حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم سراج:

عزاداری امام حسین(ع)؛ مهم ترین عامل زنده نگه داشتن امر حماسه در شیعه

کارشناس مذهبی گفت: مهم ترین عاملی که ابزار حماسه را در شیعه زنده نگه می دارد عزاداری امام حسین(ع) است؛ اقتدا به قیام امام حسین(ع) انرژی روحی و درونی بسیار قوی را به وجود می آورد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم سراج، کارشناس مذهبی، درخصوص ابعاد عزاداری امام حسین(ع) گفت: از ابعاد مهم عزاداری امام حسین (ع) بُعد معنوی و تاثیرات روحی و اخلاقی بر عزاداران است؛ در کنار برنامه عزاداری امام حسین (ع) با بیان فداکاری ها، شهامت ها، عشق به خدا و شهادت باید مورد توجه باشد که هر فردی در این قضیه تفکر کند آثار معنوی زیادی را در او ایجاد می کند.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: شهدا عزیز ما بیشترین تاثیر را از امام حسین(ع) و قیام کربلا گرفتند که حاصل حضور در عزاداری های سید و سالار شهیدان بوده است.

بُعد مهم عزاداری امام حسین(ع) بُعد سیاسی آن است

حجت الاسلام و المسلمین سراج با اشاره این که بُعد مهم عزاداری امام حسین(ع) بُعد سیاسی آن است، بیان داشت: شیعه به مسئله عزاداری امام حسین(ع) به عنوان یک راهبرد سیاسی نگاه می کند؛ شیعه می خواهد اهل بیت را به دنیا معرفی کند که این بزرگواران برای رضای خداوند و در راه خدا چه مصیبت هایی را تحمل کردند؛ معرفی اهل بیت در پرتو عزاداری اهمیت بسزایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم دیگر برآشفته شدن احساسات پاک است که در هر فرد شیعه ایجاد می شود؛ این امر سبب می شود که بتواند با الهام گرفتن از عزاداری امام حسین(ع) در برابر ظلم و ستم و زورگویان عالم ایستادگی کند؛ به همین منظور است که دشمنان شیعه بر عزاداری امام حسین(ع) بسیار تمرکز می کنند و گاهی با ایجاد شُبه عزاداری اباعبدالله حسین(ع) را زیر سوال می برند و افرادی که آگاهی کمتری دارند، تحت تاثیر قرار می گیرند.

اقتدا به قیام امام حسین(ع) انرژی روحی بسیار قوی به وجود می آورد

حجت الاسلام سراج با بیان اینکه اقتدا به قیام امام حسین(ع) انرژی روحی بسیار قوی به وجود می آورد، اظهار داشت: دشمنان گاهی به شکلی دیگر عزاداری امام حسین(ع) را به عنوان امری خرافی جلوه می دهند، در حالی که اقتدا به قیام امام حسین(ع) انرژی روحی و درونی بسیار قوی را به وجود می آورد که شیعه می تواند در برابر ظلم و ستم دشمنان دین بایستد.

این کارشناس مذهبی هم چنین خاطر نشان کرد: مهم ترین عاملی که ابزار حماسه را در شیعه زنده نگه می دارد عزاداری امام حسین(ع) است؛ رفتار های خرافی در دنیا زیاد است برای مثال در هندوستان، آمریکا و حتی در غرب، در اقوام مختلف رفتار های خرافی زیادی دیده می شود که این رفتار در هیچ یک از شبکه های ماهواره ای به نقد کشیده نمی شود، به دلیل اینکه این ها مانع استعمار نیستند بلکه در بسیاری از موارد راهگشای استعمار هم هستند.

وی در ادامه افزود: مخالفان یک تنه به میدان می آیند تا با عزاداری امام حسین(ع) برخورد کنند زیرا می دانند که ماهیت این امر فرق دارد و مردم را علیه استعمارگران به میدان می آورد و دشمنان تلاش می کنند تا عزاداری امام حسین (ع) را کمرنگ کنند.

اثر هیئت بدون معرفت و گریه، یا کم یا هیچ است

حجت الاسلام سراج درخصوص راهکار تقویت نهاد هیئت های مذهبی تاکید کرد: بهتر است در درجه اول هیئت های مذهبی خصوصاً در عصر حاضر که عصر اطلاعات است، بر عقلانیت تاکید داشته باشند؛ به این صورت که در مراسمات عزاداری حتماً از سخنرانان فرهیخته بهره مند شوند و صرفاً به عزاداری و ساعتی در کنار هم بودن اکتفا نکنند؛ اگر در هیئتی دو موضوع معرفت (عقلانیت) و گریه با هم وجود نداشته باشد اثر آن هیئت یا کم می باشد یا هیچ است؛ امروزه از نظر روانشناسی اثبات شده است که گریه می تواند آثار بسیار خوب جسمی و روحی داشته باشد، البته ماهیت این گریه اتصال به خدا و ائمه اطهار(ع) است و با سایر گریه ها فرق دارد.

رسانه می تواند تلاش های بدخواهان اسلام را خنثی کند

این کارشناس مذهبی با اشاره به شیوه برگزاری مراسمات مذهبی در شرایط کنونی تصریح کرد: عمل به شیوه نامه هایی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده خوب است که هیئت های مذهبی به آن شیوه نامه عمل می کنند؛ مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هم بر عمل به آن شیوه نامه ها تاکید داشتند؛ مراسمات عزاداری در مکان های مسقف برگزار نشود، فاصله گذاری ها رعایت شود، عزاداران حتماً از ماسک استفاده کنند و تدابیری هم وجود داشته باشد که برای عزاداران از مواد ضد عفونی کننده استفاده شود و سایر موارد همچون نذورات را به صورت خام یا خشک به نیازمندان برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین سراج درخصوص تاثیر پرداختن رسانه ها به عزاداری امام حسین(ع) اذعان داشت: امروز رسانه ها تریبون مهم دنیا هستند و قطعاً تاثیر زیادی دارند، همانطور که رسانه دشمن اثرگذاری زیادی را ایجاد می کند قطعاً رسانه دوست هم می تواند این اثرگذاری را داشته باشد و در حد زیادی هم می تواند آن تلاش های بدخواهان اسلام و شیعه را خنثی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا