حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج عنوان کرد:

“تواضع و فروتنی” ویژگی شاخص حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

کارشناس مذهبی گفت: در تاریخ بر حسب آنچه که مطرح میشود، در میان دیگر ویژگی های نیک فراوان امام رضا علیه السلام، تواضع و فروتنی ویژگی شاخص آن حضرت می باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج، کارشناس مذهبی ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، درباره القاب آن حضرت گفت: القاب مختلفی برای حضرت رضا (ع) از جمله لقب “رضا”، “زکی” _به معنای طاهر و پاکیزه- “رئوف”، “صدّیق” و لقب “عالم آل محمّد (ص)” و لقب معروف “غریب الغربا” را ذکر کردند؛ اما معروف ترین لقب حضرت، “رضا” است.

وی درباره لقب “رضا” برای حضرت علی بن موسی الرضا، بیان داشت: شخصی به امام جواد (ع) پسر بزرگوار امام رضا (ع) عرض کرد که ما شنیده ایم لقب “رضا” را مامون عباسی به پدر شما نسبت داده است، امام جواد (ع) در پاسخ فرمودند که به خدا سوگند دروغ میگویند، پدرم بدین جهت به لقب “رضا” معروف شد که هم خدا، هم پیامبر و هم ائمه قبل و بعد از ایشان از پدرم راضی بودند.

کارشناس مذهبی افزود: امام جواد (ع) در ادامه فرمودند که بقیه ائمه هم مقام “رضا” را داشتند اما پدرم کسی بود که علاوه بر خدا، پیامبر و ائمه، حتی دشمنان ایشان هم از ایشان راضی بودند.

حجت الاسلام سراج با اشاره به سخنی از حضرت آیت الله جوادی آملی درباره لقب “رضا”، عنوان کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند که امام رضا (ع) از این جهت به لقب “رضا” معروف شدند که خداوند اینطور مقرر کرد که هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست پیدا نمیکند، مگر به رضایت و وساطت امام رضا (ع)؛ و همچنین هیچ نفس مطمئنه ای مگر با رضایت و وساطت امام رضا (ع)، به مقام راضی و مرضی نمیرسد.

وی اظهار داشت: در ادامه آیت الله جوادی آملی فرمود که لذا امام رضا (ع) نه اینکه فقط خود به این مقام “رضا” رسیده است، بلکه چون با اذن خداوند دیگران را هم به این مقام ها میرساند، از این جهت ملقب به “رضا” شده است.

حجت الاسلام سراج در ادامه درباره لقب “رئوف” گفت: رئوف به معنای بسیار مهربان است؛ این مهربانی و رافت در همه ائمه بوده است اما عرفا هم یک نکته ای را که بیان کردند این بود که ما رافت امام رضا (ع) را حتی از طریق روح و با احساس خود درک کنیم.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: یک جلوه درک کردن این رافت این است که وقتی انسان وارد حرم آن بزرگوار میشود این رافت و مهربانی را حس میکند و احساس میکند که چه قدر مورد توجه و لطف حضرت رضا قرار گرفته است.

وی درباره ویژگی های امام رضا (ع) اذعان داشت: امام رضا (ع) دارای ویژگی های متعددی بودند، همچون زهد و عبادت، تواضع و فروتنی، ادب و اخلاق، جود و بخشش، انفاق و صدقات، کم خوراک و کم خواب بودن _که بیشتر خود را برای عبادت خداوند و خدمت به مردم قرار میدادند_ توجه به حقوق کارگران از ویژگی های امام رضا (ع) بوده است.

کارشناس مذهبی افزود: از دیگر ویژگی های آن حضرت میتوان به توجه به قرآن کریم، نماز اول وقت و حتی اقامه عزای امام حسین (ع)، و روزه گرفتن در بسیاری از ایام، اشاره کرد.

حجت الاسلام سراج با اشاره به ویژگی شاخص حضرت علی بن موسی الرضا (ع) خاطر نشان کرد: در تاریخ بر حسب آنچه که مطرح میشود، در میان دیگر ویژگی های نیک فراوان امام رضا علیه السلام، تواضع و فروتنی ویژگی شاخص آن حضرت می باشد.

کارشناس مذهبی درباره لقب “عالم آل محمّد (ص)” امام رضا علیه السلام، بیان داشت: ۲ امام معصومِ قبل از حضرت رضا علیه السلام، یعنی امام موسی کاظم (ع) پدر بزرگوار امام رضا (ع) و امام جعفر صادق (ع) این لقب را به ایشان دادند.

وی افزود: حتی وقتی مامون عباسی، جلسه مناظره امام رضا (ع) با دانشمندان ادیان مختلف را با هدف قرار دادن امام رضا (ع) در یک چالش علمی و به دنبال آن پایین آوردن جایگاه ایشان با عدم توانایی پاسخگویی امام رضا، برگزار کرد، اما نقل شده که امام رضا (ع) در آن مناظره به سوالات هر فردی به زبان خود او و با استناد به کتاب آسمانی آنها پاسخ میداد؛ حتی دشمنان آن حضرت _و مامون عباسی_ هم به لقب “عالم آل محمّد” امام رضا (ع) اعتراف کردند.

حجت الاسلام سراج اظهار داشت: روایت شده است که وقتی امام موسی کاظم (ع) فرزندان خود را درباره امام رضا (ع) سفارش میکردند فرمودند که فرزندانم، این علی _امام رضا (ع)_ برادر شما، عالم آل محمّد است، پس هر سوالی دارید از او بپرسید و هرچه را برای شما بیان میکند آن مطالب را حفظ و نگهداری کنید، که شنیدم پدرم جعفر بن محمّد _امام صادق (ع)_ چندین بار به من فرمود که این پسر عالم آل محمّد است.

وی در پایان درباره ابعاد وجودی شخصیت امام رضا (ع) و الگو قرار دادن آن حضرت و پیروی از ایشان، عنوان کرد: هم عنایت معنوی حضرت رضا علیه السلام به دوستان و شیعیان ایشان زیاد است، و هم سیره و روش آن بزرگوار از نظر اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، معنوی و عبادی بسیار بسیار پُر بار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا