پتانسیل بالای فیروزکوه در احداث خانه سالمندان/افزایش دوبرابری سالمندان در ۱۵ سال آینده

در شهرستان فیروزکوه حدود ۱۳ درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند که می توان گفت با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در سال های آینده توجه به نیازهای سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دیمه نیوز، سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.  به همین همه ساله درایران هفته ای تحت عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه های متنوعی به همین مناسبت برگزار می گردد. هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم. معمولاً سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و غیره شناخته می شود.

در شهرستان فیروزکوه حدود ۱۳ درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند که می توان گفت با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در سال های آینده توجه به نیازهای سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

در این راستا نشستی با رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه، فعالین حوزه سالمندان در سطح شهرستان فیروزکوه برگزار کردیم و در خصوص فعالیت هایی که در حوزه سالمندان در سطح شهرستان انجام می شود به بحث و گفت وگو نشستیم.

۱۳ درصد از جمعیت شهری و روستائی ما در فیروزکوه سالمند هستند

علی اصغر عموزاده، رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه، در این خصوص اذعان داشت: ۱۳ درصد از جمعیت شهری و روستائی ما را در فیروزکوه سالمند تشکیل می دهد؛ به واسطه معاون سیاسی فرمانداری اولین شورای سالمندان را در شهرستان راه اندازی کردیم؛ در این شورا مسائلی اعم از بیمه، بازنشستگی، مسائل درمانی و مرکز سالمندان در حوزه سالمندان مطرح شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه خاطر نشان کرد: مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی به گونه ای شده است که خانواده ها و سالمندان گرایش به این دارند که خدمات بهتری در حوزه مراکز سالمندان دریافت کنند؛ فرزندان در سطح جامعه به کار می پردازند و همانند گذشته نیست که خانم ها اکثراً خانه دار باشند و در کنار آن بخواهند از بزرگترها نگهداری کنند.

عموزاده با تاکید بر این که امروز زن و مرد در کنار هم کار می کنند، اذعان داشت: فضای نگهداری سالمند باید تغییر کند؛ سالمند در مراکز سالماندان که تحت نظارت بهزیستی است، خدماتی که باید را دریافت می کند؛ دلایلی که فیروزکوه می تواند در حوزه سالمندان جدی تر قدم بردارد، بحث آب و هوایی این شهرستان است؛ در سطح استان تهران منطقه فیروزکوه با بهترین شرایط آب و هوایی می تواند مرکزی برای نگهداری سالمندان باشد؛ شرایط آب و هوایی تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی یک سالمند خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: مسئله دیگر قیمت متعادل تر ملک و مکان نسبت به شهرستان های دیگر استان است؛ این امر برای کسانی که می خواهند در حوزه سالمندان قدم بردارند تاثیرگذار است؛ همچنین فیروزکوه به عنوان بهترین شهر از نظر غذا و دارو، بهترین شهر از نظر آب و هوایی، بهترین پتانسیل ها از نظر فضای فیزیکی بین سه استان است و باید تلاش کنیم فیروزکوه را به عنوان شهری با مراکز سالمندان معرفی کنیم و بهترین خدماتی که وجود دارد به سالمندان ارائه دهیم.

از تسهیلات دولتی استفاده نخواهیم کرد

قوام زاده، از فعالین حوزه سالمندان در شهرستان فیروزکوه، از مشکلات این حوزه درگیری های کسب مجوز برای ساخت در زمین کشاورزی را برشمرد و گفت: دو سال است در فیروزکوه پیگیر این مسئله هستم که در فیروزکوه یک خانه سلامت احداث کنیم؛ قصد ما احداث خانه سالمندان تنها برای نگهداری از سالمندان نیست بلکه تلاش داریم این قشر از جامعه از باقیمانده زندگی خود لذت ببرند.

قوام زاده در ادامه به علت انتخاب شهرستان فیروزکوه اشاره کرد و اذعان داشت: فیروزکوه بدلیل شرایط آب و هوایی مناسب و جغرافیای خوب مکان مناسبی برای احداث مرکز سالمندان است؛ بهترین مراکز سالمندان در تهران در مجموع نیازهای یک سالمند را به طور کامل برآورده نمی کند.

وی در خصوص پروژه خود اظهار داشت: طرح توجیهی پروژه ما به فرمانداری و شهرداری فیروزکوه ارائه شده است و همکاری خوبی از سوی این نهادها صورت گرفته است؛ متاسفانه کسب مجوز برای ساخت در زمین کشاورزی در این زمینه مانع بزرگی است؛ مکان های زیادی در فیروزکوه برای این طرح بررسی شد که در نهایت مکان انتخابی از ابعاد مختلف تائید شده است؛ یکی از موانع ما نیز شرایط کرونایی و تورم اقتصادی است که تمام برنامه ریزی های ما را برهم زده است.

قوام زاده در ادامه با تاکید بر این که از تسهیلات دولتی استفاده نخواهیم کرد، تصریح کرد: استخرهای آب گرم، مراکز فیزیوتراپی، فضای سبز، جاده سلامت، گیاهان دارویی و رستوران غذاهای ارگانیک، کتابخانه و غیره از جمله فازهای این پروژه است که می توان گفت این پروژه فرامنطقه ای است؛ در خصوص مجوز از بهزیستی در مراحل اولیه هستیم و هنوز موافقت اصولی اولیه دریافت نشده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به این که جمعیت ما روبه سالمندی است احداث مدرسه و مهد کودک اولویت ندارد چرا که قطعاً در ۱۰ سال آینده نگهداری از سالمند معضل جامعه خواهد شد؛ از جهت فرهنگی نیز با گذشته تفاوت های فراوانی ایجاد شده است.

دستورالعمل مجوز برای مراکز تجمعی صادر نخواهد شد

به گفته رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه طبق آخرین دستورالعمل توانبخشی کشور دیدگاهی در حوزه مراکز بیان شده که نباید مراکز سالمندان حالت مجتمعی باشد؛ این دیدگاه در امروز که دچار بیماری کرونا شدیم دیدگاه درستی است و در سطح کشورهای دیگر این اتفاق رقم خورده است.

در راستای این دستورالعمل مجوز برای مراکز تجمعی صادر نخواهد شد تا هم خدمات کیفیت بهتری داشته باشند و در زمان شیوع بیماری هایی همچون کرونا خطرات کمتری از جهت سلامت سالمندان ایجاد شود و هم اشتغال پایدار بهتری را در هر مرکز و خانه ایجاد خواهد کرد.

ایده من خانه سالمندانی است که استقلال سالمند از بین نرود

ندا عرب، از دیگر فعالین حوزه سالمندان، در خصوص طرح خود برای احداث خانه سالمندان در شهرستان فیروزکوه به خبرنگار دیمه نیوز، گفت: در حوزه خانه سالمندان ۳ سال است مطالعات و تحقیقات را انجام می دهم؛ تلاش کرده ام نگاه تجاری در پروژه خود نداشته باشم و نیازها را از دیدگاه سالمندان در پروژه خود بررسی کرده ام؛ درآمدزایی برای من مهم است ولی مهم تر این مسئله است که چرا سالمندان از خانه سالمندان فراری هستند و این معضل برای این قشر است.

عرب در ادامه افزود: خانه های سالمندانی که وجود دارد به صورت تجمعی و مرکز سالمندان است؛ ایده من خانه سالمندانی است که استقلال سالمند از بین نرود و در عین حال حمایت های لازم از این قشر صورت گیرد؛ دلیل انتخاب شهرستان فیروزکوه فارغ از این که زادگاه من است، به جهت شرایط نامناسب اشتغال در شهرستان است که موجب مهاجرت بسیاری از جوانان از این شهر شده است.

وی در خصوص طرح خود اذعان داشت: طرح من در ابتدا در مقیاس و تعداد کم است ولی در ادامه قطعاً تغییر خواهد کرد؛ پروژه من طولانی مدت خواهد بود و این تصور را ندارم که برای سالمندان حال حاضر بتواند ارائه خدمات بدهم؛ پیش بینی می کنم تا دو سال آینده بتوانم این پروژه را به بهره برداری برسانم.

در ۱۵ سال آینده جمعیت سالمندان در کشور دو برابر خواهد شد

دکتر تاج الدین، اولین رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزکوه، با تاکید بر این که اولویت اول شهرستان فیروزکوه بحث سالمندان است، اشاره داشت: جمعیت کشور ما در حال پیر شدن است، هر چند به شدتی که برخی از سونامی نام می برند، نیست؛ در دنیا قشر بالای ۶۰ سال و قشر بالای ۶۵ سال را سالمند می نامند؛ در ایران ۶۰ به بالا مشمول قشر سالمند هستند.

فعال حوزه سالمندان ادامه داد: دو سوم سالمندان در دنیا در کشورهای جهان سوم هستند؛ در حال حاضر حدود ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که در ۱۵ سال آینده جمعیت سالمندان در کشور دو برابر خواهد شد؛ یکی از آیتم های خوب در جهان سالمندی در کشور است منتهی با ضمیمه یک کلمه که سالمند سالم است که تمام فعالیت ها باید در این راستا تعریف شود.

دکتر تاج الدین با اشاره به اهمیت حضور سالمندان در جامعه تاکید کرد: وجود سالمند یادآور تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشتگان است؛ نسل ها با حضور سالمندان می دانند از کجا آمده اند و گذشتگان چه کرده اند؛ بخشی از آسیب های جامعه ما بدلیل فقدان این امر است.

وی افزود: سهم این قشر از جامعه در قانون اساسی یک درصد بود که موجب شد پیشنهاداتی ارائه شود و در نهایت سند ملی سالمندان در طی ۹ ماه ارائه شد؛ در این سند بحث بازنشستگی، نگهداری و تکریم سالمندان، مسکن، اوقات فراغت، هزینه های درمانی و بهداشتی و غیره بررسی و تعیین شده است.

فعال حوزه سالمندان در فیروزکوه اذعان داشت: با توجه به این که شهرستان فیروزکوه خانه سالمندان ندارد بسیاری از خانواده سالمندان خود را به تهران می برند و این امر آسیب های زیادی دارد؛ فاصله عاطفی خانواده با سالمند ایجاد می شود؛ سالمند از شهر خود، زبان محلی خود، آب و هوای شهر خود دور می شود؛ اگر خانه سالمندان در شهر خود سالمند باشد جذب مشارکت های مردمی نیز بیشتر خواهد شد.

مناسب سازی منازل برای سالمند ضروری است

دکتر تاج الدین تاکید کرد: بسیاری از سالمندان ما در خانه های خود یا فرزندان آسیب می بینند چرا که مناسب سازی خانه ها برای زندگی سالمندان انجام نشده است؛ خیلی از خانواده ها در شهرستان فیروزکوه از سالمند خود نگهداری می کنند ولی مناسب سازی منازل انجام نمی شود؛ متاسفانه آمار فوتی کرونا در بین سالمندان بیشتر است که باید این نکته از سوی خانواده ها مورد توجه باشد.

وی در خصوص پروژه خانه سالمندان خود اشاره کرد: مجوزهای لازم گرفته شده و در فاز عملیاتی با یکی از دستگاه ها در حال رایزنی هستیم؛ پیش بینی می کنم تا دو ماه آینده فعالیت مرکز ما شروع خواهد شد و به تدریج این مرکز گسترش خواهد یافت.

لازم به ذکر است شهرستان فیروزکوه این قابلیت را دارد که نه تنها یک مرکز که ده ها مرکز در حوزه سالمندان ایجاد شود و ارائه خدمات کنند؛ قطعاً این امر نه تنها در راستای توسعه اقتصادی شهرستان گام موثری خواهد بود بلکه در جهت ایجاد اشتغال پایدار موثر است با توجه به این که در سال های آینده نیاز به مراکز نگهداری سالمندان به صورت ملموس احساس خواهد شد.

گفتنی است؛ در شهرستان فیروزکوه هیچ مرکز و یا خانه سالمندانی وجود ندارد در حالی که برخی شهرستان های استان تهران بیش از ۲۰ مرکز سالمندان دارند که شاید از جهت شرایط جغرافیایی، آب و هوایی در سطح پائین تری از فیروزکوه قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا