یادداشت؛

خلا ایده پردازی در برگزاری عزاداری سیدالشهداء از سوی مسئولین در فیروزکوه

تاثیر بی تدبیری مسئولین و بی برنامه بودن نهادهای دولتی در سطح شهرستان فیروزکوه برای اجرای مراسمات با وجود شیوع ویروس کرونا قابل تامل است.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، محرم امسال با شیوع بیماری کرونا در جهان با حاشیه های بسیاری همراه بود. از بی تدبیری های مسئولین در سطح کشور و گلایه های متعدد مداحان گرفته تا دلسوزی های ریاکارانه عده ای برای جان مردم در هیئت ها و مراسم عزاداری ها!

تاثیر بی تدبیری مسئولین و بی برنامه بودن نهادهای دولتی در سطح شهرستان فیروزکوه برای اجرای مراسمات با وجود شیوع ویروس کرونا قابل تامل است.

از سوی ستاد ملی کرونا برگزاری مراسم های عزاداری در فضای بسته دو روز مانده به محرم ممنوع اعلام شد و شاید بسیاری از برنامه های هیئات مذهبی با این تغییر برنامه به شدت بهم ریخت ولیکن بی توجهی و غفلت مسئولین اجرایی در فیروزکوه زمانی برجسته می شود که با شروع ماه محرم با قدم زدن در شهر احساس نمی شد ماه عزای سید و سالار شهیدان است.

به جز چند پرچم سیاه در برخی نقاط شهر هیچ جایی از شهر فضای ماه عزای حسینی نبود و حتی برخی نهادهای دولتی از نصب پرچم سیاه در ورودی ادارات خود غفلت کردند. این امر نشان از خلا ایده پردازی نهادهای دولتی در اجرای مراسم های مذهبی در زمان غیرعادی یا بعضاً بحرانی دارد.

برپایی موکب ها و پخش نذورات ممنوع اعلام شد ولی پخش مداحی از چند موکب و جمع آوری نقدی نذورات مردم چه خطری برای سلامت مردم خواهد داشت؟

در حالی که فضای باز در شهرستان کم نیست و برنامه ریزی برای اجرای مراسم های عزاداری در فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی کار سختی به نظر نمی رسید یا اجرای مدل چهارپایه خوانی مداحانی همچون محمود کریمی، مهدی رسولی و غیره امر ناممکن نبوده و نیست، همان طور که در شهرهای دیگر این امر محقق شد.

برخی هیئت ها در شهرستان اعلام کردند در ماه محرم در هیئت بسته است! راحت ترین و ساده ترین راه، عدم برگزاری مراسم های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) بود که برخی هیئت ها برگزیدند. قطعاً انتظار نمی رود با توجه به ممنوعیت برگزاری مراسم در فضای بسته، این اقدام از سوی هیئت ها انجام گیرد ولیکن با قدری تامل راه هایی برای ایجاد فضای معنوی بیشتر در شهرستان وجود داشت.

اگر در این شرایط مردم نمی توانند پای سفره امام حسین (ع) بیایند مسئولین موظف هستند در راستای اجرای شعائر دینی که وظیفه هر مسلمانی است، سفره امام حسین (ع) را در هر کوچه و خیابانی برای مردم پهن کنند!

غنیمت ندانستن یکی از بهترین زمان ها برای تربیت فرهنگی جامعه در شرایط کنونی بی شک از بی بصیرتی مسئولین است. بدون تردید برای جماعتی که هر زمان فرصت داشته اند، سعی کردند سر راه هیئت ها سنگ اندازی کنند، وضعیت کرونا دستاورد خوبی داشته که با کمترین تلاش بیشترین نتیجه را به دست آورند.

این خلا ایده پردازی و عدم برنامه ریزی صحیح از سوی نهادهای دولتی در دو شب اول ماه محرم بسیار مشهود بود. بعد از گذشت دو شب از محرم، مردم که امیدی به تدبیر مسئولین شهرستان نداشتند دست بکار شدند و خود مجالسی محدود در برخی پارک های شهرستان برگزار کردند، با حرکت جهادی کانون بسیج مداحان حسینیه سیار در شهرستان به راه افتاد، پویش هر خانه یک حسینیه در شهرستان جان گرفت! با توجه به گذشت چند روز از دهه اول محرم می طلبد حرکت های جهادی در راستای برگزاری مراسمات محرم بیش از پیش حمایت و اجرایی شود.

هرچند متولی اصلی عزاداری سیدالشهداء (ع) مردم هستند اما فضاسازی سطح شهر تنها به تلاش مردم منحصر نمی‌شود و می‌طلبد ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف خصوصاً شهرداری‌ها بسیاری از محدوده‌های شهری و تبلیغاتی خود را در این حوزه فعال کنند.

گفتنی است تنها اقدامی که در شهرستان از سوی برخی نهادها قابل ستایش و قدردانی است جمع آوری نذورات مردم از سوی مجمع خیرین سلامت برای تهیه دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امام خمینی (ره) بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا