کوچ عشایر استان تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا یک هفته به تعویق افتاد

مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد: عشایر کوچ رو این استان از روز ۲۱ خردادماه حق اتراق در مناطق ییلاقی (سردسیر) استان در شهرستان های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند را دارند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از ایرنا، هاتف ممیزی، مدیر امور عشایر استان تهران ، در این باره گفت: هم اکنون عشایر استان تهران در مناطق میانبند (مابین مسیرهای قشلاقی و ییلاقی) حضور دارند و از این جامعه تولید کننده می خواهیم از روز ۲۱ خردادماه به مناطق سردسیر استان عزیمت کنند.

وی افزود: همه ساله عشایر استان از ۱۵ خردادماه حق حضور در مناطق سردسیر را داشتند که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این کوچ حدود یک هفته به تعویق افتاد.

این مقام مسئول با اشاره به بازدید میدانی خود با مدیران ادارت کل منابع طبیعی و محیط زیست از مناطق ییلاقی استان ادامه داد: پوشش گیاهی این مناطق از پتانسیل خوبی برخوردار است و همچنین با توجه به بارندگی بی سابقه امسال مناطق همچنان پوشیده از برف است.

وی از عشایر استان تهران خواست که از کوچ زودهنگام خودداری کنند و از روز ۲۱ خردادماه مسیر ورود به مناطق ییلاقی استان باز خواهد شد.

ممیزی خاطرنشان کرد: عشایر استان تا نیمه شهریورماه به مدت ۱۰۰ روز در مناطق ییلاقی حضور خواهند داشت و سپس کوچ پاییزه خود را آغاز می کنند.

وی تاکید کرد: امسال عملیات مرمت مسیرهای عشایری انجام و در زمان کوچ و استقرار عشایر خدمات بهداشتی، رفاهی و خدماتی مناسب به این جامعه تولید کننده ارائه خواهد شد.

ممیزی با بیان اینکه عشایر استان تهران با ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز استان تهران هستند، افزود: این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی، لبنی و پروتئینی تولید کردند.

استان تهران دارای ۳ هزار خانوار عشایری است

جامعه عشایری این استان تلفیقی از عشایر سایر استان های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب ۴ ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا