حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج:

شهادت حضرت رقیه (س) حقانیت قیام امام حسین (ع) را نشان داد

کارشناس مذهبی گفت: مظلومیت حضرت رقیه (س) به قدری زیاد است که توجه به سرگذشت ایشان و ظلمی که بر ایشان روا شد حقانیت حرکت و قیام امام حسین (ع) را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج کارشناس مذهبی ضمن عرض تسلیت ایام ماه صفر و شهادت حضرت رقیه (س)، گفت: بسیاری از منابع تاریخی برای امام حسین (ع) ۳ یا ۴ دختر ذکر کردند که نام آنها فاطمه _مادر ایشان امّ اسحاق_ و سکینه _ مادر ایشان حضرت رباب_ و زینب و امّ‌ کلثوم که در منابع ذکر شده این ۲ دختر امام حسین (ع) در کودکی از دنیا رفتند و حتی در واقعه کربلا هم نبودند.

وی عنوان کرد: بعضی منابع ذکر کردند که وجود حضرت رقیه (س) را بیشتر از طریق سخنان امام حسین (ع) که در ماجرای کربلا وجود دارد میتوانند استنباط کنند؛ همچنین نام حضرت رقیه و دیگر دختران امام حسین (ع) در مقتل‌ها از زبان امام حسین (ع) ذکر شده است.

کارشناس مذهبی درباره نام حضرت رقیه و معنی آن بیان داشت: نام حضرت رقیه (س) از واژه ترقی به معنای بالا رفتن و رشد یافتن است که حقیقتاً هم ایشان با اینکه سن کمی داشتند اما از لحاظ تکاملی مقامی پیدا کرده که امروزه ما شیعیان کاملاً نسبت به مقام این دختر خردسال امام حسین (ع) واقف هستیم.

وی درباره ویژگی متمایز کننده حضرت رقیه از دیگر دختران امام حسین (ع) و شهدای کربلا، گفت: حضرت رقیه (س) در دوران نوزادی مادر خود را از دست داده بود و همچنین در واقعه کربلا جزو افراد بسیار خردسال بوده، به همین دلایل ایشان بسیار مورد عنایت و توجه امام حسین (ع) بوده و امام خیلی ایشان را دوست می‌داشت.

حجت الاسلام سراج تصریح کرد: حضرت رقیه با اینکه خردسال بودند، اما بعد از واقعه کربلا که بهانه پدر را میگرفت و در خرابه‌های شام هم بی‌تاب‌های ایشان به نهایت می‌رسد، و در آنجا که یزید با بی رحمی دستور می‌دهد سر بریده پدر برای حضرت رقیه برده شود، وقتی حضرت رقیه (س) با سر بریده امام حسین (ع) مواجه می‌شود یک مرثیه‌ای می‌خواند که در تاریخ ثبت شده است.

کارشناس مذهبی افزود: آغاز آن مرثیه اینطور است که حضرت رقیه (س) می‌فرماید “ای پدر چه کسی در کودکی مرا یتیم کرده؟ ای پدر بعد از تو چه کسی مرا بزرگ خواهد کرد؟ ای پدر چه کسی محاسن تو را با خون تو خضاب کرده؟ و …” که یک مرثیه واقعاً جانسوزی است.

وی درباره اینکه حضرت رقیه جلوه دیگری از عظمت حماسه عاشورا است، اذعان داشت: مظلومیت حضرت رقیه (س) به قدری زیاد است که توجه به سرگذشت ایشان و ظلمی که بر ایشان روا شد حقانیت حرکت و قیام امام حسین (ع) را نشان می‌دهد، یعنی به جهانیان نشان می‌دهد که ای مردم درباره امام حسین (ع) و قیام ایشان بد قضاوت نکنید.

حجت الاسلام سراج افزود: و همچنین نشان می‌دهد که جامعه اسلامی آن زمان آنقدر به انحراف و بی‌راهه رفته بود که حتی به بچه کوچک همچون حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س) هم رحم نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بنا بر این در چنین شرایطی امام حسین (ع) ضرورت دید که قیام کند و جامعه اسلامی را که از نظر اخلاقی آنقدر سقوط کرده بود، با یک شوک _که همان شهادت امام و یاران ایشان و اسارت اهل بیت باشد_ از آن وضعیت بیدار و خارج کند.

حجت الاسلام سراج خاطر نشان کرد: لذا حضرت رقیه (س) و حضرت علی اصغر (ع) با شهادت خود کاری کردند که حقانیت قیام امام حسین (ع) به جهانیان نشان داده شد.

وی در ادامه گفت: ما وقتی هر ساله برای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) سوگواری می‌کنیم در این سوگواری از امام حسین (ع)، یاران با وفای ایشان و اهل بیت (ع) یاد می‌کنیم، اما هر صاحب‌دلی وقتی به سرگذشت این دو کودک _حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س)_ می‌رسد بیشتر منقلب می‌شود.

کارشناس مذهبی اذعان داشت: این امر نشان می‌دهد که حضرت علی اصغر (ع) و حضرت رقیه (س) در حیات واقعه کربلا و در تداوم بزرگداشت نام امام حسین (ع) و شهدای کربلا تاثیر بسزایی دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا