مشاور تحصیلی و شغلی:

آموزش مجازی از نظر هزینه به صرفه تر است/داشتن هدف اهمیت دارد

مشاور تحصیلی و شغلی درباره تدریس مجازی اظهار داشت: با رعایت بعضی تکنیک ها می توان کاری کرد که تمام مزایای آموزش مجازی را داشت و از معایب آن جلوگیری کرد؛ مُحَصِل نیاز به یک هدف دارد تا بداند که برای چه چیزی باید درس بخواند و تلاش کند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، سهیل راغب، مشاور تحصیلی و شغلی در خصوص تفاوت تدریس حضوری و مجازی گفت: در تدریس حضوری نکات مثبتی هم برای آموزش دهنده و هم برای دانش آموز وجود دارد که این نکات در آموزش مجازی وجود ندارد؛ برای مثال در آموزش، درصد زیادی در انتقال مطلب از طریق زبان بدن و شیوه های دیگری که به صورت حضوری می توان از آن استفاده کرد می باشد و اصولاً در آموزش مجازی چنین چیزهایی وجود ندارد مگر این که در آموزش مجازی آموزش به صورت تصویری باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی نکات مثبت در آموزش مجازی بیان داشت: عدم حضور فیزیکی در آموزش مجازی را می توان با استفاده از مشارکت بیشتر و استفاده آموزش دهنده از ابزار های الکترونیکی مانند پاورپوینت، بارگذاری ویدیو توسط آموزش دهنده در سایتی که تدریس می کند و غیره جبران کرد تا بهتر با دانش آموز ارتباط برقرار شود؛ درصورتی که در آموزش حضوری، این موارد به پیش زمینه های بیشتری مانند پرژکتور، کامپیوتر و چنین ابزارهایی برای آموزش نیاز است.

راغب در ادامه تصریح کرد: در آموزش حضوری ممکن است محرک های زیادی مانند سایر دانش آموزان وجود داشته باشد که حواس دانش آموز را پرت کند اما در آموزش مجازی تنها چیزی که دانش آموز می تواند در آن فضا به آن توجه کند آموزش دهنده است.

آموزش مجازی از نظر هزینه به صرفه تر است

وی خاطر نشان کرد: مسئله کاهش انرژی و زمان برای رفت و آمد در آموزش مجازی وجود ندارد و به همین خاطر دانش آموزانی که در شهر های مختلف زندگی می کنند و اگر نمی توانند از فضای آموزشی و فضای مشاوره بهره ببرند با استفاده از فضای مجازی، در هر شهری که زندگی می کنند می توانند در آموزش مجازی شرکت کند.

مشاور تحصیلی و شغلی با بیان این که آموزش مجازی از نظر هزینه به صرفه تر است افزود: در مقایسه آموزش مجازی و حضوری، مسئله هزینه هم مهم است؛ در آموزش حضوری برای رفت و آمد مُدَرِس (به خصوص شهرهایی که به امکانات آموزشی دسترسی درستی ندارند)، مکان آموزشی، هزینه تدریس و تجهیزاتی که استفاده می شود باید توسط دانش آموزان پرداخت شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در آموزش مجازی به دلیل این که رفت و آمد و مکان برای تدریس حضوری وجود ندارد و علاوه بر این هر کسی از هر شهر می تواند به آموزش مجازی دسترسی پیدا کند این هزینه بر تعداد دانش آموزان بیشتری تقسیم می شود و بنا بر این هزینه ها بسیار کمتر است.

مجازی شدن آموزش باعث می شود که کمی وسواس آموزش دهنده افزایش پیدا کند

راغب در ادامه خاطر نشان کرد: آموزش مجازی می تواند آن طور که باید اثر بخش نباشد به دلیل این که در آموزش حضوری آموزش دهنده می توانست در بعضی مواقع از حواس پرتی دانش آموز جلوگیری کند اما در آموزش مجازی اگر کسی نخواهد به درس توجه کند خیلی راحت تر می تواند این کار را انجام دهد.

مشاور تحصیلی با اشاره به این که مجازی شدن آموزش باعث می شود که کمی وسواس آموزش دهنده افزایش پیدا کند گفت: اکثر معلم ها و مشاوران با شروع آموزش مجازی سخت گیر تر شدند و بیشتر از دانش آموزان پرسش می کنند و تلاش می کنند دانش آموزان بیشتر درگیر مباحث درسی شوند و از این جهت توانستند تا حدودی حواس پرتی دانش آموز را کنترل کنند.

ضرورت داشتن هدف برای تحصیل

وی افزود: با رعایت بعضی تکنیک ها می توان کاری کرد که تمام مزایای آموزش مجازی را داشت و از معایب آن جلوگیری کرد؛ می توان با مشاوره تحصیلی و شغلی صحیح و دادن بینش درست به دانش آموز که از طریق مشاوره و پشتیبانی مجازی هم قابل وصول است، آن موقعیتی که برای دانش آموز در فضا و آموزش مجازی برای عدم توجه به درس پیش می آید را مدیریت کرد.

سهیل راغب با تاکید بر اهمیتِ داشتن هدف اشاره داشت: دانش آموزان و کسانی که تحصیل می کنند جدا از درس خواندن نیاز به یک هدف دارند و نیاز دارند بدانند که برای چه چیزی باید درس بخوانند و تلاش کنند؛ بنده همیشه تغییر و تاثیر هدف را در کار مشاهده کردم؛ پس مُحَصِل ها جدا از رشته و مکانی که در آن تحصیل می کنند هدفی داشته باشند و با توجه به مسیرشان تلاش کنند؛ همچنین یک مشاور و یا یک همراه خوب داشته باشند تا بتواند به مُحَصِل در رسیدن به هدفش کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا