رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تشریح کرد؛

خسارات زیست محیطی احداث جاده لزور به بندپی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه گفت: احداث جاده قطعا منجر به تخریب زیستگاه و قطع ارتباط بین زیستگاه‌ها و جمعیت گونه‌های حیات وحش شده و از طرفی می‌تواند آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای گونه‌ای با ارزش را بالا ببرد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، فرشاد فیروزنیا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه در خصوص احداث جاده لزور به بندپی گفت: اثرطبیعی ملی تنگه واشی در شرق استان تهران، درحوزه استحفاظی شهرستان فیروزکوه و در حدود ۹ کیلومتری روستای جلیزجند به عنوان تنها اثر طبیعی ملی و قطب گردشگری (بوم‌گردی گسترده) استان محسوب می‌شود. بدیهی است هر گونه توسعه انسانی بدون توجه به توان اکولوژیکی و بدون انجام مطالعات اثرات زیست محیطی منجر به تخریب و خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود که خود می‌تواند ارزش حفاظتی و گردشگری این اثر طبیعی ملی را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه با اشاره به حضور گونه‌های شاخص حفاظتی در سطح ملی و جهانی همچون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه گوش، کل و بز، قوچ و میش، کبک و همچنین پوشش گیاهی منحصر به فرد از گونه‌های مرتعی استپی همچون ارس یا سرو کوهی، بادام کوهی و انواع گون و سایر گونه‌های با ارزش علوفه‌ای در این منطقه، اذعان داشت: در صورت احداث جاده تحت هر عنوانی ساختار این زیست بوم حساس و کارکرد اکولوژیکی آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیروزنیا با تاکید بر این که جذب گردشگر (بوم‌گرد طبیعی) منجر به رشد اقتصادی منطقه می‌شود، بیان داشت: این امر یکی دیگر از مهم ترین پتانسیل‌های طبیعی منطقه است که در صورت احداث جاده با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تاکید می‌کند: احداث جاده قطعا منجر به تخریب زیستگاه و قطع ارتباط بین زیستگاه‌ها و جمعیت گونه‌های حیات وحش شده و از طرفی می‌تواند آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای گونه‌ای با ارزش را بالا ببرد.

وی تصریح می‌کند: احداث جاده منجر به افزایش تردد جوامع غیر بومی به خصوص متخلفین شکار شده و دسترسی متخلفین را به زیستگاه‌های حساس افزایش می‌دهد.

فیروزنیا در ادامه خاطر نشان کرد: اذعان دارند جاده عشایری است و قرار است ماشین‌های آفرود از آن عبور کنند و از تهران به مازندران برسند، اما احداث همین جاده آفرود، عین خیانت به محیط زیست است؛ این منطقه یکی از مهمترین مناطق عشایری است و احداث این جاده با نابودکردن چراگاه‌ها، عشایر را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد.

رییس اداره محیط زیست فیروزکوه با بیان اینکه هر گونه توسعه در داخل یا مجاورت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، نیازمند انجام مطالعات ارزیابی توان اکولوژیکی، ارزیابی اثرات زیست محیطی و تایید کمیته ارزیابی اثرات استان و سازمان حفاظت محیط زیست است، اشاره داشت: بر اساس طرح مدیریت اثر طبیعی ملی تنگه واشی که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده، محدوده‌های اطراف تنگه واشی از مهم ترین زیستگاه‌های منطقه بوده که تخریب و ایجاد هر گونه توسعه انسانی منجر به تخریب زیستگاه و کاهش ارزش اکولوژیکی منطقه شده که همه ما به عنوان مسئول باید پاسخگوی نسل کنونی و آینده باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا