فیروزکوه در انتظار تصفیه خانه فاضلاب

در حالی که فیروزکوه همچنان از نبود شبکه تصفیه فاضلاب رنج می برد، مسئولان خبر از راه اندازی این شبکه تا دو سال آینده می دهند.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز به نقل از مهر، اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تمامی شهرستان‌های استان تهران جزو مطالبه‌های اصلی و اولویت‌دار مردم به‌شمار می‌رود و فیروزکوه در شمال شرق استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و نبود شبکه فاضلاب یکی از مشکلات اساسی در فیروزکوه است و فاضلاب وارد جداول آب‌های سطحی شده و باعث نارضایتی‌هایی می‌شود.

کشاورزان و باغداران فیروزکوه با مشکلاتی در بخش‌های اشتغال و اقتصاد مواجه هستند و برای رفع این مشکلات و تسریع در روند توسعه فیروزکوه به تأمین آب پایدار در حوزه‌های کشاورزی و صنعت نیاز است و راه اندازی شبکه فاضلاب تأثیر بسیاری در بازچرخانی و تأمین زنجیره تأمین آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی دارد.

تصفیه فاضلاب از ورود آلودگی‌ها به‌ویژه آلودگی‌های صنعتی به محل زندگی مردم جلوگیری می‌کنند، همچنین از فاضلاب‌های تصفیه شده می‌توان برای مصارف کشاورزی، آبیاری فضاهای شهری، چمن‌های ورزشی، دریاچه‌های پرورش ماهی و پر کردن سیفون استفاده کرد.

۹ سال از وعده اجرای شبکه فاضلاب در فیروزکوه گذشت

این در حالی است، که ابوالقاسم مهری، فرماندار وقت فیروزکوه ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۹۳، در جلسه هماهنگی امور آبفای این شهرستان از تکمیل مطالعات پروژه شبکه فاضلاب فیروزکوه خبر داده و گفته بود: اکنون این طرح برای تأیید به وزارت نیرو ارسال شده است و باید در سال ۹۴ نهایی، عملیاتی و اجرایی شود.

اما پس از گذشت ۹ سال هنوز خبری از اجرای شبکه فاضلاب فیروزکوه نیست، از سویی دیگر اجرای این شبکه ضروری به نظر می‌رسد، چرا که محیط زیست فیروزکوه به عنوان یکی از مزایای اصلی این شهرستان در معرض آسیب بر اثر رهاسازی فاضلاب است.

یک فعال رسانه‌ای در این خصوص گفت: یکی از دلایل حس بوی نامطبوع در فیروزکوه عدم اجرای شبکه فاضلاب در این شهرستان است، اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه فاضلاب ۷۰۰ میلیارد تومان است.

سیما وران گفت: طبق گفته مسئولان شبکه فاضلاب فیروزکوه قرار است، طی دو سال آینده اجرا می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: احداث تأسیسات فاضلاب رودهن و بومهن در گذشته ردیف ملی داشت، اما این اعتبار بسیار ناچیز بود، اما در سال جاری مصوبه خوبی در قالب سفر رئیس جمهور در این خصوص داشتیم، کلنگ این تصفیه خانه تیرماه توسط وزیر نیرو به زمین زده شد و روند ساخت این پروژه به خوبی پیش می‌رود.

تخصیص اعتبار ردیف ملی برای تأسیسات فاضلاب دماوند و فیروزکوه / ‏اجرا‬ تا ۲ سال دیگر

سید احمد رسولی نژاد گفت: با تصویب ماده ۲۳ احداث تأسیسات فاضلاب دماوند و فیروزکوه نیز در خرداد ماه سال جاری انجام شد، تأسیسات فاضلاب این دو شهر برای اولین بار ردیف اعتبار ملی به شماره ۱۵۰۳۰۰۲۲۴۳ برای دماوند و ۱۵۰۳۰۰۲۲۴۴ برای فیروزکوه گرفت.

وی اضافه کرد: این مصوبه چند امتیاز برای ما دارد، آن هم اینکه ۵۰ درصد از اعتبار منابع این طرح از منابع عمومی و ۵۰ درصد از سایر منابع است، در سال ۱۴۰۲ برای هرکدام از این دو پروژه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده، اما علاوه بر این ما این امتیاز را داریم، که هم از محل اعتبار سفر رئیس جمهور و ماده ۵۶ بانک‌ها و هم اعتبارات شرکت آبفا بتوانیم، برای این دو پروژه استفاده کنیم، که پیشرفت خوبی است.

رسولی نژاد اضافه کرد: پیش بینی می‌شود، که اجرای تأسیسات فاضلاب فیروزکوه یک الی دو سال به طول بیانجامد.

بدیهی است، که حمایت از طرح‌های توسعه‌ای به ویژه در حوزه آب از وظایف دولت‌ها است و این امر در استان تهران، با توجه به بارگذاری قابل توجه جمعیت اهمیتی دو چندان دارد.

لازم است، برای داشتن زنجیره پایدار غذایی و امنیت غذایی و بهینه سازی مدیریت آب هرچه سریع‌تر شاهد ایجاد امکانات و تأسیسات آبی در مناطق مختلف استان تهران، از جمله فیروزکوه باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا