بستر و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی مناسب فراهم نکنید هرکسی به سبک خود کار خود را انجام میدهد، و این موضوع باعث بِزه میشود.

میرعماد بیان داشت: مسئولین شهرستان فیروزکوه و مسئولین استانی باید برای ایام پسا کرونایی برنامه راهبردی داشته باشند، الآن بهترین فرصت برای انجام پژوهش‌های آینده پژوهی است، اینکه مسئولین پژوهش کنند که مردم چه مشکلاتی دارند و چه موضوعاتی دغدغه مردم شده است، که در این زمینه در ایام پسا کرونایی بدون برنامه نباشند.

وی عنوان کرد: در این زمینه بسیج میتواند گره گشا باشد با برنامه‌های محله اسلامی، بوستان سلامت و عزیزانی که در این زمینه هستند و برنامه‌های شاد و مهیج برگزار میکنند، این عزیزان میتوانند مردم را در این فضا خیلی راحت به سلامت اجتماعی، سلامت فردی و سلامت روانی برگردانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا