در نشست بانوان نقش‌آفرین دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه:

ارزش جنسیتی در قرآن مطرح نیست

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: قرآن کریم نگاه مردان به زنان مبتنی بر میل را رد و بر شاخص عدالت تاکید می‌کند. نیاز به آموزش پسران و مردان داریم تا رویکرد محبت آمیز احترام گونه انسانی به زن در آنها نهادینه شود.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ در روز اول پنجمین نشست حضوری مسئولین امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در واحد فیروزکوه، کارگاه زن در قرآن با سخنرانی حجت الاسلام دکتر مجید دهقان عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

وی برای بررسی موضوع زن در قرآن اظهار کرد: زن را تنها در ترجمه نمی‌توان فهم کرد و برای بررسی دقیق نیاز به دو گام داریم: مطالعه و بررسی دقیق شرایط اجتماعی فرهنگی جامعه عرب که قرآن نازل شد و سیاست جنسیتی قرآن در جامعه عرب و در گام دوم اینکه در حال حاضر چه بهره‌ای از مباحث قرآنی در موضوع زن خواهیم برد و چگونه آسیب‌های این حوزه را بهبود می‌بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین دهقان با توصیف زن و مرد در جامعه عرب افزود: اگر چه جامعه عرب قبیله محور بود و خانواده به معنای مستقل معنا نداشت قرآن با ادبیات پدر مادر فرزند وارد شد. زن و مرد به معنای انسانی در قرآن بیان شد. بسیاری از واژه‌هایی که در آن زمان برای زنان استفاده می‌شد در قرآن منسوخ شد و واژه‌هایی که بار انسانی و کرامت گونه داشت برای زنان استفاده شد.

وی ادامه داد: قرآن نسبت به مسئله زنان حساس است نه نسبت به مادر یا همسر. در قرآن خود زن مهم است در صورتیکه در جامعه آن زمان اصل قبیله بود و بزرگان قبیله تصمیم گیران اصلی و ازدواج هم در جهت تولید نسل مهم بود. سیاست جنسیتی قرآن از طریق اصلاح مردانگی پیش رفته است مردان را مخاطب قرار داده است برای اینکه مشکل مردان بودند و قدرت و زور در دست آنها بود.

حجت الاسلام دهقان خاطرنشان کرد: قرآن نگاه مردان به زنان مبتنی بر میل رد می‌کند و بر شاخص عدالت تاکید می‌کند. سیاست برابری جنسیتی دنیای غرب سیاست حذف مردانگی در خانواده را به همراه داشته است و سبب شده شکست‌های زندگی آنان به فضای کاری کشانده شود. نیاز به آموزش پسران و مردان داریم تا رویکرد محبت آمیز احترام گونه انسانی به زن در آنها نهادینه شود.

ارزش جنسیتی در قرآن مطرح نیست

در پنل سوم روز اول پنجمین نشست حضوری بانوان نقش آفرین دانشگاه آزاد اسلامی در واحد فیروزکوه، دکتر زهره خوارزمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کارگاهی با عنوان زن در اسناد بین الملل به معرفی و تشریح اسناد و نهاد‌های بین‌المللی زنان پرداخت.

خوارزمی افزود: سازمان ملل متحد از کشور‌های عضو استاندارد‌های جهانی را برای دستیابی به برابری جنسیتی تعیین و از دولت‌ها و جامعه مدنی اجرای سیاست ها، برنامه‌ها و خدمات مورد نیاز برای اطمینان از اجرای موثر استاندارد‌های خودشان در سراسر جهان پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این اسناد، سند کنفرانس جهانی حقوق زنان پکن است که از سال ۱۹۹۵ تا کنون اجرای مصوبات آن در کشور‌ها مستمرا پیگیری می‌شود. کلمات کلیدی این سند فعال برای از بین بردن فقر، برابری آموزش، بهبود و برابری سلامت، از بین بردن خشونت، رعایت حقوق بشر، دسترسی به رسانه‌ها و.. برای زنان تنظیم شده است.

وی افزود: آموزش جنسی همه جانبه در اسناد بین الملل قرار گرفته است تا با رد دو گانه زن و مرد بودن هویت جنسیتی مبتنی بر تمایل جنسی فردی را تاکید کند.

خوارزمی در جمع بندی آنچه امروز عرصه بین الملل در حوزه جنسیت پیش می‌برد بیان کرد: ترویج و تشویق افراد به انتخاب هویت جنسیتی متنوع مبتنی بر تمایلات جنسی متکثر تهدیدی به نهاد‌های اصلی جامعه مانند خانواده و ارزش‌های انسانی و فرهنگی و تمدنی است که توجه و هشیاری قشر نخبه جامعه برای مواجهه و جهت دهی درست در این خصوص را می‌طلبد.

منبع: ایسکانیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا