در جلسه قرارگاه شهید سلیمانی شهرستان فیروزکوه مطرح شد؛

واکسیناسیون اصناف در خطر ضروری است/بیشترین همکاری را مجموعه سپاه و بسیج با شبکه بهداشت داشت

فرمانده سپاه شهرستان فیروزکوه گفت: در اکثر مواقع از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی اصناف تصمیم گیری می شد ولیکن در روند واکسیناسیون این قشر نادیده گرفته شدند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، سید عبدالمجید حسینی، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه، در جلسه قرارگاه شهید سلیمانی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: از ابتدای دی ماه، ۲۱۵۳ نفر در بیمارستان در بخش ایزوله تنفسی بستری شدند؛ از نظر ما بیش از ۹۰ درصد این تعداد کرونا هستند، ممکن است آنفولانزا هم در این بین بوده باشد.

در روند واکسیناسیون از گرون سنی جلوتر حرکت می کنیم

وی در ادامه افزود: قبل از شیوع کرونای دلتا ۶۰ درصد تست ها مثبت می شد؛ در نوع دلتا به حدود ۴۰ درصد رسیده است؛ در این مدت ۴۹۳ نفر مثبت قطعی بودند و همچنین ۱۴۳ نفر رمدسیویر سرپایی دریافت کردند؛ یک زمانی این دارو به دلیل بدهی زیاد و کمبود کشوری، در شهرستان با کمبود مواجه شد؛ برای سرپایی ها دوز اول را تزریق می کردیم و دوزهای بعدی را خود تهیه می کردند ولی بیمار بستری نبوده که رمدسیویر دریافت نکرده باشند.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: میزان فوتی ها در مجموع از ابتدای دی ماه ۳۴ نفر بوده است که ۶ نفر قطعی مثبت بودند و از کل این تعداد ۷ نفر زیر ۷۰ سال بودند؛ یکی از دلایل کاهش مرگ و میر تهیه دارو بود هر چند که با چالش های زیادی همراه شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه با اشاره به شروع واکسیناسیون بیان داشت: از اسفند ماه واکسیناسیون شروع شد که ابتدا برای کادر درمان بود؛ از اردیبهشت ماه که خدمت من در شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه شروع شد، میزان کل واکسیناسیون تا روز گذشته، مرحله اول ۱۳ هزار و ۴۵۱ دوز بود و در مرحله دوم ۸ هزار و ۲۹۳ دوز بود که در مجموع ۲۱ هزار و ۷۴۴ دوز واکسن بود؛ ما تلاش داشتیم از گروه سنی جلوتر حرکت کنیم و حدود ۸۰ درصد جمعیت هدف را واکسینه می کردیم؛ حدود یک ماه پیش متولدین سال ۵۰ و بعد سال ۶۰ و الان سه روز است که متولدین سال ۶۵ را واکسینه می کنیم.

وی اذعان داشت: اگر توزیع واکسن هایی که اخیراً وارد کشور شده، انجام شود می توانیم اولین شهرستان استان تهران باشیم که واکسیناسیون را تا یک ماه دیگر و در رده سنی بالای ۱۸ سال تکمیل می کنیم.

امنیت انتقال واکسن با همکاری سپاه تامین می شود

حسینی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در فیروزکوه، بیان داشت: مرحله دوم طرح شهید سلیمانی از مهر ماه شروع خواهد شد؛ در مرحله اول طرح نیروها همکاری لازم را در سه مرحله حمایتی، نظارتی و رهگیری داشتند؛ مرحله اول طرح شهید سلیمانی که از آذر ماه آغاز شد با همکاری شبکه بهداشت بود ولیکن به دلیل درگیری کادر درمان با واکسیناسیون درخواست دادیم، عزیزان بسیج صفر تا صد کار را انجام دهند و اگر لازم بود ما آموزش بدهیم.

سرپرست بیمارستان شهرستان فیروزکوه بیان داشت: برای واکسیناسیون از زمانی که سرقت واکسن در تهران رخ داد، درخواست نیروی حفاظتی داده شد و عزیزان سپاه قبول کردند که با همراهی سپاه و بسیج انتقال واکسن انجام می شود؛ در مرحله اول واکسیناسیون که مرحله هماهنگ کننده است، ثبت نام افراد، مرحله دوم و سوم مرحله ثبت در سامانه سیب و واکسیناسیون است؛ اگر در مرحله دوم نیز از ادارات اعلام امادگی کنند می توانیم آموزش های لازم را بدهیم تا کار انجام شود؛ کسانی که در هلال احمر هستند، کسانی که در بسیج دوره های کمک های اولیه را دیده اند می توانند در مرحله سوم یعنی واکسیناسیون نیز همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به این که در فیروزکوه چهار مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم، تاکید کرد: دو مرکز در فیروزکوه و یک مرکز در ارجمند و یک مرکز در زرین دشت است؛ در مرکز تجمیعی جنب دانشگاه آزاد اسلامی هر روز ۴ تیم مستقر هستند؛ برای دو شیفت شدن روند واکسیناسیون استقبال نشده است، بصورت آزمایشی یک روز بعد از ظهر تنها ۲۸ نفر مراجعه کردند؛ در نتیجه برای فیروزکوه دو شیفت شدن واکسیناسیون چندان ضرورتی احساس نمی شود.

حسینی با تاکید بر این که دو مرکز در ارجمند و دیگری در زرین دشت فعال است، اظهار داشت: یک مرکز تجمیعی هم اخیراً در لزور فعال شده است؛ برای بیمارستان امام خمینی نیز سامانه فعال شد که هنوز ثبت نامی صورت نگرفته است، البته تزریق سامانه ای انجام می شود؛ اگر واکسن زیاد باشد می توانیم در بیمارستان این روند را بصورت روزی هزار نفر انجام دهیم.

بیشترین همکاری را مجموعه سپاه و بسیج با شبکه بهداشت داشته است

جوکار، کارشناس مسئول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه، در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: شاید تنها مجموعه در دانشگاه شهید بهشتی باشیم که ۱۵-۱۰ سال جلوتر واکسن تزریق می کنیم که با نظم خاصی این امر انجام می شود.

وی با تاکید بر این که بیشترین همکاری را مجموعه سپاه و بسیج با شبکه بهداشت داشته است، بیان کرد: زمانی که شناخت زیادی از بیماری وجود نداشت، هماهنگی با مجموعه سپاه در خصوص رهگیری کسانی که موارد مثبت هستند، داشتیم؛ برای اولین بار در کل کشور طرح خانه به خانه برای موارد مثبت و شناسایی مواردی که هنوز در مراحل اولیه بیماری هستند، را اجرا کردیم.

کارشناس مسئول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: از جمله برکات اجرای این طرح منجر به کاهش مرگ و میر در شهرستان شد؛ در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۲۸ فوتی مثبت برای شهرستان فیروزکوه ثبت شده است؛ اکثر کسانی که از کرونا در شهرستان فوت کردند بیماری زمینه ای داشتند.

در مرحله اول طرح شهید سلیمانی بیش از ۴ هزار خانوار شناسایی شدند

جوکار در خصوص طرح شهید سلیمانی در مرحله اول اذعان کرد: این طرح را در قالب طرح مشترک بین سپاه و شبکه بهداشت و درمان اجرایی کردیم؛ حدود ۸ هزار ۴۳۲ خانوار را در سطح شهر در مرحله اول طرح شهید سلیمانی شناسایی کردیم و ۱۴ هزار و ۳۸۴ نفر تا آن زمان رهگیری کردیم؛ افراد شناسایی شده مثبت یا مشکوک برای نمونه گیری به شبکه بهداشت ارجاع داده می شدند.

وی در ادامه افزود: اکنون نیز این طرح در همان قالب انجام می شود منتهی چون روند واکسیناسیون به ما فشار آورده و تعداد نیروها کم است، اجرای این طرح نسبت به گذشته کاهش داشته است؛ با هماهنگی با مجموعه سپاه و هلال احمر امیدواریم اجرای این طرح روند افزایشی داشته باشد.

کارشناس مسئول واحد بیماری بیان داشت: یکی دیگر از عوامل کاهش مرگ و میر در شهرستان فیروزکوه پیگیری با انجام تست ها بود؛ در مجموع ۱۱ هزار و ۱۳۵ تست انجام شد؛ این امر سبب شد موارد مثبت زودتر شناسایی شوند؛ اکنون تعداد موارد بستری به ۱۳ مورد کاهش یافته است؛ البته می توان گفت حدود ۶۰ درصد از موارد مثبت ما افراد غیربومی هستند.

بیش از ۳ هزار بازدید از اصناف شهرستان در طرح شهید سلیمانی

ذکاوتی، کارشناس بهداشت محیط، در خصوص نظارت بر اجرای پروتوکل های بهداشتی در سطح شهرستان بیان کرد: در بخش نظارتی طرح شهید سلیمانی تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ از کلیه صنوف و مراکز شهرستان بازدید انجام شده است؛ از این تعداد ۹۷۰ مورد در گشت های مشترک با حضور نیروی انتظامی، اداره بهزیستی، بازرسی اصناف، دادستانی و فرمانداری بوده است؛ از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید ۹۰۰ مورد اخطاریه در راستای رعایت پروتوکل های بهداشتی صادر شده است که حدود ۵۳ درصد است.

وی در ادامه افزود: از این تعداد شاغلینی که از ماسک تنفسی به صورت صحیح استفاده می کردند ۶۲ درصد و کارفرمایانی که از ارائه خدمات به کسانی که از ماسک تنفسی به صورت صحیح استفاده نمی کردند خودداری کردند، ۳۶ درصد اعلام شد؛ مراکز و اماکنی که مدیریت فاصله گذاری در آنها انجام شده ۵۴ درصد بود.

ذکاوتی تاکید کرد: طی این بازدیدها ۶۳ مورد شکایت سامانه ۱۹۰ بود؛ همچنین بازدید از اماکن پرخطر و حساس همچون پلیس +۱۰، پیشخوان ها، و دفاتر قضائی حدود ۳۰ مورد از ابتدای سال انجام شد؛ بازدید از پایانه های درون شهری و برون شهری ۳۴ مورد و بازدید از جایگاه های سوخت که یکی از مراکز پرخطر است از ابتدای ۷۸ مورد انجام شده است.

کارشناس بهداشت محیط همچنین اشاره داشت: در این بازدیدها ۴۳ مورد پلمب در راستای اجرای محدودیت هایی که از ابتدای سال تاکنون سه بار اعلام شد، صورت گرفت؛ نظارت بر دفن بهداشتی اجساد مبتلا به کرونا ۱۶۷ مورد انجام شد که این تعداد به دلیل دفن متوفیان کرونا از شهرستان های همجوار اعم از تهران، مازندران، سمنان بوده است.

سرگرد پاسدار محمد حیدری منش، فرمانده سپاه شهرستان فیروزکوه، در جلسه قرارگاه شهید سلیمانی شهرستان فیروزکوه با اشاره به طرح محله محور شهید سلیمانی، بیان داشت: یکی از مواردی که در قالب طرح شهید سلیمانی انجام شد، بحث رهگیری مستمر بود؛ طرح خانه به خانه را اجرا کردیم و کل آحاد جامعه شهرستان فیروزکوه را با همکاری شبکه بهداشت مورد پایش و بررسی قرار دادیم؛ طی این فرایندی که انجام شد روند کاهشی تعداد مرگ و میر و بستری را شاهد بودیم و بعد از آن در قالب فرایندهای دیگری که در طرح شهید سلیمانی تعریف شده بود به اجرای مسائل حمایتی در قالب کمیته حمایتی طرح شهید سلیمانی اقدام کردیم.

وی افزود: در قالب کمیته حمایتی طرح شهید سلیمانی به افراد نیازمندی که در مسائل مرتبط با کرونا جزو اقشار آسیب پذیر قرار گرفتند یا افراد مبتلا به کرونا بودند، بسته های حمایتی را دریافت کردند؛ در خصوص کمیته پایش و نظارت هم در حوزه ضدعفونی منازل افراد مبتلا به کرونا، مجموعه بسیج شهرستان با همت بسیجیان در منازل افراد حاضر می شدند و ضدعفونی انجام می شد کما این که این برنامه ادامه دارد.

ضرورت واکسیناسیون اصناف در شهرستان فیروزکوه

سرگرد پاسدار حیدری منش خاطرنشان کرد: با توجه به مسئله مربوط به واکسیناسیون تمام تلاش و همت ما بر این بود هر جایی که دغدغه مندی در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان وجود دارد، در کنار دوستان باشیم و کمک کنیم تا این کار جهادی به نحو احسن انجام شود؛ یک زمانی کمک در حوزه امنیتی است و یک زمانی نیز مسئله مربوط به واکسیناسیون، ثبت و پیگیری های لازم در این خصوص است.

فرمانده سپاه شهرستان فیروزکوه با اشاره به بحث واکسیناسیون اصناف در شهرستان فیروزکوه، تاکید داشت: در اکثر مواقع از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی اصناف تصمیم گیری می شد ولیکن در روند واکسیناسیون این قشر نادیده گرفته شدند؛ اصناف با وجود دغدغه ای که داشتند، در هر زمان همکاری لازم را داشتند و ضرورت دارد در واکسیناسیون در اولویت باشند.

وی بیان داشت: برای اجرای طرح شهید سلمیانی در مجموعه پیگیری های لازم را انجام دادیم که سازماندهی بسیجیان، پشتیبانی حضور آنها محقق گردد؛ امیدواریم با هماهنگی بین نهادهای مختلف در طرح شهید سلیمانی هدفمند پیش برویم و موارد ابتلا در شهرستان کاهش یافته و شهرستان فیروزکوه را از وضعیت قرمز به شرایط بهتر تغییر دهیم.

سرگرد پاسدار محمد حیدری منش بیان کرد: اگر شرایط برای دو شیفت شدن واکسیناسیون محیا بود، مجموعه سپاه آمادگی لازم جهت همکاری را دارد؛ ولیکن در پایشی که انجام شد بعد از ساعت ۱۳-۱۲ افراد برای دریافت واکسن مراجعه نمی کنند.

فرمانده سپاه شهرستان فیروزکوه در پایان تاکید کرد: بسیج همواره در میدان است و سپاه خود را مدافع مردم می داند و با این نگاه هر جایی که کشور، نظام و انقلاب اسلامی نیاز دارد، حضور خواهیم داشت؛ با این هدف که این کار جهادی به نتیجه برسد، در کنار مجموعه بهداشت و درمان حضور مستمر خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا