واکسیناسیون بیش از ۵۰۰ هزار راس دام سبک به صورت رایگان در فیروزکوه

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فیروزکوه گفت: حیوان می تواند با انتقال مکانیکی به انسان باعث ایجاد بیماری در انسان شود، سلامت شهروندان و سلامت جامعه خط قرمز دامپزشکی است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، محسن حمیدی در خصوص بیشترین علل مراجعه دامداران به دامپزشکی، گفت: عمدتاً دامداران شهرستان فیروزکوه با توجه به قوانینی که در خصوص انتقال دام، بحث پلاک کوبی دام و بیماری هایی که وجود دارد به دامپزشکی مراجعه می کنند؛ غالب این بیماری ها مانند آنتروتوکسمی، آگالاکسی و اِندمیک است که در شهرستان و منطقه وجود دارد؛ علت این بیماری ها هم عمدتاً بحث تغذیه ای است.

وی در توصیه ای به شهروندان اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه هنوز انتقال ویروس کرونا از دام به انسان مشاهده و ثابت نشده است ولی حیوان می تواند با انتقال مکانیکی به انسان باعث ایجاد بیماری در انسان شود؛ تمام شرایطی که در استفاده از ابزاری مانند خودکار، موبایل و غیره وجود دارد، در خصوص دام نیز صدق می کند.

حمیدی در ادامه افزود: دامداران باید تمام نکات بهداشتی چه شخصی و چه نکات بهداشتی دام را رعایت کنند و حداقلِ ارتباط را با دام داشته باشند.

این مقام مسئول هم چنین خاطر نشان کرد: در شش ماهِ نخست سال در راستای اجرای طرح لار، بیش از پانصد هزار راس دام سبک علیه بیماری های استراتژیک سازمان اعم از آبله، شاربن، تب برفکی، بروسلوز و پی سی آر به صورت رایگان توسط اداره دامپزشکی شهرستان واکسیناسیون شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فیروزکوه درباره صدور گواهی حمل طیور به کشتارگاه های شهرستان اذعان داشت: سه مرحله واکسیناسیون نیوکاسکل طیور بومی را در سطح شهرستان فیروزکوه داشتیم و در شش ماه نخست سال بالغ بر ۲۰۰ گواهی حمل قرنطینه ای برای عشایر در شهرستان و بالای ۳۰۰ الی ۴۰۰ گواهی حمل طیور به کشتارگاه از واحد های طیور گوشتی شهرستان صادر شد؛ حدوداً ۲۵ واحد طیور در فیروزکوه است که تعداد ۱۸ الی ۱۹ واحد ما در حال حاضر فعال هستند؛ هر دوره بالای ۲۰۰ الی ۲۵۰ قطعه مرغ گوشتی به کشتارگاه ارسال می کنیم.

وی درخصوص تامین بهداشت شهروندان تصریح کرد: ما در بحث تامین بهداشت فرآورده های خانه دامی با توجه به استقرار مسئول بهداشت در کشتارگاه شهرداری نظارت بهداشتی به صورت رایگان در کشتارگاه ها داریم و همچنین در واحد های عرضه اعم از قصابی ها و فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی نظارت بهداشتی انجام می شود.

حمیدی در پایان گفت: با توجه به این که سلامت شهروندان و سلامت جامعه خط قرمز دامپزشکی است، دامپزشکی در حد توان خود و حتی بیشتر از توان خود در این مسئله وظایف خود را انجام می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا