رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه تشریح گرد؛

تهدیدات حیات وحش / پلنگ ایرانی و خرس حیات وحش غالب فیروزکوه

فرخی گفت: در فیروزکوه گونه های شاخصی همچون پلنگ ایرانی، کل و بز و قوچ میش، خرس، گرگ و روباه داریم که حیات وحش غالب منطقه را تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، داریوش فرخی رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه در خصوص وضعیت حیات وحش این شهرستان تصریح کرد: در فیروزکوه گونه های شاخصی همچون پلنگ ایرانی، کل و بز و قوچ میش، خرس، گرگ و روباه داریم که حیات وحش غالب منطقه را تشکیل می دهند. در منطقه انزها نیز سال های اخیر کفتار نیز مشاهده شد. در بعضی از مناطق فیروزکوه به صورت مهاجر و فصلی آهو نیز وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در بحث آبزیان نیز چند گونه آبزی بومی در رودخانه های فیروزکوه داریم که در سال های اخیر چند گونه غیربومی همانند قزل آلا که از پرورش ماهی ها خارج شده نیز و در رودخانه های فیروزکوه به بومی گزینی نموده اند و ماهی های کپور که در سد نمرود چند سالی است مشاهده شده و شدیداً هم در حال تکثیر و تخم‌ریزی می باشند.

رییس اداره محیط زیست فیروزکوه خاطرنشان کرد: در خصوص پرندگان، در سد نمرود، سد درده و پیرده و سد سیاهرود لزور در چند سال اخیر پذیرای پرندگان مهاجر خوبی همچون حواسیل، غاز ، چنگر و اردک کله سبز و در مواردی نادر نیز وجود لک لک گزارش شده است اما توسط همکاران ما مشاهده و مستندسازی نشده است.

فرخی در خصوص حفظ و حراست از محیط زیست بیان داشت: تلاش عمده ما در منطقه این است که از شکار حیات وحش جلوگیری کنیم و در همین چند ماه اخیر بیش از ۱۰ مورد شروع به شکار داشتیم که قبل از اینکه اقدام به شکار کنند از شکار ممانعت به عمل آمده و به دادگاه معرفی شدند.

وی در خصوص آسیب ها و تهدیدهای محیط زیست شهرستان فیروزکوه عنوان کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر تعدادی نیز شکار کبوتر، کبک و ماهی‌گیری غیرمجاز و شکار میش وحشی را شاهد بودیم که همگی دستگیر و به دادگاه معرفی شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه همچنین بیان کرد: همکاران ما به صورت شبانه روزی در پاسگاه های چهارگانه مستقر هستند و کلیه مناطق فیروزکوه را پوشش می دهند اما امکانات ما نسبت به مناطق دیگری که در حال حفظ و حراست از حیوانات در خطر انقراض می باشند، بسیار ضعیف می باشد. به عنوان مثال پلنگ ایرانی یک گونه شدیداً در خطر انقراض می‌باشد که باید نگاه ویژه ای به به این موضوع داشت اما متاسفانه یکی از نیاز‌های اولیه ما در حفظ و حراست از آن، دوربین تله ای، امکانات خودرویی مناسب و نیروی انسانی کارآمد و حمایت های دوست داران حیات وحش می باشد تا ما بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر از این گونه محافظت کنیم.

فرخی تصریح کرد: ما خرس قهوه ای را به خصوص در بخش ارجمند و کتالان شاهد هستیم که متاسفانه در فصل بهار و تابستان که زنبورداران در شهرستان ساکن می شوند، به دلیل آسب زدن خرس ها به کلونی زنبورها مورد تعرض زنبورداران قرار میگیرند.همکاران ما در فصل بهار و تابستان با پایش های مستمر این منطقه در تلاشند تا آسیبی به جمعیت خرس ها از سمت زنبور داران وارد نشود؛ تلاش ما این است که ضمن جلوگیری از آسیب به کندوها از سوی خرس ها، در صورت آسیب دیدن این کلونی ها مستندات را جمع آوری شده تا تعیین خسارت شود و بخشی از ضرر مالی کندودار توسط اداره محیط زیست جبران شود.

وی خاطر نشان کرد: خط راه آهن که از یک ضلعِ پناهگاه حیات وحش شهرستان فیروزکوه، از ابتدا تا انتها، کشیده شده و چون حفاظی برای ورود حیوانات ندارد متاسفانه در این منطقه شاهد برخورد حیوانات با قطار بوده ایم تا جایی که در سال های گذشته یک پلنگ ایرانی را در برخورد با قطار از دست دادیم و به صورت دوره ای نیز شاهد تلفات حیوانات این شهرستان به دلیل برخورد با قطار هستیم؛ این امر مستلزم اختصاص بوجه است تا حداقل مناطق پر خطر را پوشش دهیم.

رییس اداره محیط زیست فیروزکوه بیماری های چهارپایان را تهدید دیگری برای محیط زیست فیروزکوه دانست و تصریح کرد: طاعون نشخوار کنندگان یکی از بیماری های خطرناک برای حیات وحش می باشد که احتمال این که از طریق دام هایی که در فصل بهار به این شهرستان مهاجرت می کنند، منتقل شود وجود دارد، اما ما به صورت مستمر و گسترده حیات وحش را تحت نظارت داریم تا اگر مورد مشکوکی مشاهده شد سریعا با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان نمونه برداری نموده و مورد آزمایش قرار گیرد تا در صورت اثبات طاعون نوشخوار کنندگان اقدام به پاکسازی منطقه، معدوم سازی لاشه حیوان، استریل کردن آبشخورها و چشمه های مناطق و آهک پاشی گردد. همکاران ما طی دوره های آموزشی آمادگی کامل دارند تا سریعاً با این موارد برخورد کنند.

فرخی اظهار داشت: تهدیدی دیگر برای حیات وحش شهرستان، ازدیاد سگ های بلاصاحب در مناطق مختلف و پدیدار شدن موجودی به نام گرگاس می باشد که از آمیزش گرگ با سگ بوجود آمده است.

وی در پایان گفت: این موجودات شکل سگ دارند اما با خلق و خویی درنده تر از گرگ ها می باشند و حیات وحش منطقه ما از این گونه دورگه جدید به شدت در حال آسیب دیدن است چرا که این حیوانات به صورت گله ای به حیات وحش حمله نموده و بشدت به محیط زیست آسیب میزنند. اما خطر اصلی این حیوانات در فصل سرما می باشد که امکان دارد این حیوانات به سمت مناطق مسکونی سرازیر شده و به خاطر ظاهر آن که شبیه سگ می‌باشد، مردم از آنها نترسیده و این گونه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را وارد نماید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا