سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فیروزکوه خبر داد؛

کشت ۸ هکتار دانه روغنی«کاملینا» در فیروزکوه

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فیروزکوه از کشت ۸ هکتار دانه روغنی«کاملینا» در این شهرستان خبر داد و گفت: این گیاه به آب کمتری نسبت به آفتابگردان و کلزا نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از مهر، حسین خادمیان هاشمی از کشت گیاه کاملینا در ۸ هکتار از مزارع فیروزکوه خبر داد و اظهار کرد: کاملینا احتیاجات آبی بسیار کمتری نسبت به سایر گیاهان روغنی دارد و این ویژگی به دلیل توانایی ریشه‌ها در جذب آب از عمق زیاد است که وجود لایه صمغی اطراف بذرهای کاملینا باعث حفظ رطوبت و جوانه‌زنی آرام و ایمن آن می‌شود.

خادمیان هاشمی با بیان اینکه کشت دانه روغنی کاملینا یا (کتان‌کش) چند سال اخیر در کشور آغاز شده و در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: بارش‌های پاییزه نقش به‌سزایی در تأمین رطوبت برای جوانه‌زنی و سبزشدن محصولات دیم دارند و از آنجایی که گیاه کاملینا قابلیت کشت در اراضی دیم را دارد، این بارش‌ها رطوبت مورد نیاز در زمان کاشت و ابتدای فصل رشد را تأمین می‌کنند.

وی افزود: گیاه کاملینا مقاوم به خشکی است و در شرایط دیم به خوبی رشد می‌کند و احتیاجات آبی بسیار کمتر و مقاومت به سرمای بهاره بیشتری نسبت به سایر گیاهان روغنی بخصوص آفتابگردان و کلزا دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فیروزکوه به وجود ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ و خاصیت ضد سرطانی این گیاه اشاره و عنوان کرد: این گیاه گزینه مناسبی برای تناوب با غلات دانه‌ریز و حبوبات است که در تناوب با غلات موجب افزایش کیفیت خاک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا