نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان فیروزکوه برگزار شد

نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان فیروزکوه با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، معاون هماهنگی برنامه و بودجه مدیریت استان، نماینده مردم شهرستانهای فیروزکوه و دماوند، فرماندار و مسئولین اداری و انتظامی فیروزکوه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران گفت: به استناد ماده ۲۷ قانون برنامه ششم، اسناد توسعه روستایی در حال تهیه می باشد؛ هر آنچه که درباره آینده فیروزکوه صحبت شود بی تردید بخش اعظم آن از مناطق روستایی خواهد بود زیرا شهرستان فیروزکوه تنها جغرافیایی در استان تهران است که قریب به پنجاه درصد جمعیت آن هنوز در روستاها زندگی می کند.

شهرستان فیروزکوه تنها شهرستانِ استان با رشد جمعیت منفی ۳ درصد

وی خاطر نشان کرد: متعادل ترین پراکنش نقاط روستایی و همچنین مهم ترین و بزرگ ترین عرصه سرزمینی استان تهران را به خود اختصاص داده اید.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه برای روستاها طرح هادی روستایی تهیه می کنیم، که در بخشی از آن حریم آب و بخشی دیگر حریم محیط زیست و مشکلاتی از این قبیل وجود دارد، توسعه ای در شهرستان فیروزکوه رقم نخواهد خورد؛ نوعِ نگاه ما در خصوص تهیه طرح های هادی به طور کلی تغییر پیدا کرد.

عدالتی افزود: در شورای برنامه ریزی و توسعه با حضور استاندار، تصویب شد که بخشی از مناطقی که در استان قابلیت و ظرفیت دارند جهت ایجاد فضاهای نو برای توسعه روستا، استفاده شود و این همه املاکی در جاده تهران_فیروزکوه و تعدی به اراضی زیست محیطی، منابع طبیعی و غیره، به یک ثروت عمومی و مزیت پایدار شهرستان فیروزکوه تبدیل شود، آنچه که در گذشته اتفاق نیفتاد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت استان تهران اظهار داشت: شهرستان فیروزکوه تنها شهرستان استان تهران است که رشد جمعیتی نزدیک به منفی سه درصد دارد، شاید گاهی ما برنامه ریز ها فراموش می کنیم که همه چیز شاخص ها نیست، واقعیت هایی وجود دارد که فارغ از این اعداد است.

وی عنوان کرد: ما به دنبال دو نقطه هستیم که امیدواریم این امر به عنوان الگو در شهرستان فیروزکوه اتفاق بیفتد، یک مفهومی به نام “نو روستاها” است، آینده استان تهران به شهرستان فیروزکوه محتاج است، جمعیت استان تهران در حال پیر شدن است و میانه سنی آن به بالای ۴۰ سال می رسد، آلودگی هوا و مشکلات متعددی که سایر کلان شهرها درگیر آن هستند، نقاط تنفسی و ایمنی برای زندگی نیاز دارد که شهرستان فیروزکوه به استناد سند آمایش استان تهران تنها فرصت قابل برنامه ریزی برای آینده تهران است.

عدالتی تصریح کرد: مبادا در پازل های کوچک بخشیِ خود، آنقدر بمانیم که هیچ وقت از قطار مصائب و مشکلات پیدا نشویم، خواهشمندم نسبت به این رویکرد ها، افکار و سرفصل های جدید یک همت و اهتمام جدی منطقه ای به دنبال داشته باشیم؛ درخصوص توسعه روستایی در شهرستان فیروزکوه، با تفکر نو روستایی و قالبِ بودنِ ثروت عمومی و ماندگار در منطقه حرکت کنیم نه اینکه خدایی نکرده در بازار سوداگری هایِ اراضی آنجه که باقی نماند باغات باشد.

جاده فیروزکوه به سمنان به قتل گاه تبدیل شده است

سید احمد رسولی نژاد نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بحث اصلاح ساختار بودجه در مجلس، گفت: بنده به رئیس مجلس گفتم که شهرک هایی در اطراف استان تهران هستند که آب، برق، گاز و سایر امکانات را ندارند؛ ما پنج و نیم میلیون جمعیت و یک میلیون و دویست هزار اتباع بیگانه داریم، استانِ همجوارِ ما سمنان یک دهمِ ما جمعیت دارد اما دَه برابرِ ما بودجه می گیرد زیرا هم در دولت و هم در مجلس نگاه آنها به استان تهران نگاه به شمال شهر تهران است که همه نوع امکانات هم دارند.

وی تصریح کرد: در شهرستان های دماوند و فیروزکوه روستاهای بُلان، تنگه، کاوه ده و کدو ده روستاهایی هستند که تازه بعد از چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی به آنها برق دادیم؛ به رئیس مجلس گفتم که خوب است نگاه به دوردست باشد اما جلویِ پایِ خود را هم ببین.

رسولس نژاد افزود: در شهرستان های استان تهران در بخش های مختلف مشکلات فراوانی وجود دارد، ما در بحث حمل و نقل و راه انتقاد جدی به وزیر راه و شهرسازی داریم، در دو شهرستان فیروزکوه و دماوند قریب به ۱۰۰۰ کیلومتر راهِ فرعی و روستایی داریم که امسال وزارت راه فقط برای ۱۰ کیلومتر اعتبار تخصیص داد که آن هم نیمه کاره رها شد، نتیجه آن هم این شد علاوه بر اینکه مردم در محدوده گیلاوند ساعت ها در ترافیک می مانند، جاده صالح آباد، آبسرد به ایوانکی و جاده فیروزکوه به سمنان به قتل گاه تبدیل شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: آقای وزیر راه و شهرسازی، ما در مقابل تک تک مردم مسئول هستیم؛ چندین ماه است که وزیر راه و شهرسازی وعده دیروزِ خود، که بازدید از روستاهای شهرستان است را می دهد؛ بنده از عملکرد وزارت راه به شدت ناراضی هستم، ظلم مضاعفی در حق استان تهران می شود، مدیرکل راهداری استان تهران ضعیف ترین مدیرکل استان است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی مدیرکل راه و سایر مدیران در استان قدرت چانه زنی نداشته باشند تا از وزارت خانه مربوطه حق استان تهران را بگیرند نتیجه همین می شود؛ درست است که سیستان و بلوچستان، خوزستان و جاهای مختلف محروم است، اما به نظر من بعضی از نقاط در استان تهران از لحاظ محرومیت دستِ کمی از آن مناطق ندارد.

رسولی نژاد عنوان کرد: اگرچه اعتبارات استانی در مقایسه با اعتبارات ملی شاید چندان تاثیرگذار نباشد، ما باید بیشتر سراغ اعتبارات و پروژه های ملی برویم؛ چطور قبلاً پروژه های ملی وجود داشت! اما چندین سال است که پروژه ملی نمی بینیم، شاید منِ نماینده مشغولیت دیگری دارم، مشکل ما این است که همواره منافع شخصی و حزبی را بر منافع ملی ترجیح می دهیم، نماینده باید مطالبه گر باشد؛ قطعاً نخواهیم گذاشت آنچه که در دوازده سال گذشته اتفاق افتاد تکرار شود و در دفاع از حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد.

نگاه سیار به جمعیت فیروزکوه وجود داشته باشد

ابوالقاسم مهری فرماندار فیروزکوه گفت: همه کارگروه ها زیرگروه کمیته برنامه ریزی هستند، برای اینکه عملکرد ها و کارکرد ها در شهرستان فیروزکوه نظمی پیدا کند کمیته برنامه ریزی را قرار دادند.

وی خاطر نشان کرد: خواهشمندیم به آمار سرشماری در شهرستان فیروزکوه نگاه ویژه ای شود، نگاه سیار به جمعیت فیروزکوه وجود داشته باشد، یعنی اینطور نباشد که جمعیت را ثابت بدانیم زیرا در همه ماه ها جمعیت شهرستان فیروزکوه به طور سیار رفت و آمد می کنند؛ همچنین به جمعیت عشایری شهرستان فیروزکوه توجه چندانی نشده است.

این مقام مسئول افزود: جمعیت گردشگری شهرستان فیروزکوه: فیروزکوه قابلیت تمام عیار گردشگری و طبیعت گردی دارد، این شهرستان از نظر استراتژیک در یک نقطه با سه استان مازندران، سمنان و تهران ارتباط دارد که در راه ارتباطی فیروزکوه به سمنان روزانه قریب به ۸۰۰۰ تردد ترافیکی وجود دارد.

مهری تصریح کرد: ۴۰۰ کیلومتر راه های روستایی و ارتباطی داریم که نیاز مبرم به روکش آسفالت دارد، وزیر راه و شهرسازی وعده داد تا برای روکش آسفالت این راه ها اعتباراتی تخصیص می دهند؛ تقویت کمیته برنامه ریزی و رفع نیازهای عمرانی شهرستان فیروزکوه تقویتِ استان و کشور است و همچنین موجب خرسندی مردم شهرستان می شود.

فرماندار فیروزکوه خاطر نشان کرد: شهرستان فیروزکوه نخبگان و شخصیت های ارزشمند زیادی دارد و شهدای گرانقدر زیادی را تقدیم انقلاب کرده است؛ شهرستان فیروزکوه در مسئله اورژانس مشکلات فراوانی دارد؛ دو پروژه ملی راه داریم که یکی پروژه محور فیروزکوه_سمنان است که چهار خطی می باشد، ۲۶ کیلومترِ این پروژه در حوزه فیروزکوه قرار دارد که ۱۰ کیلومتر آن در دستِ پیمان است و برای تکمیل پروژه به اعتباراتی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰ کیلومتر خط آهنی که از مسیر تهران به مازندران و در نهایت کشور چین می رود از منطقه فیروزکوه می گذرد، درخصوص برقی شدن خط آهن فیروزکوه مصوبه ای در سفر رئیس جمهور داشتیم که هنوز محقق نشده است، گویا این امر به دستِ فراموشی و غفلت سپرده شده است، خواستار این هستیم که این امر از استان پیگیری و محقق شود.

مهری عنوان کرد: شهرستان فیروزکوه شش ایستگاه قطار مسافری دارد اما متاسفانه در شهرستان ایستگاه قطار باراندازی کالا نداریم با این حال که شهرستان فیروزکوه ظرفیت اقتصادی و جمعیت فعال در عرصه های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و غیره دارد.

وی افزود: شاید ما در زمینه خدمات دهی و حمایت بیشتر، به سرعت و سبقت مردم نرسیم اما ترمزی هم برای مردم نباشیم؛ دستگاه های اجرایی شهرستان بسیار دقیق تلاش می کنند، انتظار دستگاه های اجرایی شهرستان این است که در چهارچوب قانون تا جایی که امکان دارد سطح اختیارات آنها افزایش یابد.

باید برنامه ریزی وجود داشته باشد و اصول آن رعایت شود

حجت الاسلام والمسلمین حیدری امام جمعه فیروزکوه گفت: شهرستان فیروزکوه در زمینه های مختلف ظرفیت های فراوان و مهم دارد و در استان و کشور هم نمونه است اما این مسئله عجیب است که چرا شهرستان فیروزکوه با کاهش جمعیت رو به رو است؟، گاهی بعضی ها جمعیت شهرستان را بهانه قرار می دهند تا بودجه کمتری به شهرستان فیروزکوه داده شود، درحالی که ما دو نوع جمعیت داریم و جمعیت تابستانه ما با جمعیت زمستانه فرق می کند.

این مقام مسئول افزود: همه سازمان ها، ادارات و نیز رئسای ادارات باید برنامه ریزی داشته باشند، برای انجام هر کاری باید هدف مشخص باشد، متاسفانه گاهی اوقات اداره ای برنامه ای داشته اما مسئولین ما به برنامه ریزی آن برنامه توجه ای نداشتند، باید برنامه ریزی وجود داشته باشد و اصول آن رعایت شود تا بتوانیم ارزیابی درستی از عملکرد خود داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خداوند به ما توفیق داده است که مدتی مسئولیتی را بر عهده داشته باشیم، سرانجام این مسئولیت تمام می شود، گره گشای مشکلات مردم باشیم، مهم خدمت به مردم است؛ قانون فی نفسه چیزی نیست لذا قانون وضع شد تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم؛ بزرگ ترین معروف و کار نیک برای مسئولینِ ما خدمت به مردم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا