پشت‌پرده اصرار استانداری تهران برای وصل کردن “بندپی” به فیروزکوه چیست؟!

با پیگیری مصرانه استاندار تهران جناب آقای “انوشیروان بندپی” قرار است جاده‌ای، “لزور” در فیروزکوه استان تهران را به “بندپی” در استان مازندران وصل کند! جاده‌ای که احداث آن می‌تواند نابودی شاخص‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش استان تهران را در پی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از تسنیم، تصمیمات مخرب زیست‌محیطی از سوی برخی مسئولان امر، مسئله‌ای است که طی سالیان اخیر لطمات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست کشورمان وارد کرده است و این در حالیست که اصل ۵۰ قانون اساسی کشورمان به صراحت تاکید دارد: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود، از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند “ممنوع” است.»

متاسفانه برخی تصمیمات مسئولان در حوزه مسئولیتی آنها نه با نگاه ملی و صیانت از حقوق عامه، بلکه در برخی موارد با نگاه‌ انتفاع منطقه‌ای و حتی شخصی اتخاذ می‌شود که چنین مواردی باید با جدیت تمام از سوی مراجع نظارتی و قضایی مورد پیگیرد و رسیدگی قرار گیرد.

اصرار بر اجرای برخی از طرح‌های انتقال آب، اجرای پروژه‌های صنعتی در نواحی خاص و حتی مناطق حفاظت شده، احداث جاده از اراضی جنگلی بکر کشور و  … از جمله مواردی است که می‌توان از آنها به‌عنوان مصادیق تصمیمات مخرب زیست‌محیط با نگاه به منافع گروهی و فردی اشاره داشت.

احداث جاده از میان یکی از مناطق بکر و البته منطقه‌ای که از آثار طبیعی ملی کشورمان محسوب می‌شود نیز از مصادیق اخیر چنین تصمیاتی است که متاسفانه با اصرار استانداری تهران در حال پیگیری است.

با پیگیری مصرانه استاندار تهران جناب آقای “انوشیروان بندپی” قرار است با احداث جاده‌ای، “لزور” در فیروزکوه استان تهران به “بندپی” در استان مازندران وصل شود! جاده‌ای که احداث  آن می‌تواند نابودی شاخص‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش استان تهران و گونه‌هایی چون پلنگ، خرس و قوچ و میش را در پی داشته باشد.

بر همین اساس، اخیراً برخی مسئولان استانی با همراهی فرمانداری شهرستان‌ فیروزکوه و سایر ادارات ذیربط با بسیج امکانات و اعتبارات دولتی در روستای لزور از توابع شهرستان فیروزکوه در حال احداث جاده‌ای به مقصد روستای “بندپی” از توابع شهرستان بابل در استان مازندران هستند.

ظاهراً احداث چنین جاده‌ای می‌تواند سبب دسترسی بهتر و سریع‌تر برخی مسئولان ارشد استانی به روستای محل زادگاهشان باشد و البته احداث چنین جاده‌ای‌، قیمت اراضی این منطقه را به‌صورت نجومی افزایش خواهد داد و کسانی که در حال حاضر از زمین‌‌داران این منطقه در توابع روستای بندپی هستند، بیشترین سود را از این جهش نجومی خواهند برد!

جاده‌ای که قرار است با اصرار استانداری تهران، “لزور” را به “بندپی” وصل کند در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر قرار دارد که مسیر خود را از قلب اثر طبیعی ملی کشورمان یعنی “تنگه واشی” خواهد گشود و علاوه برنابودی مراتع غنی و بکر این منطقه یکی از مهمترین کریدورهای حیات و زیستگاه‌های گونه‌های نادر جانوری از جمله گونه‌های حمایت شده و در معرض خطر انقراض از جمله پلنگ ایرانی، خرس انواع گربه‌سانان و پرندگان شکاری کبک دری و گونه‌های قوچ، میش، کل و بز و انواع بسیار دیگر را نابود خواهد کرد.

همچنین تخریب مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی، مقدمه‌ای بر زمین‌خواری و کوه‌خواری و دست‌درازی شکارچیان غیرمجاز و غارتگران عرصه‌های طبیعی را موجب خواهد شد؛ تجربه تلخ احداث جاده در مناطق بکر طبیعی بر هیچ کس پوشیده نیست.

بر همین اساس، پاسخ صریح مسئولان امر درباره چرایی اتخاذ چنین تصمیم قابل تاملی در استانداری تهران و سازمان محیط زیست، خواست افکار عمومی و تمام دلسوزان و فعلان محیط زیست کشورمان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا