میزان نیترات سیب زمینی فیروزکوه کمتر از حدمجاز است

شهرستان فیروزکوه با وجود برخورداری از موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و منابع آبی، از قطب‌های تولید سیب‌زمینی، انار و گردو است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، شهرستان فیروزکوه در منتهی الیه شمال شرقی استان تهران واقع شده است؛ به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، آب و هوای مساعد و همچنین وجود رودخانه‌ها و منابع آب شیرین در این شهرستان، باغداری رواج زیادی دارد. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی فیروزکوه می‌توان به سیب زمینی، گردو، انار و …اشاره کرد.

کشاورزی و دامپروری از شغل‌های اصلی و اصیل در این شهرستان است که غالب مردم شهرستان یا به کشاورزی یا به دامداری مشغول هستند؛ توجه مسئولین به توسعه کشاورزی با وجود محدودیت ها موجب شده است فیروزکوه در بسیاری از حوزه های کشاورزی رتبه های برتری در استان تهران داشته باشد.

گاهاً این مسیر مشکلاتی نیز داشته است؛ به طور مثال با وجود اینکه محصولات کشاورزی این شهرستان متناسب با میزان تقاضا تولید می‌شود اما قیمت محصولات در پروسه مزرعه تا سفره مردم با جهش قیمت روبه‌رو می شد که احداث مرکز عرضه محصولات کشاورزی توسط شرکت تعاونی کشاورزان کمک کرد تا تولیدکننده‌ها به صورت مستقیم به عرضه محصولات خود اقدام کنند؛ هر چند این امر نیاز به اصلاحاتی دارد ولیکن خود گامی در جهت رفع مشکلات در این زمینه است.

انتظار می‌رود این شهرستان با ویژگی آب و هوایی و اقلیمی نیمه مرطوب به دلیل وجود آب‌های تحت‌الارضی، رودخانه‌های جاری در سطح شهرستان، منابع خاک مناسب و آب و هوای خنک و ییلاقی در بهار و تابستان، کانون مهم و مستعد برای توسعه به ویژه در بخش کشاورزی و صنایع مکمل دیگر نیز شناخته شود.

فیروزکوه را قطب تولید سیب‌زمینی می‌شناسند

به گفته احمد جمشیدی، یکی از کشاورزان فیروزکوهی محصول سیب زمینی از قدیم از محصولات اول این شهرستان بوده و بعضاً فیروزکوه را به تولید سیب زمینی می‌شناختند.

وی گفت: در تولید سیب‌زمینی کشاورزان تجربه‌هایی از قدیم دارند که در کنار تکنولوژی امروز می‌تواند توسعه بیشتری را در تولید این محصول در شهرستان رقم بزند؛ با توجه به اینکه شاید نسل جوان شغل پدران خود در کشت سیب‌زمینی را دنبال نکنند ولی اینکه همچنان فیروزکوه سیب زمینی مرغوبی دارد مزیت محسوب می‌شود که باید مسئولین بدان توجه داشته باشند.

این کشاورز فیروزکوهی اشاره داشت: فیروزکوه به سیب زمینی شناخته می‌شود و می توان گفت برندی برای فیروزکوه است؛ این مسئله می‌تواند با حمایت مسئولین و سرمایه‌گذاری مناسب زمینه گسترش صنایع جانبی را فراهم کند.

فیروزکوه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌خواهد

مجتبی منصوری از باغداران فیروزکوهی درباره تولید محصول گردو در این شهرستان گفت: اکثر باغداران محصول خود را به صورت عمده می‌فروشند، حتی بعضاً باغ را اجاره می‌دهند؛ اگر صنایع مکملی در شهرستان در نظر گرفته شود قطعاً سود بیشتری برای باغدار به همراه خواهد داشت؛ این مسئله در محصولات دیگر کشاورزی در فیروزکوه نیز صادق است.

وی همچنین اشاره داشت: در اثر سیل برخی درختان در باغات گردو در روستای مزداران از بین رفت که باید منتظر ماند تا سال آینده برای درختان خشک شده، چاره‌ای شود.

این باغدار فیروزکوهی با اشاره به وجود انارستان‌ها و تولید انار مرغوب در این منطقه، خاطرنشان کرد: مسوولان باید شرایطی را فراهم کنند که علاوه بر وجود ظرفیت‌های سردخانه‌ای برای نگهداری برخی محصولات و عرضه در بازار، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی به افزایش بهره‌وری و تولید محصولات متنوع از محصولات زراعی و باغی کمک کند.

رتبه برتر فیروزکوه در تولید محصولات کشاورزی

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه در خصوص تولید محصول سیب زمینی در این شهرستان، گفت: شهرستان فیروزکوه در تولید سیب‌زمینی رتبه اول را در استان تهران دارد.

رضا فرازی اشاره داشت: سال گذشته ده نمونه سیب زمینی از مزارع فیروزکوه تهیه و برای مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران ارسال شد؛ مرکز تحقیقات بر این نمونه ها بررسی‌هایی انجام داد که نتایج نشان می داد مقدار نیترات موجود در این سیب زمینی ها کمتر از حد مجاز است.

وی با اشاره به اینکه میزان بالای نیترات موجب بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان، نازایی و … می‌شود، بیان کرد: میزان نیترات کمتر از حدمجاز در سیب زمینی‌های فیروزکوه ادعایی است که هر ساله از سوی تولیدکنندگان و جهاد کشاورزی این شهرستان مطرح می شد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه ادامه داد: قطعاً سیب زمینی فیروزکوه به دلیل آب و هوای این شهرستان و شرایط کشت این محصول نمونه است که بررسی‌های مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران بر این ادعای صحه گذاشته است.

فرازی همچنین در خصوص تولیداتی همچون انار و گردو، خاطرنشان کرد: فیروزکوه در تولید محصول انار با بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی رتبه اول استان تهران را در اختیار داشته و در تولید گردو نیز جزو رتبه‌های برتر استانی است.

سیل فیروزکوه بر تولید محصول گردو تاثیرگذار بود

وی با اشاره به سیل تابستان ۱۴۰۱ در این شهرستان تاکید کرد: سیل تابستان در فیروزکوه در محصولات کشاورزی فیروزکوه تاثیرگذار بود، ولی باید توجه داشت مناطق خاصی از شهرستان درگیر سیل بودند و سیلی که به محصولات کشاورزی و باغی آسیب وارد کرد نیز مناطق خاص تر از شهرستان بود.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه بیان کرد: تولیدات کشاورزی و باغی شهرستان فیروزکوه گسترده است، آن مناطقی که سیل حادث شد و محصولات تحت تاثیر قرار گرفت، مناطق خاصی بودند که بیشتر بر محصول گردو تاثیرگذار بود؛ هر چند امسال شرایط خوبی برای گردو داشتیم ولی غالب آسیب سیل بر باغات گردو بود.

فرازی تصریح کرد: برندسازی برای محصولات پائیزه فیروزکوه در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد و جلساتی در این باره در راستای برنامه‌ریزی و تبادل نظر با حضور مسئولین ذیربط برگزار شده است.

فیروزکوه؛ رتبه اول تولید مرغ در استان تهران

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در این شهرستان واحدهای مرغداری هم مشغول به کارند که فعالیت این واحدهای در حوزه تولید جایگاه ویژه‌ای به این شهرستان داده است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزکوه گفت: چون رتبه‌بندی در محصولات کشاورزی پایان هر سال در نظر گرفته می‌شود، در تولید مرغ سال گذشته رتبه اول استان را داشتیم و بیشترین تولید مرغ استان تهران در فیروزکوه بود.

فرازی همچنین تاکید کرد: باید توجه داشت که رتبه اول در تولید مرغ در ۵ سال پیش رتبه ششم بود؛ با تلاشی که انجام شد در این حوزه به رتبه اول تولید مرغ در استان تهران در سال گذشته رسیدیم؛ امیدواریم امسال نیز این جایگاه تکرار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا