درد دل مستقیم معلولان فیروزکوهی از زبان خودشان

معلولان روش زندگی خود را بلدند و خداوند در همه مراحل زندگی به ایشان کمک می کند و اگر محدودیتی در جسم معلولان ایجاد شده همچنان در حال سپری کردن زندگی خود می باشند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، به مناسبت روز جهانی معلولین اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه نشستی ترتیب داد تا معلولان و خبرنگاران شهرستان در این اداره حضور پیدا کنند و معلولین شهرستان مشکلات و انتقادات خود را بیان کنند.

علی اصغر عموزاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه در در ابتدای جلسه ضمن خوشامدگویی و تبریک روز معلول اظهار کرد: ما سعی داریم این روز را نه ازجهت نمایش بلکه به جامعه بزرگی که در آن زندگی می کنیم بگوییم در این جامعه افرادی هستند که معلولند اما معلولیت را محدودیت نمی دانند و مثل افراد دیگر جامعه  و بلکه قوی تر زندگی می کنند و نیاز به ترحم ندارند و چیزی از افراد دیگر جامعه کم ندارند.

وی گفت: معلولان روش زندگی خود را بلدند و خداوند در همه مراحل زندگی به ایشان کمک می کند و اگر محدودیتی در جسم معلولان ایجاد شده همچنان در حال سپری کردن زندگی خود می باشند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه بیان داشت: به خاطر بیماری منحوس کرونا ما نمی توانیم آن مراسمی که شایسته و بایسته است برای معلولین برگزار کنیم اما امروز نمایندگانی از هر گروه معلولیت از گروه های ذهنی، جسمی حرکتی، ناشنوا و روشندل، اوتیسم و ام اس  را در این جا دعوت کردیم تا اگر خواسته و یا انتقادی دارند بتوانند مطرح کنند تا این جلسه مقدمه ای باشد برای حل مسائل مشکلاتی که برای معلولین وجود دارد.

در ابتدا خانم قدیریان که فرزندشان آناهیتا قدیریان معلول ذهنی می باشدند و جزو خانواده های هستند که صفر تا صد برای فرزند معلول خود فعالیت از خود گذشتگی کردند در صورتی‌که می‌توانستند دختر خود را به مراکز نگهداری واگذار کنند اما این کار را نکردند و با توجه به معلولیت شدید ذهنی دخترشان از بدو تولد هم‌چنان به عنوان مادر در کنار فرزند خود هستند و به جایی رساندند که آناهیتا الان اشعار حافظ و قرآن را از حفظ می خواند صحبت را شروع کرده و ضمن قدر دانی از ریاست اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه گفت: با توجه به اینکه اغلب مددجویان از خانواده های کم درآمد هستند، مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود در مقایسه با هزینه درمان و دارو و تغذیه بسیار ناچیز است و فقدان مکان و فضای آموزشی که باعث آتل و باطل ماندن این مددجویان می شود چرا که دولت یارانه معلولان نمی دهد و در صورت اخذ وام پرداخت آن بسیار مشکل می باشد.

وی افزود: از جمله کمبود ها در زمینه نابینایان شهرستان فیروزکوه، آموزش خط بریل مخصوص نابینایان است که باید مربی از استان تهران معرفی شود تا بتواند این خط را آموزش دهند تا معلولان از محرومیت در بیایند.

خانم قدیریان اضافه کرد: بهتر است در مورد معلولین اولویت بندی شود که کدام معلول واجب تر است معلولی که نیازمند دارو و مراحل درمانی پرهزینه است جزو اولویت محسوب می شود که جهت کنترل بیماری باید هزینه بیشتری بپردازد و مشکل دیگری که وجود دارد این است که اگر خودمان پیگیری نکنیم در مورد مساعدت های ناچیز از طرف دولت یا خیرین این مقدار اندک هم به ما داده نخواهد شد.

وی اضافه کرد: می توان از کارشناس و مشاوران روانشناسی مددجویان استفاده کرد تا بتوان مشکلات روحی روانی مددجو و خانواده مددجو را تا حدودی کاهش و التیام بخشید و با برگزاری اردو از جاذبه های طبیعی و مذهبی شهرستان متناسب با شرایط مددجو و با کمک اداره ارشاد مددجویان را نسبت به فیلم و تئاتر راغب نمود.

خانم قدیریان در پایان صحبت‌هایش گفت: اولیای مددجویان نباید فقط به کمک‌های مالی بیاندیشند بلکه مساعدت های روحی و روانی بسیار با ارزش است.

در ادامه آقای ابراهیم اعرابی که به خاطر بیماری ام اس جزو و معلولین جسمی حرکتی می باشند اما از جوانان بسیار توانمند که روال زندگی نرمال را پی گرفتند و از هیچ تلاش و کوششی برای زندگی نامید نشدند گفت: بیماری چیزی نیست که تمام قدرت انسان را بگیرد یعنی منی که مبتلا به بیماری ام اس هستم دلیلی بر افسرده بودن و گوشه گیر بودن من نمیباشد و این اتفاقی است که ممکن است برای همه پیش بیاید و بهزیستی از زمان اقای عموزاده هم از نظر مالی و هم از نظر روحی بسیار کمک حال معلولین شده چرا که ام اس بیشتر بیماری روحی روانی می باشد و بیمار مبتلا به ام اس نیاز دارد که بتواند خودش را با صحبت تخلیه روانی بکند.

وی افزود: من از خیرین شهرستان فیروزکوه بسیار ناراحتم چرا که ما در فیروزکوه کم بیمار نداریم و مثلاً من زمانی که می خواهم به مطب دکتر مراجعه کنم فقط هزینه حمل و نقل من در آخرین مرتبه مراجعه ۲۱۰ هزار تومان منهای هزینه دارو و مطب شد و زمانی که آدم می‌تواند آسوده خاطر باشد که از نظر مالی حمایت شده باشد.

آقای اعرابی بیان داشت: فیروزکوه ۴۵ بیماری ام اس دارد که فقط ۲۵ نفر از آنها زیر نظر بهزیستی آمدند و خیلی از بیماران از بیان این مسئله خجالت می‌کشند فکر می‌کنند چون معلولند حق زندگی ندارند در حالی که معلولیت نیز میتواند نعمت باشد.

سپس آقای کامبیز فخرآور معلول ضایعه نخاعی شخصی که به جرات می توان گفت اگر خودش را رها می‌کرد امروز با پای خودش نمی توانست در بهزیستی باشد و با تلاش و با امید به زندگی به همراه ۲ فرزند با خودرویی که برای ایشان مناسب‌سازی شده مشغول فعالیت در جامعه هستند، ضمن تشکر از جامعه بهزیستی علی الخصوص ریاست کنونی بهزیستی گفت: من دچار درد فانتوم پین می باشم و امیدوارم هیچ کس این درد را تجربه نکند چراکه این درد درمانی در جامعه پزشکی ندارد برای کم کردن درد نیازمند یک سری داروهای مقدماتی می باشد چرا که داروهای اعصاب و هزینه‌های پانسمان مشمول داروهایی که هزینه‌اش را بهزیستی بدهد نیست.

آقای فخرآور افزود: گاهی به خاطر خرجی که برای بیماری خودم می کنم از روی بچه‌های خودم خجالت می کشم و از درد به خودم میپیچم اما به خاطر هزینه به دنبال دارو نمی روم چرا که منبع درآمدم بسیار کم می باشد زیرا من اگر دو روز کار کنم یک هفته باید در خانه درد بکشم و نمی توانم در خانه بشینم و از دیگران طلب کمک کنم چرا که فرزندان من حداقل باید حس کنند پدر دارند  اما بهزیستی تا جایی که در توانش است مشکلات من را رفع می‌کند من بسیار از ایشان سپاسگزارم.

وی در ادامه گفت: درخواست من این است که اگر یک محیط ورزشی هرچند بسیار کوچک که اشخاصی که مثل من جوان هستند بتوانند در آنجا فعالیت کنند و برای حتی لحظه ای که شده درد را فراموش کنند ایجاد شود بسیار کمک حال معلولان شهرستان می باشد.

در ادامه خواهران بهبودی که دارای ۴ معلول در خانواده هستند و روشندلند  و حافظ قرآن و در مسابقات استانی و کشوری در زمینه قرآنی مقام دارند ضمن تبریک روز معلولین و تشکر از مجموعه بهزیستی گفتند: ما سه خواهر روشندل به همراه یک پدر معلول حرکتی در طبقه سوم یک آپارتمان بدون آسانسور مستاجر هستیم و اگر کاری داشته باشیم مجبوریم پدرمان را که معلول حرکتی است سه طبقه بر روی پله ها جابجا کنیم.

سپس گفتند: بهزیستی بسیار به ما کمک کرد اما اینکه بخواهد جوابگوی نیازهای ما باشد این طور نیست، ما نیازمندیم تا خانه‌ای برای خود داشته باشیم که بتوانیم در آن با آرامش زندگی کنیم.

در آخر محمد جعفر منبری که با سه فرزند در حال اداره ی زندگی می باشد گفت: بهزیستی به ما خیلی رسیدگی می‌کند و ما همه جور از بهزیستی سپاسگزاریم اما با توجه به هزینه های زندگی امروز به هیچ وجه کفاف زندگی را نمی دهد من با ماشین کار می کنم اما هر آنچه که درآمد دارم باید به علاوه مبلغی برای ماشین هزینه کنم علاوه بر من همسرم نیز مشکل ریه دارد و من با توجه به اینکه پاهایم مشکل دارد حتی یک کفش طبی نیز نمی توانم برای خودم درست کنم چرا که اگر به تهران مراجعه کنم و برگردم نمی توانم هزینه اش را بدهم اداره بهزیستی نیز به ما خانه ای را اعطا کرد اما به خاطر هزینه های زندگی مجبور به فروشش شدیم چرا که خرج ۵ نفر خانوار بسیار زیاد است.

وی گفت: اگر من می توانستم ماشینم را دوگانه سوز کنم یا پسر بزرگم را از خدمت سربازی معاف کنم یا اگر حداقل بانک ها برای وام هایی که به اداره بهزیستی ما را معرفی می کند در مورد ضامن با ما همراهی می‌کردند خیلی در زندگی به من کمک می شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه در ادامه صحبت گفت:  که ساز و کاری برای معافیت فرزند معلولان وجود دارد که ما حتما کار شما را تا حصول نتیجه پیگیری میکنیم.

علی اصغر عموزاده افزود: خدا رو شکر رییس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان فیروزکوه نگاه ویژه ای به معلولین دارند و در جلسات اخیری که با هم داشتیم خود ایشان پای کار آمدند و مقرر شده که به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد که تا به حال موفق به دریافت زمین شهری نشدند زمین شهری تعلق گیرد و سپس به بقیه جامعه، ما نیز ۷۳ مورد از جامعه هدف خود را که هیچگونه زمین و خانه نداشتند را به مسکن و شهرسازی معرفی کردیم و منتظریم تا اقدام لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: در مورد خانواده های ۳ معلولی نیز در استان خبر های خوبی در جریان است و اولویت با این عزیزان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه  گفت: بهزیستی یک ارگان غیر سیاسی مردمی و مال مردم می باشد و در بهزیستی حزب و گروه جایی ندارد و سازمانی است که مسئولیت اجتماعی دارد و ما هر روز از نزدیک با مردم و جامعه هدف در ارتباطیم.

علی اصغر عموزاده در خصوص مشکلات بیماران حرکتی به پوشینه اشاره کرد و بیان داشت ما در گذشته این پوشینه ها را به کمک خیرین به صورت عمده تهیه می‌کردیم و در اختیار گروههای هدف قرار می‌دادیم اما امروز دست ما به شدت خالی است من از خیرین خواهش می کنم در این حوزه ورود پیدا کنند چرا که ما خانواده هایی را داریم که هفته ای ۳ الی ۴ بسته پوشینه استفاده میکنند و امروز مبلغ این پوشینه ها مبلغ عجیبی شده و برای خانواده هایی که درگیر معلولیت اند تهیه پوشینه خیلی سخت شده و اگر مردم می خواهند خیری بکنند انسان دوستانه ترین حرکتی که الان میشود انجام داد تهیه پوشینه است.

وی در پایان گفت: اقشاری که ما با آنها مواجه هستیم جزوو مظلوم‌ترین اقشاری هستند که باید به ایشان کمک شود و امیدواریم این درد و دل ها را مسئولین بالادست ما بشنوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا