پرج:

سرمایه شهرداری به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید / بدون اموال فروشی بودجه افزایش پیدا کرد

شهردار فیروزکوه گفت: ما بدون اموال فروشی بودجه را افزایش دادیم؛ با افتخار می‌گویم شهرداری فیروزکوه هم اکنون بالای ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد اما باید ظرفیت بودجه ای شهرداری را افزایش داد تا پاسخ گوی مردم و مطالبات آن ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز،  جعفر پرج، شهردار فیروزکوه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری نهادی غیردولتی است و با وصول عوارض مدیریت می‌شود؛ با شیوع کرونا بحث درآمد شهرداری با مشکلاتی روبرو شد؛ بر مبنای پتانسیل اقتصادی شهرداری و به فراخور توان شهرداری اقداماتی در طی این سال ها انجام شد هرچند کافی نیست؛ البته باید ظرفیت بودجه ای شهرداری را افزایش داد تا پاسخ گوی مردم و مطالبات آن ها باشد.

پرج با اشاره به این که بودجه شهرداری به ۳۴ میلیارد تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: ما بدون اموال فروشی بودجه را افزایش دادیم؛ با افتخار می‌گویم شهرداری فیروزکوه هم اکنون بالای ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارد؛ املاک شهرداری را حفظ کردیم تا به عنوان درآمد پایدار برای ادوار آتی شهرداری استفاده شود.

شهردار فیروزکوه تصریح کرد: برای نخستین بار طرح ممیزی املاک سطح شهر اجرا و با پیگیری های مداوم پس از طرح جامع، طرح تفصیلی فیروزکوه در سال ۹۴ به شهرداری ابلاغ و مناطقی به حریم شهری اضافه گردید و هم اکنون نیز با هدف رفع مشکلات کاربری ها و شهروندان، بازنگری طرح تفصیلی با حضور مشاوران طرح در حال انجام است.

وی با تأکید بر مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز در سطح شهر اشاره داشت: روند ساخت و ساز در سطح شهر از ۱۰۷ مورد پروانه صادره در سال ۱۳۹۲ به ۱۴۰ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده و مجموعاً ۷۸۸ مورد پروانه ساختمانی صادر شده که ۶۱۲ مورد موفق به اخذ پایان کار شده اند.

پرج ضمن اشاره به اخذ مجوز سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری گفت: پیگیری در راستای ارتقاء درجه شهرداری از ۶ به ۷ پس از ۱۴ سال، اخذ مجوز و راه اندازی سازمان حمل و نقل شهرداری و تمدید مجوز آن پس از پایان دوره ۴ ساله که با راه اندازی آن مجوز احداث مرکز معاینه فنی اخذ و احداث و به بهره برداری رسید.

شهردار به اقدامات سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری اشاره و اظهار داشت: همچنین ضمن نوسازی و احداث جایگاه های تاکسی در سطح شهر، ۴۸ دستگاه تاکسی تعویض و ۱۷ دستگاه تاکسی به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه گردید.

پرج در ادامه بیان داشت: احداث جایگاه سیار سوخت بنزین در مقابل شهرداری، نصب تابلوهای دکل دروازه ای در ۴ نقطه سطح شهر، رنگ آمیزی خطوط عابر پیاده و سرعت کاه ها، تعویض تابلوهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر به تعداد ۴۸ تابلو از جمله اقداماتی است که توسط سازمان حمل و نقل اجرایی شده است.

وی به بازطراحی پرتال اطلاع رسانی شهرداری و راه اندازی سامانه پیامکی و رسیدگی به شکایات ۱۳۷ اشاره و افزود: اجرای طرح اتوماسیون اداری و ارتقاء آن به اتوماسیون الکترونیک، ساماندهی بایگانی و اسکن پرونده های ساختمانی با هدف تسریع در رسیدگی به امورات شهروندان، اجرای اتوماسیون جامع شهرسازی و الکترونیکی سازی آن که هم اکنون آموزش کاربران دفاتر پیشخوان و نظام مهندسی در حال انجام است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

پرج در خصوص فضای سبز سطح شهر اظهار داشت: در حوزه فضای سبز سطح شهر، بنابر آمار سرانه فضای سبز از ۸.۲ متر مربع در سال ۱۳۹۲ به ۱۴.۵۶ مترمربع در پایان سال ۱۳۹۹ رسید و تعداد پارک های سطح شهر نیز از ۱۸ مورد به ۲۷ مورد و استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار نیز برای نخستین بار پیاده سازی و ۱۴ کیلومتر تاکنون اجرایی شده است.

شهردار فیروزکوه در ادامه افزود: همچنین با احداث مرکز گل و گیاه شهرداری، میزان تکثیر قلمه گل و گیاه از ۶۰ هزار مورد به ۱۵۰ هزار مورد رسیده است.

وی گفت: در این دوره مدیریت شهری، تلفیقی از فضای سبز و شهرسازی به کار گرفته شد و اگر بخواهم به عملکرد شهرداری نمره دهم، از ۱۰۰ نمره به شهرداری نمره ۷۰ می‌دهم؛ هر چند می توانستیم نمره ۱۰۰ بگیریم و بهتر عمل کنیم؛ امیدوارم نواقص در دوره آتی برطرف گردد و شهرداری نمره ۱۰۰ را دریافت کند.

شهردار فیروزکوه با اشاره به معبر ۱۸ متری اذعان داشت: ۹۹.۵ درصد مسیر معبر ۱۸ متری تملک شده است و برای تملک آن امتیاز یا پول پرداخت شد؛ هیچگاه شهرداری بدون نظر کارشناسی اقدامی انجام نداده است و قطعاً چالش‌های شهرداری مربوط به اقداماتی است که بدون کارشناسی عمل شد؛ معبر ۱۸ متری از پروژه‌هایی بود که کارشناس وقت زیادی برای آن گذاشت.

وی افزود: برنامه ریزی شد تا با استفاده از توان مجموعه شهرداری، هزینه تمام شده ساخت معبر کاهش یابد، هر چند معبر بازگشایی شده و توسط شهروندان مورد استفاده قرار میگیرد اما در حال حاضر تلاش می‌شود به صورت ۱۰۰ درصدی بحث هدایت ترافیک شهری در آن اجرایی شود.

شهردار در خصوص تملکات شهرداری اشاره داشت: بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع زمین و ملک در ۸ سال گذشته برای ارتباط دهی معابر و احداث آن ها، از جمله معبر شهید فامیلی به جمشید آباد و کوهسار، معبر ۱۸ متری جنب درمانگاه قدیم شهر، تصرفات اراضی جهت اجرای پروژه میدان امیری فیروزکوهی و معبر مهارت جنب ساختمان آموزش فنی و حرفه ای، ارتباط دهی شهرک به سایت ادارات و ارتباط دانشگاه پیام نور به شهرک های مسکونی کوهسار و شهرک ولیعصر(عج)، تملک شده که نسبت به مدت مشابه، این میزان تملک کم نظیر بوده است.

پرج در خصوص وضعیت شهربازی فیروزکوه بیان داشت: شهربازی در فضای باز احداث و همچنین لوازم بازی آن باید بصورت دوره ای به روز و استاندارد سازی شود؛ شهربازی در آن سالی که سرمایه گذاری شد، در سطح خوبی بود ولیکن الان این لوازم بازی با توجه به شیوع کرونا و شرایطی که وجود دارد، منسوخ شده است؛ در نتیجه شهربازی فعلاً با این وضعیت باقی مانده و اگر سرمایه گذاری تمایل به همکاری داشته باشد مجموعه شهرداری استقبال می کند.

شهردار فیروزکوه با مروری به سایر اقدامات شهرداری گفت: انجام ۲۱۹۷ مأموریت امداد و نجات شهری و برون شهری توسط آتش نشانی، زیباسازی و تعویض المان های میادین اصلی شهر، جمع آوری و حمل ۴۰ تن زباله به صورت روزانه در سطح شهر، پیگیری اجرای طرح جامع مدیریت پسماند و ساماندهی مرکز دفن پسماند فیروزکوه و مرکز نگهداری سگ های بلاصاحب، تجهیز و ساماندهی کشتارگاه سنتی شهرداری، بازدید از محلات سطح شهر و دیدار مستمر با شهروندان جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات در ۲۶۴ بازدید و نشست از جمله اقدامات انجام شده است.

پرج ادامه داد: برفروبی و نمک پاشی معابر سطح شهر در فصل های پاییز و زمستان به میزان ۷۸۰۰ تن نمک، ضدعفونی گسترده در سطح شهر و معابر و اماکن پرتردد به تعداد ۷۲ مرحله، همراهی ستاد مدیریت بحران شهرستان و ارسال ادوات و خدمت رسانی، نظافت و نگهداری و تسطیح معابر و مجاری آب به میزان ۲۸۸۰ مرحله نیز اجرایی شده است.

وی در خصوص بحث شهرک آل یاسین، اظهار داشت: برخی از مسائل و مشکلات دشت ناصر مرتبط با شهرداری و شورای شهر نبوده است اما با پیگیری هایی که انجام شد با راه و شهرسازی به توافق رسیدیم بدین ترتیب که از ۱۰۰ درصد ۳۰ درصد به ما زمین بدهند و هزینه کرد را به دوستان ارائه دهیم و در ادامه ۳۰ درصد دوم را به ما بدهند و به این ترتیب کار زیرساختی شهرک را پیش ببریم.

شهردار فیروزکوه ادامه داد: در گام اول در خصوص وضعیت شهرک آل یاسین، ۳۰ درصد زمین به شهرداری داده شد، که در حدود ۲ میلیارد تومان بود که با توجه به این رقم با مشورت نمایندگان اهالی و امام جماعت مسجد، اقدامات عمرانی اولویت بندی شد؛ آسفالت و پیاده رو سازی در اولویت قرار گرفت و قرار شد آسفالت از مهر یک آغاز شود و به تناسب بودجه ای که در اختیار داریم پیش برویم.

پرج در خصوص وضعیت سگ های ولگرد سطح شهر اشاره داشت: طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب در فیروزکوه در حال اجراست و شهروندان هر گاه با این مشکل مواجه شدند با شهرداری تماس گرفته تا در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

۱۶۰ هزار مترمربع آسفالت معابر در ۸ سال گذشته / اجرای ۱۰ برنامه و مراسم در شهر با هدف افزایش نشاط اجتماعی

دبیر شورای اسلامی شهر فیروزکوه در نشست خبری گفت: چندین مرحله زیرسازی و آسفالت جمعا به میزان ۱۶۰ هزار متر مربع در ۸ سال گذشته انجام شده و ۱۰ برنامه فرهنگی و مراسم در سطح شهر با هدف افزایش نشاط اجتماعی نیز اجرایی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان در این نشست گفت: شهرداری موسسه ای عمومی و غیردولتی است و با نظارت مستقیم شوراهای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری و مدیریت شهرداران اداره می شود.

وی افزود: مدیریت شهری به دلیل تنوع مأموریت و وظایف محوله و چند بعدی بودن آن و از سویی خودگردان بودن شهرداری ها، مدیریتی سخت و دشوار بوده و می بایست مدیر شهری با کسب درآمد و هزینه کرد مناسب و تأمین منابع درآمدی، برنامه ها و امور اجرایی را پیش برده و به سرانجام برساند.

درویشی تأکید کرد: چندین مرحله زیرسازی و آسفالت جمعا به میزان ۱۶۰ هزار متر مربع، ۵ هزار متر طول تعویض جداول فرسوده، ۸۸۰۰ متر مکعب اجرای دیوار حائل سنگی، ۱۵۰۰ متر طول کانال جهت هدایت آب های سطحی، احداث پارک ها و تجهیز و نصب وسایل بازی جدید در پارک های سطح شهر و زیباسازی فضاهای شهری از اقدامات انجام شده است.

دبیر شورای اسلامی شهر اظهار داشت: تکمیل پروژه ساماندهی گلزار شهدا و محصور نمودن آن با نصب درب و دیوار شیشه ای و تعویض تمثال شهدا در بلوارهای سطح شهر، تکمیل ساختمان و انتقال آرامستان به بهشت رضوان، احداث سوله چند منظوره مدیریت بحران، احداث بازار روز در خیابان شهید مطهری، معبر ۱۸ متری که با هدف گره گشایی از روند توسعه و تسهیل عبور و مرور شهری اجرایی گردید و طرح مطالعاتی آن از سال ۹۲ آغاز و در پایان سال ۱۳۹۹ معبر بازگشایی و به مرحله بهره برداری رسید، در این طرح چندین پل احداث و مسیر معبر زیرسازی، آسفالت، جدولگذاری، خط کشی و ایمن سازی شده است.

وی در پایان گفت: حمایت از سازمان ها و نهادهای مردم نهاد و فرهنگی و ورزشی سطح شهر، اجرای ۱۰ برنامه فرهنگی و مراسم در سطح شهر با هدف افزایش نشاط اجتماعی، برنامه ریزی جدی برای ساماندهی بافت فرسوده با راه اندازی دفتر تسهیل گری، نوسازی، مشارکت اجتماعی و توسعه محله ای فیروزکوه از جمله اقدامات مهمی است که انجام شده است.

رشد ۲۹ میلیاردی بودجه شهرداری در ۸ سال گذشته / اجرای چندین طرح برای ایجاد درآمد پایدار شهری

نماینده شورای اسلامی شهرستان در شورای استان تهران در نشست خبری گفت: در ۸ سال گذشته بودجه این نهاد مردمی از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و چندین طرح برای توسعه و ایجاد درآمد پایدار شهری اجرایی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر در این نشست گفت: خوشبختانه با تعامل مناسب مدیریت شهری و پارلمان شهری و استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع شهرداری، در ۸ سال گذشته بودجه این نهاد مردمی از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹، هر ساله با مدیریت مناسب، رقمی بیش از بودجه مصوب محقق شده است.

بنار افزود: از بودجه مصوب در سال های اخیر، حداقل ۴۰ درصد صرف پروژه های عمرانی و مابقی صرف هزینه های جاری شده است.
نماینده شورای اسلامی شهرستان در شورای استان تأکید کرد: عمده منابع تحقق مبالغ بودجه مصوب از عوارض محلی و مالیات بر ارزش افزوده بوده و اعتبارات دولتی و تملک دارایی کمترین نقش را در پیشبرد برنامه ها و پروژه ها داشته است به طوری که از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ هیچ مبلغی از این منابع به شهرداری تخصیص داده نشد.

وی اظهار داشت: اجرای چندین طرح برای توسعه و ایجاد درآمد پایدار شهری همچون خرید آپارتمان در مشهد برای ارائه خدمات به زائران و شهروندان، تکمیل و احداث مجموعه تجاری نگین شهرداری در خیابان پاسداران، احداث مجموعه خلیج فارس و …، اجرای بلوار از میدان امام رضا(ع) تا سه راهی امیریه، احداث میدان امیری فیروزکوهی، اجرای بلوار و زیرسازی و آسفالت و سیستم روشنایی خیابان شهید فامیلی، احداث بلوار و سیستم روشنایی در شهرک کوهسار و شهرک ولیعصر (عج) نیز اجرایی شده است.

بنار ادامه داد: تکمیل و تجهیز ساختمان شورای اسلامی شهر و ساختمان شهرداری، اجرای پیاده رو و کف سازی معابر سطح شهر به میزان ۲۵ هزار مترمربع، افزایش ظرفیت ماشین آلات حوزه خدمات شهری شامل ۱ دستگاه آمبولانس حمل متوفی، ۳ دستگاه سواری و ۱ دستگاه کمپرسی، شروع فاز ۱ ساختمان آتش نشانی در دشت ناصر و تجهیز ساختمان مرکزی آتش نشانی نیز انجام شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر فیروزکوه در پایان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ و ماه های پایانی شورای پنجم، این مسیر خدمت رسانی متوقف نشده و پروژه هایی همچون زیرسازی و آسفالت معابر شهرک مسکونی دشت ناصر، آسفالت معبر ۴۵ متری و معابر شهری، پیاده رو سازی و ادامه ساخت دیوار حائل سنگی در حال انجام است و به زودی سایر پروژه های عمرانی و خدماتی نیز پس از مشخص شدن پیمانکار، آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا