کارشناس مذهبی:

اگر وجود مبارک امام سجاد(ع) در روایت تاریخ اسلام نبود، عظمت نهضت عاشورا به این شکل باقی نمی ماند

حجت الاسلام والمسلمین نجفی گفت: امام سجاد(ع) در مدت ۳۵ سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می کردند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین نجفی، کارشناس مذهبی ضمن تبریک اعیادشعبانیه به خصوص میلاد امام سجاد(ع)، اظهار داشت: امام سجاد(ع) ۳۴ سال عهده دار امر امامت بودند؛ دوره امامت امام چهارم رعب و وحشت درهمه جای ممالک اسلامی، به دلیل قضیه کربلا و جریان حرّه حاکم بود؛ لذا امام به شیوه دیگری به مبارزه بادستگاه استکبار پرداخت و در عرصه دعا وارد مبارزه شد.

وی افزود: حضرت در قالب دعا که امروز به نام کتاب شریف صحیفه سجادیه در دست ما است، در دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) شکوائیه ای دربرابر زورگویی های حکومت وقت نوشتند.

این کارشناس مذهبی  با اشاره به صحیفه سجادیه  خاطر نشان کرد: صحیفه امام سجاد (ع) ضمن آسیب شناسی عمیق از جامعه و امت اسلامی برای درمان این آسیب‌ها نیز راهکار ارائه کرده و برگشت به سنت نبوی و معارف قرآن، شناخت و محبت اهل بیت و امامت را از راه‌های رفع آسیب و رهایی از بلایا در امت اسلام می‌خواند.

حجت الاسلام، نجفی، درباره اهمیت حضور امام سجاد(ع) در تاریخ اسلام بیان داشت: اگر وجود مبارک امام زین العابدین، در روایت تاریخ اسلام نبود، عظمت نهضت عاشورا به این شکل باقی نمی ماند، امام سجاد(ع) در مدت ۳۵ سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می کردند. همچنین تاریخ، حکمای ظالم و فاسد بنی امیه مثل عبدالملک مروان را قهرمان مسلمانان معرفی میکرد؛ این امام سجاد(ع) بودکه چهره واقعی پلید آن ها را آشکارکرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت زین العابدین(ع)، حتی با‌ علمای درباری هم مبارزه کرد. کسانی که علمشان را برای پیشبرد اهداف پلیدشان خرج دستگاه ظالم میکردند.

وی تصریح کرد: دیگر برنامه امام سجاد(ع) نشر احکام، آثار تربیتی واخلاقی بود؛ که این آثار درقالب(رساله الحقوق) که مشتمل ۵۱ حق است، از امام سجاد(ع) به یادگارمانده است.

حجت الاسلام نجفی بیان داشت: مطلب بسیار مهم در زندگی امام چهارم دستگیری از درماندگان بود؛ بسیاری از خانواده های محروم و نیازمند مدینه، شبانگاه از لطف و بخشش مردی ناشناس بهره مند می شدند که هرگز او را نشناختند. آن حضرت هزینه زندگی ۱۰۰ خانواده در مدینه را عهده دار بود.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: امام سجاد(ع) در امر عبادت و مناجات با حضرت حق از همگان پیشی گرفته بود؛امام باقر(ع) عبادت پدرش را چنین توصیف می کنند: «پدرم در نماز قیامی داشتند چون قیام بنده ای ذلیل در پیشگاه سلطانی با شکوه و با هیبت، و نماز او چنان می نمود که نماز وداع است و گویی برای همیشه با آن خداحافظی می کند». چون طول سجود و زیاد سجده کردن فضیلت ویژه ای جدا از اصل سجود است، میان دو چشم و پیشانی  حضرت علی بن الحسین(ع)  از بسیاری سجود،  پینه دار بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم همه ما سیره نورانی امام زین العابدین راسرلوحه زندگی قرار بدهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا