امکان گشایش در«نمرود»/ ادامه واکنش‌ها به حق آبه گرمسار و فیروزکوه

ماجرای سد نمرود که منبعی مهم برای تأمین آب جنوب شرقی تهران و شمال غربی استان سمنان محسوب می‌شود مورد مناقشه است اما در هفته اخیر دوباره واکنش‌ها بین مسئولان دو منطقه اوج گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از مهر، این روزها صحبت از گشایش مشکلات زیاد مطرح می‌شود و مردم این کلمه را هم به دایره لغاتشان افزوده‌اند اما آیا امکان دارد که در جنوب شرقی استان تهران و شمال غربی استان سمنان نیز گشایشی از نوع رفع مشکل آب بین شهرستان‌های فیروز کوه و گرمسار رخ دهد؟ موضوعی که یک مطالبه و حق مردمی برای مردم هر دو استان است و این مهم سال‌ها دست مایه بازی‌های سیاسی قرار گرفته حال آنکه مردم تنها می‌خواهند قانون درباره این حق آبه اجرا شود. ماجرا از سال‌های پیش شروع شد و آن هم اختلاف بین حق آبه سد نمرود که در درون استان تهران قرار دارد اما یکی از منابع تأمین آب گرمسار، ایوان کی و آرادان بوده است. از سویی برخی مسئولان فیروزکوه می‌گویند این سد در منطقه ما قرار دارد و حق بهره برداری از آن برای ما وجود دارد.

از سوی دیگر مسئولان استان سمنان معتقد هستند که با احداث سد جلوی حق آبه ای که به طور سنتی با آن کشاورزی می‌شده، گرفته شده است. سال‌ها است که این ماجراها دست مایه‌ای برای صحبت‌ها و واکنش‌های نمایندگان دو استان در مجلس بوده و هیچ وقت هم مشکل اساسی رفع نشده است.

واکنش‌های تند شروع شد

در هفته جاری اما واکنش‌ها به موضوع نمرود دوباره بالا گرفته است ماجرا از آنجا شروع شد که خبری از قول سید احمد رسولی نژاد نماینده فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی پخش شد که از اولتیماتوم یک هفته‌ای برای حل این مشکل خبر می‌داد.

در این خبر از قول رسولی نژاد آمده است: درباره سد نمرود با دولت حرف داریم سهمیه آب فیروزکوه کم است اگر نمایندگان دوره قبل کوتاه آمده‌اند به من ارتباط ندارد تا آنجا که بتوانیم چانه زنی می‌کنیم اما اگر نشد از حق مردم دفاع خواهیم کرد تا هفته آتی باید تکلیف سهمیه آب نمرود مشخص شود.

نمرود آب شرب ندارد

در مقابل سخنان نماینده دماوند و فیروزکوه، این بار نماینده گرمسار و آرادان در مجلس یازدهم درباره این موضوع می‌گوید: سد نمرود برای منطقه ما بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود و حق آبه این سد کشاورزی بوده و ۹۰ میلیون متر مکعب آن حق گرمسار است.

اردشیر مطهری بیان کرد: بر خلاف شایعات اصلاً این سد حق آبه شرب ندارد که بخواهند به تهران بدهند البته رئیس جمهور تلاش کرده بود که برای سرخه حق آبه بگیرد که موفق نشد در نهایت به آنها هم در پایین دست سد یعنی بعد از سد مجوز داده شد چاه بزنند و برای سرخه آب ببرند و اتفاقاً چون تهرانی‌ها منافعی در این سد ندارند و این سد فقط در حوزه آنها قرار دارد، تلاش چندانی نکرده‌اند و ما باید انرژی بیشتری بگذاریم.

وی با اشاره به دریافت اعتباراتی از وزارت نیرو، می‌افزاید: بنده تا کنون با مدیران زیادی در این رابطه جلسه داشته‌ام با بانک نیز جلساتی داشته و از آنها خواسته‌ایم تسهیلات لازم را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دهد گره این سد در حال باز شدن است.

حال باید دید این وعده‌های گشایشی که نماینده‌های مجلس می‌دهند در کنار همه تهدیداتی که انجام شده، چقدر می‌تواند با همراهی دولت به واقعیت بپیوندد و آیا سرانجام پس از دو دهه شاهد خواهیم بود که پرونده نمرود و حق آبه آن بسته شود؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا