۳۳۸ مصوبه در ۱۷۴ جلسه شورای اسلامی شهر فیروزکوه

 نشست خبری شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر فیروزکوه با حضور جمعی از اصحاب رسانه شهرستان در شورای اسلامی شهر فیروزکوه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز،نشست خبری شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر فیروزکوه با حضور جمعی از اصحاب رسانه شهرستان در شورای اسلامی شهر فیروزکوه برگزار شد.

گفتنی است در این مراسم ضمن ارائه خلاصه گزارش عملکرد مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در یکسال گذشته و طرح پروژه‌های سال ۱۴۰۲، به سوالات خبرنگاران و دغدغه‌های شهروندان پاسخ داده شد.

شورایی که بخواهد به دنبال نمایش باشد شورا نیست / ایستادیم تا مشکلات شهر حل شود

محمدرضا شهرآشوب، رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه، در نشست خبری شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اظهار کرد: تا امروز ۱۷۴ جلسه شورا برگزار شد که ۳۳۸ مصوبه داشتیم و ۸۶ جلسه کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، برنامه و بودجه و عمران شهری برای بررسی تخصصی مصوبات نیز برگزار شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه سال گذشته ۴۹ میلیارد مصوب شده بود که در تفریغ بودجه نزدیک به ۹۵ میلیارد تومان محقق شد و امسال هم بودجه ۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مصوب شد که به دنبال تحقق مبلغی بیش از بودجه مصوب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شورایی که بخواهد به دنبال نمایش باشد، شورا نیست، ادامه داد: شورا باید هدفمند باشد و در روزهای ابتدای فعالیت به کار شهردار، اهداف شورا را بیان کردیم؛ به عنوان مثال یکی از اهداف احداث ساختمان برای شهرداری است که پس از سابقه ۱۰۰ ساله شهر شدن فیروزکوه بتواند در یک ساختمان غیراجاره‌ای استقرار داشته باشد.

شهرآشوب تاکید کرد: اجرای آسفالت و جداول از وظایف متداول مدیریت شهری است، برای اصلاح طرح جامع بیش از ۱۵ جلسه با مشاور برگزار کردیم و در استان نیز پیگیر هستیم تا طرح به زودی ابلاغ گردد؛ برای ادامه طرح معبر ۱۸ متری (خیابان مطهری) بیش از ۵۰ نشست در مراجع مختلف ملی و استانی برگزار کردیم تا بتوانیم موافقت مدیران ذیربط برای عبور همسطح از منطقه خط مثلث را اخذ کنیم و ایستادیم تا گره‌های بسیاری باز شده و مشکلات شهر حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر فیروزکوه در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اخذ مبالغ توسط برخی تعاونی‌ها جهت اجرای پروژه‌های شهری گفت: اخذ مبالغ توسط تعاونی‌ها از اعضا، هیچ ارتباطی به شهرداری و شورا برای ارائه خدمات ندارد و اعضا می‌توانند از تعاونی خود پیگیر باشند که این مبالغ به چه دلیل دریافت شده است.

وی به چالش‌های مدیریت شهری اشاره و بیان داشت: از بدو فعالیت شورای ششم قرار بود اداره آب و فاضلاب، بحث فاضلاب شهری را اجرا کند اما عدم اجرای آن، اجرای آسفالت در برخی از نقاط شهر را با مشکل و تأخیر مواجه کرده و در صورت آسفالت معبر و حفاری برای اجرای طرح فاضلاب، بسیاری از منابع شهر که برای اجرای آسفالت هزینه شده به هدر می‌رود.

شوراهای برتر به تأیید استانداری رسید

نیما سراج، نایب رئیس شورای اسلامی استان تهران، در این نشست در خصوص فرآیند انتخاب شوراهای برتر اظهار کرد: از زمانی که تصمیم به برگزاری همایش روز ملی شوراها در شورای عالی استان‌ها گرفته شد، مقرر شد شورای عالی استان‌ها شاخص‌های انتخاب شورای برتر را به شورای استان‌ها و شوراهای شهرستان ارسال کنند و شوراهای شهرستان مأمور شدند یک روستا و یک شهر را به عنوان شورای برتر روستایی و شهری به شورای استان اعلام کنند به صورتی که این انتخاب به تأیید فرماندار شهرستان نیز برسد.

نایب رئیس شورای اسلامی استان تهران ادامه داد: لیست شاخص‌ها در قالب ۳۰ بند روستایی و شهری ابلاغ شد و امتیازها با همکاری شورای بخش و شهرستان بررسی و به استان ارسال شد و در فیروزکوه از هر بخش نیز یک روستا به استان معرفی شد؛ شوراهای شهر و روستای برتر در شورای استان طرح و انتخاب شده و برای تأیید به اداره کل امور شهری و شوراها و اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران ارسال شد.

نماینده شورای شهر در شورای شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: برای انتخاب شورای بخش برتر و شورای شهرستان برتر نیز اظهارنظر شورای شهرستان اخذ نشده و خود شورای اسلامی استان تهران این انتخاب را انجام داد؛ اعضای شورایی که جزو شوراهای برتر بودند و در شورای استان نیز عضو بودند در تصمیم‌گیری انتخاب شورای برتر استان دخالتی نداشتند و سایر اعضا امتیازات را بررسی کردند.

وی به شوراهای برتر اشاره و بیان کرد: شورای اسلامی شهر فیروزکوه، شورای اسلامی روستای سلمان آباد ورامین، شورای بخش آفتاب و شورای شهرستان قدس با نظر شورای استان انتخاب و به ادارات کل شهری و روستایی و شوراهای استانداری ارسال شد و استانداری نیز بررسی میدانی داشتند و تمام ۴۴ شهری که شورا داشتند را نیز بررسی نمودند که در نهایت شوراهای برتر تأیید شد؛ در همایش روز ملی شوراها که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، این شوراها معرفی و تجلیل شدند.

سراج در خصوص مهم‌ترین شاخص‌ها در انتخاب شورای برتر خاطرنشان کرد: برگزاری و حضور منظم اعضا در جلسات، تنظیم و ارسال منظم صورتجلسات به کمیته انطباق، اهتمام در انتخاب شهردار کارآمد، نظارت موثر بر عملکرد شهرداری، پرهیز از دخالت در امور اجرایی و داخلی شهرداری، حضور موثر در جلسات مرتبط با شورا در شهرستان و استان، اشرافیت به قوانین شوراها، اهتمام در رعایت قوانین و مقررات، تعامل موثر با دستگاه های اجرایی، تعامل موثر با مردم، تعامل و همدلی اعضای شورا با یکدیگر، پیگیری مسائل و مشکلات شهر، خلاقیت و نوآوری در پیشبرد امور شهر، اهتمام در رفع مشکلات اقشار ضعیف، پاسخگویی موثر به مردم و آینده نگری در مدیریت شهری از مهم‌ترین شاخص‌ها در انتخاب شورای برتر بود.

شورا یک نهاد ناظر و عمده وظیفه شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است

عباس شجاع، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عمران شهری شورای اسلامی شهر فیروزکوه، در این نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بودجه شهرداری دو ماه قبل از سال جدید برای سال آینده برآورد و بررسی می‌شود که چقدر هزینه از قبیل پرسنلی و حقوق، اجرایی و خدماتی و عمرانی داریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عمران شهری شورای اسلامی شهر فیروزکوه اشاره کرد: تمامی واحدهای درآمدی، عمرانی و خدماتی شهرداری در چندین نشست بودجه پیشنهادی را بررسی می‌کنند؛ بودجه شهرداری امسال به صورت مشارکتی قبل از سال توسط شهرداری و شورا بررسی و سپس برای بررسی دقیق به کمیسیون‌های شورا و صحن شورا ارسال و سپس در صحن شورا تأیید شد.

وی تصریح کرد: پس از طرح لوایح در صحن، تمامی مصوبات شورا به کمیته انطباق ارسال و توسط فرمانداری بررسی و نتیجه آن در صورت عدم مغایرت قانونی برای اجرا به شورا و شهرداری ارسال می‌گردد؛ رقمی از نهاد یا سازمانی به شهرداری داده نمی‌شود و شهرداری نهادی غیردولتی و محلی است و باید از شهر، بودجه خود را تأمین و سپس هزینه کند.

شجاع در ادامه بیان داشت: شهرداری هر شش ماه یکبار گزارش هزینه و درآمد خود را به صورت عمومی منتشر می‌کند که در آن محل درآمدها از عوارضات محلی، مالیات بر ارزش افزوده و … و نحوه و محل هزینه نیز مشخص است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عمران شهری شورای اسلامی شهر فیروزکوه همچنین گفت: شهروندان مطالبات خود را به شورا منتقل و در نظارت و رفع مشکلات شهری مشارکت کنند، شورا یک نهاد ناظر و عمده وظیفه شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است و در امورات داخلی شهرداری ورود نمی‌کند، شورا تأسیس شده تا به عنوان منتخبان مردم، پیگر مطالبات عمومی در مراجع دولتی و مدیریت شهری باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا