حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج عنوان کرد:

“انفاق و صبر در راه خدا”، ویژگی‌ شاخص امام حسن مجتبی علیه السلام

کارشناس مذهبی گفت: ویژگی انفاق امام حسن مجتبی (ع) درس بزرگی برای ما است، اینکه اگر می‌خواهیم آخرت آباد و سعادت‌مند داشته باشیم باید انفاق در راه خدا را خیلی جدی بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج کارشناس مذهبی ضمن عرض تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، گفت: مشهورترین لقب امام حسن (ع) در بین القاب ایشان، لقب “مجتبی” است و این لقب، جامع همه القاب نیک است.

حجت الاسلام سراج افزود: مجتبی به معنای برگزیده می‌باشد، یعنی شخصیتی که خدا و پیامبر او را انتخاب کردند و برگزیدند.

کارشناس مذهبی با اشاره به سبک زندگی و ویژگی‌های امام حسن مجتبی (ع) بیان داشت: در این خصوص در تاریخ و متون روایی ما مطالب زیادی ذکر شده است، اما یکی از خصوصیات اخلاقی حضرت که به این لقب هم مشهور بودند “حُسن خُلق” ایشان بوده، که این ویژگی همان حلقه مفقوده در جامعه امروز و خانواده‌ها می‌باشد.

وی تصریح کرد: ویژگی دیگر امام حسن مجتبی (ع) “هلم” ایشان بوده، هلم به معنای بردباری است اما با صبر تفاوت دارد، صبر نوعی بردباری در برابر سختی‌هایی که در زندگی پیش می‌آید است، مانند صبر در برابر مصیبت، معصیت، صبر در برابر طاعت خداوند _انسان بخواهد طاعت خدا را به جای آورد باید شخصیت صبور و مقاومی داشته باشد وگرنه از انسان‌های سست عنصر اطاعت خدا بر نمی‌آید_ و … ؛ اما هلم بردباری در برابر جاهلان و نادانان است.

حجت الاسلام سراج درباره ویژگی هلم افزود: امروزه هم افرادی هستند که به دلیل ضعف تربیت اخلاقی، با مردم به گونه‌ای بد رفتار می‌کنند و بد سخن می‌گویند؛ در عصر امام حسن مجتبی (ع) نیز آن حضرت بارها با افرادی مواجه شد که ایشان را مورد اهانت قرار دادند، ولی امام با هلم از کنار این موارد عبور کرد و حضرت گاهی هم آن افراد را مورد مهر و عطوفت خود قرار می‌داد و مایه هدایت آنها می‌شد.

کارشناس مذهبی در ادامه گفت: از دیگر ویژگی‌های امام حسن (ع) صبر آن حضرت است، مخصوصاً در برابر ناملایمات و مسائل اجتماعی و سیاسی که در عصر ایشان پیش آمد و آن حضرت صبوری کرد تا بتواند اسلام را از آن گذر تاریخی حساس نجات دهد و حفظ کند.

وی عنوان کرد: تواضع و فروتنی حضرت امام حسن مجتبی (ع) هم در برابر خدا و هم در برابر مردم، بسیار بسیار مثال زدنی است و ما باید در زندگی خود از این پیشوای بزرگ درس بگیریم؛ عبادت عاشقانه و خاضعانه، نماز‌های بسیار عاشقانه و نافله‌های حضرت مخصوصاً نافله شب ایشان، توجه حضرت به مسئله حج _که در تاریخ ذکر شده امام حسن مجتبی (ع) ۲۵ بار با پای پیاده به زیارت خانه خدا مشرف شدند_ از دیگر ویژگی‌های آن حضرت می‌باشد.

کارشناس مذهبی افزود: توجه حضرت به مسئله حج و اینگونه مشرف شدن ایشان به این زیارت، گویای رازهایی است که در زیارت خانه خدا وجود دارد که خیلی از افراد ممکن است نسبت به آن آگاه نباشند و یا انتقادهایی کنند.

حجت الاسلام سراج بیان داشت: شجاعت امام حسن (ع) بسیار مثال زدنی است، و توجه امام حسن مجتبی (ع) به بحث تربیت فرزندان، ۶ نفر از فرزندان امام حسن (ع) جزو شهدای کربلا هستند، این امر نشان می‌دهد که امام حسن مجتبی چگونه در تربیت فرزندان موفق بوده و توجه ویژه داشته است؛ و ویژگی‌های بسیار دیگری نیز از امام حسن مجتبی (ع) وجود دارد.

وی درباره اینکه چرا به امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت گفته می‌شود، اذعان داشت: این موضوع به یکی دیگر از ویژگی‌های آن حضرت یعنی توجه ویژه امام حسن مجتبی (ع) به انفاق در راه خدا بوده است برمی‌گردد، به گونه‌ای که در روایت آمده که آن حضرت حداقل ۲ بار تمام اموال و چندبار نصف اموال خود را در راه خدا انفاق کرده است.

کارشناس مذهبی افزود: ویژگی انفاق امام حسن مجتبی (ع) درس بزرگی برای ما است، اینکه اگر می‌خواهیم آخرت آباد و سعادت‌مند داشته باشیم باید انفاق در راه خدا را خیلی جدی بگیریم.

حجت الاسلام سراج با اشاره به اینکه “نرمش قهرمانانه و صلح امام حسن (ع)، عامل حفظ و زمینه سازی قیام عاشورا شد”، گفت: امام حسن (ع) در زمان خود قیامی را علیه حاکم آن زمان، یعنی معاویه _که معاویه فردی بسیار فریب‌کار، سیاست‌مدار و زرنگ بود و این زرنگ بودن را در مسیر شیطان و دنیا استفاده‌ می‌کرد_ شکل داد و لشکر فراوانی تدارک دید، زیرا معاویه به فساد و تباهی‌ گری می‌پرداخت و به گمراهی مردم اصرار می‌ورزید.

کارشناس مذهبی افزود: اما معاویه با همان زور و تزویری که داشته توانست اکثر فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی (ع) را شبانه از لشکر امام جدا کند، به گونه‌ای که _در بعضی تواریخ آمده_ تعداد افراد لشکر امام حسن (ع) حتی کمتر از شهدا کربلا بوده؛ حضرت دیدند که اگر با این وصف بخواهند به قیام خود ادامه دهند معاویه همه را به قتل می‌رساند و با همان فریب‌کاری که داشته، جامعه را کاملاً در سیطره فرهنگی خود در‌‌می‌آورد.

وی خاطر نشان کرد: بنا بر این امام حسن مجتبی (ع) به این تشخیص رسیدند که چاره‌ای جز صلح با معاویه نیست، و این صلح هم یک نرمش و صلح قهرمانانه بوده، تا شرایط برای آینده که به قیام کربلا منتهی شد، فراهم شود.

حجت الاسلام سراج اظهار داشت: در زمان امام حسین (ع) هم یزید شرایط پدر خود معاویه را نداشت، یزید انسان نادانی بوده و حتی سفارش‌هایی هم که معاویه درباره مدارا با امام حسین (ع) به یزید کرد حتی یزید به این هم توجه نکرد؛ و با اینکه امام حسین (ع) یاران کمی داشت اما می‌دانست که پیام قیام او به همه عموم مسلمانان می‌رسد و مسلمانان راه ایشان را ادامه می‌دهند.

وی درباره اصل پیام و هدف امام حسن در نحوه مدیریت امور سیاسی و اجتماعی دوران امامت خود، گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی که در عصر امام حسن (ع) وجود داشته، حضرت می‌دانست که اگر در آن شرایط قیام کند، خود حضرت و مسلمانان آسیب می‌بینند و نتیجه لازم حاصل نمی‌شود.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: بنا بر این یکی پیام‌های تعامل و صلحی که حضرت پذیرفتند این است که شرایط عصر خود را همیشه بسنجیم و آنگاه اقدام کنیم، تا مسلمانان و اسلام حفظ بماند و شرایط را برای آینده فراهم کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا