یادداشت؛

کربلا، نمایشنامه‌‌ای تکرارپذیر!

حادثه کربلا واقعه ای است که بررسی ابعادش غیر قابل زمان‌بندی‌ست.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، دانستن واقعه کربلا و قیام عاشورا از باب درک موضوع و پیدا کردن نقشه راه در دنیای امروزی بسیار تاثیر گذار است. در این گزارش قصد داریم نقش این واقعه مهم را در دنیای امروزی بیابیم.

با نگاهی گذرا به کربلا و واقعه عاشورا موضوع مهمی ذهن ما را به خودش مشغول می‌کند. این که آیا صرفاً عزاداری کردن و گریستن برای امام حسین (ع) و اصحاب ایشان کافی است؟ آیا ما مسئولیتی در قبال این قیام نداریم؟

با نگاهی گذرا به نظرات بزرگان در می یابیم که دنیای ما پر است از عاشورا، ولی این ما هستیم که باید میدان خود را انتخاب کنیم. این ما هستیم که باید جهت خود را مشخص کنیم. شناختن دوست و دشمن در دنیای امروزی به مراتب سخت تر از زمان امام حسین(ع) است.

پیامی از جنس عاشورا

اینکه حسین (ع) فریاد میزند آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟ «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سوال، سوال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست و این سوال انتظار حسین (ع) از عاشقانش را بیان می کند و دعوت شهادت او را به همه کسانی که برای شهیدان حرمت و عظمت قائلند اعلام می نماید.

امام خمینی (ره) کربلا را به عنوان یک سند برای جلوگیری از تفکرات سکولاریسم بیان می کند و ریشه های ایجاد این تفکر را در زمان معاویه بررسی می‌‌کند و ریشه به وجود آمدن سوالات زیر را در آن زمان می داند سوالاتی از قبیل: آیا دین داری و خداپرستی به مرزهای سیاست محدود می شود؟ آیا پیامبران و اوصیای الهی از دخالت در امور سیاسی احتراز می نمودند؟ عدالت اجتماعی بدون دخالت در امور سیاسی ممکن است؟

ایشان در این خصوص می فرمایند:” طرح مساله جدا بودن سیاست از روحانیت، چیز تازه ای نیست. این مساله در زمان بنی امیه طرح شد و در زمان بنی عباس قوت گرفت. در این زمان های اخیر هم که دست های بیگانه در ممالک باز شد، آنها هم به این مساله دامن زدند، به طوری که مع الاسف بعضی از اشخاص متدین و روحانیون متعهد هم باور شان آمده است.”

مقام معظم رهبری اما عدم تفکر در این واقعه عظیم را سبب انحراف دین میداند و میفرماید: ” هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی ماجرای عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت، به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده‌ی به عاشورا و به حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) است. همان طور که فرمود: «و انا من حسین» بنا بر این معنا، یعنی دین من، ادامه‌ی راه من، به وسیله‌ی حسین (علیه‌السّلام) است. اگر حادثه‌ی عاشورا نبود، اگر این فداکاری عظیم در تاریخ اسلام پیش نمی‌آمد، این تجربه، این درس عملی، به امت اسلامی داده نمیشد و یقیناً اسلام دچار انحرافی میشد از قبیل آنچه که ادیان قبل از اسلام دچار آن شدند و چیزی از حقیقت اسلام، از نورانیت اسلام باقی نمیماند. عظمت عاشورا به این است.”

کربلا، نمایشنامه‌‌ای تکرارپذیر!

استاد مطهری هم حادثه کربلا را مانند یک نمایشنامه تکرار پذیر تشبیه می کند و آن را جایگاهی برای نمایش کل اسلام میداند. ایشان دراین خصوص می‌گوید: “آن راز این است که اساساً خود این حادثه، تمام این حادثه تجسم اسلام است در همه ابعاد و جنبه ها؛ یعنی راز اینکه این حادثه نمایش پذیر و شبیه پذیر است، این است که تجسم فکر و ایده چندجانبه و چند وجه و چند بعد اسلامی است؛ همه اصول و جنبه های اسلامی عملاً در این حادثه تجسم پیدا کرده است؛ اسلام است در جریان و در عمل و در مرحله تحقق وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفکنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بکنیم . می بینیم امام حسین (ع) کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بی روح. انسان وقتی در حادثه کربلا تامل می کند، اموری را می بیند که دچار حیرت می شود و می گوید اینها نمی تواند تصادفی باشد . و سر اینکه ائمه اطهار این همه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تاکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است .”

زینب(س) پیام‌آور کربلا!

اما یکی از بزرگترین و مهم ترین افراد تاثیر گذار در حادثه کربلا شخص حضرت زینب(س) هستند که خود به تنهایی گویای بسیاری از درس های کربلا هستند؛ اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می‌ماند و اگر یک خون پیام خویش را به همه نسل‌ها نگذارد، جلاد، شهید را در حصار یک عصر و یک زمان محبوس کرده است؛ اگر زینب پیام کربلا را به تاریخ باز نگوید، کربلا در تاریخ می‌ماند و کسانی که به این پیام نیازمندند از آن محروم می‌مانند. این است که رسالت زینب سنگین و دشوار است.

مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند:”عظمت کار زینب کبری (علیهاالسّلام) را نمی شود در مقایسه‌ با بقیّه‌ حوادث بزرگ تاریخ سنجید؛ باید آن را در مقایسه‌ با خود حادثه‌ عاشورا سنجید؛ و انصافاً این دو عِدل یکدیگرند.”

حادثه کربلا واقعه ای است که بررسی ابعادش غیر قابل زمان‌بندی‌ست از این رو از ما انتظار می رود به پاس خون هایی که در این جنگ نابرابر ریخته شده است درباره این واقعه تامل کنیم و صرفاً به عزاداری و سینه زنی بسنده نکنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا